به گزارش ايرنا از سازمان ميراث فرهنگي، اين مطلب را زهرا احمدي پور روز شنبه در نشست فعالان بازار گردشگري روسيه كه با حضور مرتضي رحماني موحد معاون گردشگري، ابراهيم پورفرج رئيس جامعه تورگردانان ايران و رؤسا و نمايندگان دفاتر خدمات گردشگري فعال در حوزه كشور روسيه برگزار شد، عنوان كرد.
وي در اين جلسه، با بيان اينكه برگزاري اين جلسات اقدامات عملياتي و اجرايي در پي خواهد داشت، تأكيد كرد: ناموفق بودن ما در جذب گردشگر از كشورهايي كه ارتباط سياسي خوبي با آنها داريم موضوعي است كه بايد بهطور جدي مورد بررسي و پيگيري قرار گيرد.
معاون رييس جمهوري ادامه داد: رئيسجمهوري هم در ايام نوروز درباره اين موضوع صحبت كردند كه چرا جريان گردشگري كشور با كشورهاي روسيه، تركيه، گرجستان و ... يكطرفه است و سازمان ميراث فرهنگي، صنايعدستي و گردشگري و فعالان اين بخش چه برنامهاي براي برقراري توازن گردشگر بين اين كشورها و ايران دارند.
احمدي پور با تأكيد بر اينكه برنامه عملياتي براي اقدامات در اين مورد بايد مشخص شود، اضافه كرد: آسيبشناسي موارد مرتبط با بازار گردشگري روسيه از اقدامات مهمي و اولويتداري است كه بايد در دستور كار قرار بگيرد. روسيه يك حوزه مهم براي گردشگري ما است و بايد سهم مشخصي از اين بازار وسيع داشته باشيم.
رئيس سازمان ميراثفرهنگي، صنايعدستي و گردشگري ادامه داد: راهاندازي كمپين، حضور جديتر در نمايشگاهها، برگزاري دورههاي آموزشي براي راهنمايان گردشگري، آموزش راهنمايان گردشگري مسلط به زبان روسي، ترجمه و انتشار اطلاعات مربوط به جاذبههاي متنوع كشور به زبان روسي و تعديل هزينه سفر از مهمترين اقداماتي هستند كه براي بهدست آوردن سهم مناسبي از بازارهاي گردشگري روسيه در دستوركار سازمان ميراثفرهنگي قرار دارند؛ اما همكاري بخشخصوصي در اجرا و عملياتي كردن اين برنامهها از اهميت ويژهاي برخوردار است.
وي افزود: بايد اقدامات و تمهيدات لازم با هدف توازنبخشي ورودي و خروجي گردشگر بين ايران با روسيه انجام شود و اين امر مهم بدون مشاركت بخشخصوصي محقق نميشود.
احمديپور ادامه داد: سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از فعالان بخش خصوصي كه در اين راستا حركت ميكنند حمايت و خود اين سازمان هم اقدامات عملياتي و اجرايي را با جديت پيگيري ميكند.
وي تصريح كرد: استفاده از فرصت برگزاري جام جهاني فوتبال در روسيه موضوع ديگري است كه بايد به آن توجه كرد. بايد امكانات و ظرفيتهاي موجود را براي استفاده بهينه از اين فرصت به كار بگيريم.
معاون رئيسجمهوري اضافه كرد: هر آژانسي كه در بخش خروجي فعال است بايد براي ورود گردشگر از روسيه به ايران نيز فعاليت كند و برنامه داشته باشد.
** پيگيري فرايند لغو رواديد گروهي بين ايران و روسيه
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايعدستي و گردشگري، نيز در اين جلسه گفت: روسيه يكي از كشورهايي است كه در فهرست كشورهاي هدفگردشگري ايران قرار دارد. در سه سال اخير جريان توسعه گردشگري بين ايران و روسيه بهعنوان يكي از موضوعات مهم در تعاملات بين دو كشور مطرح شده است.
مرتضي رحماني موحد ادامه داد: امضاي برنامه اقدام مشترك با رئيس آژانس فدرال گردشگري روسيه و برگزاري جلسات براي اجرايي كردن اين برنامه مشترك از اقدامات مهمي است كه براي توسعه گردشگري بين دو كشور انجام شده است. اين جلسات در نهايت به عزم براي لغو رواديد گروهي بين ايران و روسيه منجر شد، اما طي فرايند اجراي لغو رواديد در كشور روسيه زمانبَر است.
وي ادامه داد: با رايزنيهايي كه با سفارت ايران در روسيه داشتيم، ملاقات با مدير اجرايي انجمن تورگردانان روسيه انجام شد و در اين ملاقات مقرر شد تورگردانان روسي، اكتبر 2017، براي آشنايي با ظرفيتها و جاذبههاي ايران به كشورمان سفر كنند. ميزبان تورگردانان روس، جامعه تورگردانان ايران است و سازمان ميراثفرهنگي، صنايعدستي و گردشگري نقش حامي را برعهده دارد.
** شناخت مردم كشور روسيه از ايران بسيار كم است
رئيس جامعه تورگردانان ايران نيز در اين نشست گفت: بازار روسيه بسيار بزرگ و مهم است و براي موفقيت در اين حوزه بايد برنامههاي جدي و هدفمند داشته باشيم.
