به گزارش روز جمعه ايرنا از وزارت راه و شهرسازي، «محمد شكرچي زاده» افزود: وزير راه و شهرسازي نيز دستور داد تا دستورالعملي براي استفاده بيشتر از بتن در رويه راهها تهيه شود.
وي افزود: هماكنون نزديك به 10 ميليون تن مازاد توليد سيمان در كشور وجود دارد كه بخشي از آن ميتواند در ساخت راه استفاده شود و با توجه به افزايش قيمت قير ميتوان با جايگزين كردن اين دو محصول آمادگي صادرات قير را فراهم كرد.
اين مقام مسئول با اشاره به مزاياي استفاده از رويههاي بتني گفت: نزديك به هشت دهه است كه در ايران از سيمان و بتن به ويژه در حوزه ساختمان، بنادر، سدسازي و پلسازي مورد استفاده قرار ميگيرد.
وي افزود: در اين مدت، بتن توانسته مزيتهاي خود نسبت به فولاد و سدهاي خاكي نشان دهد اما نسبت به رويههاي بتني غفلت شده درحاليكه رويههاي بتني داراي عمر بيشتر، دوام مناسبتتر، ايمني بيشتر و مصرف سوخت كمتر و با محيطزيست سازگار تر است.
رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي با بيان اينكه ميزان استفاده از بتن در رويه راهها در سالهاي گذشته از مجموع 200 هزار كيلومتر نزديك به صفر بوده ، افزود: علت آن قيمت ارزان و در دسترس بودن قير است ضمن اينكه مهندسين مشاور نيز آشنايي چنداني با بتن نداشتند.
وي خاطرنشان كرد: در بازديد از كشور كره جنوبي متوجه ميزان قابلتوجه استفاده از رويههاي بتني در بزرگراهها شدم. بنابراين با توجه به وجود دانش رويههاي بتني در داخل كشور و ساير موارد مورد نياز براي اجراي رويههاي بتني در ادامه كار با مشكل مواجه نخواهيم شد.
شكرچي زاده با اشاره به سه پروژه آزادراه تهران - شمال، آزادراه اصفهان - شيراز و باند 29 راست فرودگاه مهرآباد كه قرار است با حضور رئيسجمهوري افتتاح شود، گفت: اين باند فرودگاه در آزمايشها مورد رضايت خلبانان قرار گرفته است زيرا علاوه بر كيفيت بالا حداقل چند دهه عمر مفيد خواهد داشت.
وي تصريح كرد: يكي از مشكلات جادهها در مناطق پر ترافيك توام با توقف و حركت زياد؛ نظير ايستگاههاي اتوبوس، تقاطعات، باسكولها و آشيانههاي هواپيمـا، بروز خرابيهايي نظير شيارافتادگي مسير چرخ، موج زدگي و كنار رفتگي است كه در عرض چند سال، جاده را از درجه بهرهبرداري ساقط كرده و انجام روسازي را الزام ميسازد.
اين مقام مسئول ادامه داد: البته روسازي جديد در ايران و ساير كشورها، نوعي روسازي آسفالتي است كه پس از گذشت زمان كوتاهي، همان خرابيها دوباره ظاهر ميشوند.
وي يادآور شد: در روسازيهاي بتني اسـتفاده از پودر سرباره كوره آهنگدازي به جاي 25 درصد سيمان، بـه تراكم و غيرقابل نفوذ كردن بـتن و سنگدانه هاي آهكي به كاهش تبادلات حرارتي بتن با محيط كمك ميكند؛ الياف پليپروپيلن در بهبود مقاومت كششي، انعطافپذيري و انسجام بتن، پس از تركخوردگي تأثير بسزايي دارد.
شكرچي زاده يادآور شد: صرف كمي هزينه بيشتر براي اجراي روسازي بتني كه عملكرد خود را بهطور مطمئن در طول عمر واقعي طرح خود حفظ ميكند و مزاياي بيشمار ديگري دارد، در طولانيمدت به نفع استفادهكنندگان از راه و سازمانهاي مسئول خواهد بود.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام **1070**1561** خبرنگار: فريبا بابائي **انتشار:مژگان توانا
يك مقام مسئول:
توجه به رويههاي بتني در دولت يازدهم جديتر شد/امكان استفاده از ظرفيت مازاد سيمان در راهسازي
۲۶ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۵۷
کد خبر:
82566750
تهران - ايرنا - رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي با بيان اينكه توجه به رويههاي بتني در دولت يازدهم جديتر شد، افزود: نزديك به 10 ميليون تن ظرفيت مازاد توليد سيمان در كشور وجود دارد كه بخشي از آن ميتواند در ساخت راهها استفاده شود.