منابع زيرزميني استان سمنان با كمبود 143 ميليون متر مكعب آب مواجه است

سمنان- ايرنا- مديرعامل شركت آب منطقه اي استان سمنان گفت : به دليل حفاري بي رويه چاه ناشي از خشكسالي هاي سال هاي اخير، منابع زير زميني آب اين استان با كمبود 143 ميليون متر مكعب آب مواجه است.

ايرج حيدريان روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود : حفر بي رويه چاه و برداشت فراوان از آن ها باعث شده تا تراز برداشت و واريز در منابع آبي زير زميني استان سمنان به شدت به هم بخورد و امروز نيز شاهد دشت هاي بي آب باشيم.
وي با بيان اين كه نيمي از 26 دشت موجود اين استان بحراني است ، اظهارداشت : هرگونه برداشت آب در اين دشت ها ممنوع است و 13 دشت ديگر استان نيز با وضعيتي نه چندان مطلوب روبرو هستند.
وي با تاكيد بر مديريت مصرف و ضرورت صرفه جويي آب در بخش هاي مختلف به خصوص بخش كشاورزي، پيگيري مسئولان جهاد كشاورزي براي تجهيز باغات و مزارع به سامانه آبياري نوين را خواستار شد.
مديرعامل شركت آب منطقه اي استان سمنان طرح احيا و تعادل بخشي منابع آب هاي زيرزميني را بسيار با اهميت دانست و گفت : اين طرح در دستوركار برنامه هاي ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي قرار گرفته و اين شركت بر اساس اين سياست ها براي جبران كسري مخازن آب زيرزميني در 15 سال گذشته و ضرورت اجراي طرح احيا و تعادل بخشي با همكاري بيشتر مردم و بسترسازي فرهنگي، برنامه ريزي مي كند.
حيدريان با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در بحث تبيين شعار سال ، يادآور شد: همانطور كه همه مسئولان و رهبري تاكيد دارند فقط 10 درصد صرفه جويي و كاهش مصرف در بخش كشاورزي كشور بسياري از مشكلات را رفع مي كند اما همچنان اين امر رخ نداده است.
وي در رابطه با سياست هاي آب منطقه اي سمنان در زمينه مقابله با برداشت بي رويه و سوء استفاده از منابع آبي، تصريح كرد : اعمال مديريت و نظارت دقيق، صحيح و همه جانبه بر منابع آب و جلوگيري از قانون شكني برخي افراد ناآگاه و سودجو براي اجراي سياست ها و اهداف راهبردي نظام و احقاق حقوق عموم مردم نيازمند همه افزايي و همكاري و هماهنگي مسئولان قضايي با ماموران و كاركنان مربوط در صنعت آب كشور و استان است.
وي از پرداخت 9 ميليارد تومان از مطالبات پيمانكار طرح آبرساني به شهر ايوانكي شهرستان گرمسار از محل اسناد خزانه اسلامي اشاره و اضافه كرد : با واگذاري اسناد خزانه اسلامي به پيمانكاران غير دولتي در طرح هاي تملك دارايي هاي سرمايه اي روند اجرايي اين طرح ها در حال اجراست.
ميانگين سرانه مصرف آب در كشور حدود 200 ليتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 ليتر است، در استان سمنان حدود يك ميليارد و 250 ميليون مترمكعب آب در سال توليد مي شود كه هفت درصد از آن به مصارف خانگي اختصاص دارد.
استان سمنان بيش از 700 هزار نفر جمعيت دارد.
7339/6026
خبرنگار: محمدرضا يوسف نژاد ** انتشار دهنده : جانعلي فتحي
براي آگاهي از تازه‌ترين اخبار و رويدادها در استان سمنان به نشاني IRNASEMNAN@كانال اخبار ايرنا سمنان مراجعه كنيد.