ابراهيم پورفرج ادامه داد: شناخت مردم روسيه از ايران بسيار كم است و به همين دليل برگزاري تور آشنايي - تفريحي(فم تور) يكي از موضوعاتي است كه بايد با جديت به آن توجه كرد. همچنين شركت در نمايشگاهها از ديگر موضوعاتي است كه ميتواند زمينه آشنايي مردم روسيه را با جاذبهها و ظرفيتهاي كشور ما فراهم كند.
پورفرج اضافه كرد: براي ورود به بازار مهم روسيه به يك سرمايهگذاري اوليه براي تبليغات و معرفي ايران نياز داريم كه بايد دولت برعهده بگيرد. همچنين تعديل كردن نرخ بسته سفر از موضوعات مهم ديگري است كه بايد پيگيري شود، چراكه درحالحاضر 45 تا 50 درصد هزينه سفر به ايران مربوط به هتل است.
** هزينه سفر به ايران گران است
همچنين مديرعامل دفتر خدماتگردشگري «راستينسير» در اين نشست عنوان كرد: روسها براي فرار از سرما و استفاده از آفتاب و براي درمان بيماريهايي كه به علت كمبود ويتامين ب به آن دچار ميشوند به كشورهاي تركيه، مصر و دوبي سفر ميكنند.
اكبر غمخوار ادامه داد: گردشگران روسي شناختي از ايران و ظرفيتهايي كه در كشور ما وجود دارد ندارند و از طرفي هزينه بالاي سفر به ايران دليل ديگري براي سفر نكردن روسها به ايران است. نبودِ راهنماي مسلط به زبان روسي از ديگر موضوعاتي است كه باعث از دست رفتن اين بازار مهم گردشگري شده است.
غمخوار اضافه كرد: روسها بهدنبال ديدن آثار تاريخيوفرهنگي نيستند و فقط براي استفاده از آفتاب سفر ميكنند. ما بايد تلاش كنيم كه امكانات و بستر مناسب را براي نيازهاي گردشگران روس فراهم سازيم.
مديرعامل دفتر خدماتگردشگري «راستينسير» ادامه داد: روسيه 25 ميليون مسلمان دارد كه ما ميتوانيم براي استفاده از اين فرصت برنامهريزي كنيم.
** روسها به آثار تاريخيوفرهنگي هم علاقه دارند
مديرعامل دفتر خدماتگردشگري «شكوه ايرانيان» نيز در اين جلسه گفت: برخلاف نظر آقاي غمخوار، معتقدم كه روسها فقط بهدنبال استفاده از آفتاب نيستند و بازديد از جاذبههاي تاريخي و فرهنگي ما هم براي آنها جالب است.
محمد عليشاهي ادامه داد: سال گذشته يك تور گردشگري كه از روسيه به ايران آمده بودند از اصفهان، شيراز، يزد و كاشان بازديد كردند و گفتند كه از ديدن اين آثار لذت بردهاند. ما بايد يك بسته كامل براي گردشگران روس داشته باشيم و فقط به يك موضوع بسنده نكنيم.
** رقباي زيادي در بازار گردشگري روسيه داريم
مديرعامل شركت خدماتگردشگري «ايراندوستان» نيز در اين نشست با اشاره به اينكه سازوكار بازار گردشگري روسيه با ساير نقاط دنيا متفاوت است، تصريح كرد: اگر موفق شويم بازار گردشگري روسيه را بهدست بياوريم، گردشگران آسياي مركزي را هم ميتوانيم به ايران بياوريم.
محمدعلي اشرفواقفي ادامه داد: كار ما در بازار گردشگري روسيه سخت است، چراكه رقباي بسيار زيادي داريم. بايد با برگزاري هفتههاي فرهنگي و ارتباط با آژانسهاي فعال در كشور روسيه، جاذبههاي كشور را به گردشگران روسيه معرفي كنيم.
** تبليغات بايد هدفمند و منظم باشد
مديرعامل دفتر خدماتگردشگري «ستاره هفتگنج» نيز در اين نشست، با اشاره به بررسيهاي خود در مورد فرهنگ و علايق مردم روسيه، گفت: روسها هيچ اطلاعاتي در مورد سايتهاي تاريخي و جاذبههاي فرهنگي كشور ما ندارند. ما به همين دليل، با سفر به دور ايران، اطلاعات مربوط به تمام اين جاذبهها را جمعآوري و پس از ترجمه در فضاي مجازي منتشر كرديم.
ركسانا كرمپور تصريح كرد: روسها مردماني هستند كه خود را با شرايط وقف ميدهند و ميتوان با كمترين امكانات گردشگران اين كشورها را به ايران آورد. تبليغات بايد هدفمند و منظم باشد تا نتيجه بهتري از آن حاصل شود.
فراهنگ ** 3079 ** دريافت كننده: علي اسدي * انتشار: اميد غياثوند
رئيس سازمان ميراث فرهنگي:
بايد سهم مشخصي از بازار گردشگري روسيه داشته باشيم
۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۵۰
کد خبر:
82567967
تهران - ايرنا - رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: روسيه يك حوزه مهم براي گردشگري ايران است و بايد سهم مشخصي از اين بازار وسيع داشته باشيم.