۲۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۳۵
کد خبر: 82568683
T T
۰ نفر

آخرین ایستگاه جنگ با داعش در موصل

۲۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۳۵
کد خبر: 82568683
آخرین ایستگاه جنگ با داعش در موصل

بغداد-ایرنا- بخش قدیمی شهر در قسمت غربی موصل، آخرین ایستگاه جنگ نیروهای مسلح عراق با گروه تروریستی داعش است كه از سه محور از ساعت شش بامداد امروز یكشنبه ورود به این منطقه را آغاز كردند و پیش بینی می شود در ساعات آینده آزادی كامل شهر موصل اعلام شود.

به گزارش ایرنا، 'سرلشكر 'عبدالامیر رشید یارالله' فرمانده عملیات استان نینوا در بیانیه ای كوتاه امروز یكشنبه ورود نیروهای عراق به داخل بخش قدیمی شهر موصل را به عنوان آخرین پناهگاه تروریست های داعش در بخش غربی این شهر اعلام كرد.
وزارت كشور عراق متعاقب این اعلام در بیانیه ای، جنگ در بخش قدیمی شهر را آخرین ایستگاه جنگ با نیروهای باقی مانده گروه تروریستی داعش در موصل دانست.
براساس اعلام بیانیه وزارت كشور عراق، نیروهای مشترك پلیس، ارتش و مبارزه با تروریسم از سه محور ورود به بخش قدیمی شهر را آغاز كرده اند.
مساحت این منطقه به گفته 'حسام العبار' عضو شورای استان نینوا از سه كیلومتر مربع تجاوز نمی كند و پیش كرده است كه بین 200 تا 300 عنصر داعشی در این منطقه پنهان شده باشند.
العبار در گفت وگو با رسانه های عراق، پیش بینی كرده است كه ظرف ساعات آینده آزادی كامل شهر موصل اعلام شود.
از طرفی 'محمد ابراهیم' عضو كمیته امنیتی در شورای استان نینوا گفته است كه عناصر باقی مانده در بخش قدیمی شهر در حال حاضر 100 غیر نظامی را به گروگان گرفته اند.
نیروهای مسلح عراق در حال حاضر به دلیل كوچه های تنگ در بخش قدیمی شهر، فقط از سلاح های سبك و متوسط بهره می برند و عملا استفاده از سلاح های سنگین مانند تانك در این بخش از شهر مقدور نیست.
بخش قدیمی شهر از حیث طولی از 'پل پنجم' شروع و تا جنوب بخش قدیمی امتداد دارد و از حیث عرضی از پارك ساحلی شروع شده و تا منطقه 'البان' كشیده شده است كه مسجد تاریخی 'نوری' و گلدسته تاریخی 'حدباء' در این مكان واقع شده اند.
نیروهای مسلح عراق علاوه بر نجات جان غیر نظامیان و آزادی مناطق باقی مانده در بخش غربی موصل، همچنین برای حفاظت از دو اثر تاریخی مسجد نوری و گلدسته الحدباء نیز تلاش می كنند تا مبادا گروه داعش این دو اثر تاریخی را منفجر كنند.
سرلشكر 'عبدالغنی الاسدی' فرمانده سازمان مبارزه با تروریسم امروز یكشنبه در اظهاراتی به رسانه های عراق گفته است كه نیروهای عراق نگران هستند كه گروه تروریستی داعش در آخرین لحظه اقدام به انفجار گلدسته الحدباء كند.
گروه تروریستی داعش به دلیل اعتبار معنوی كه مسجد نوری برای این گروه تروریستی دارد و آن را سمبل اعلام خلافت خودخوانده خود در ژوئن 2014 توسط 'ابوبكر البغدادی' سركرده داعش می دانند، در طول چند ماه اخیر بیشترین تلاش را برای دفاع از آن به كار بسته اند.
همچنین به دلیل تنگ بودن كوچه ها و خیابان ها و بافت قدیمی این بخش از شهر موصل و وجود تراكم جمعیتی در آن، گروه تروریستی داعش به عمد در این بخش از شهر سنگرهای خود را تقویت كرده و از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی در برابر پیشروی نیروهای عراق بهره می برد.
عملیات آزادسازی شهر موصل مركز استان نینوا در شمال عراق از 17 اكتبر 2017 آغاز شد و طی این مدت نیروهای عراق بخش شرقی و قسمت اعظم بخش غربی موصل را آزاد كردند.
خاورم *4*353*1770*

سرخط اخبار جهان