۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۲۱
کد خبر: 82570099
T T
۰ نفر

خشكسالي تهديدگر جانداران محيط زيست در گناباد

۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۲۱
کد خبر: 82570099
خشكسالي تهديدگر جانداران محيط زيست در گناباد

گناباد- ايرنا- رئيس محيط زيست گناباد گفت: تداوم پديده خشكسالي و كمبود منابع آبي گونه هاي جانوري و گياهي اين شهرستان را به شدت تهديد مي كند و در معرض خطر انقراض قرار داده است.

محمد يوسف نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: پديده خشكسالي طي 10 سال اخير موجب خشكيدن همه چشمه ها، منابع آب طبيعي و عرصه هاي محيط زيست گناباد شده لذا هم اينك آبرساني به 30 منبع آب در اين بخش با همكاري آب و فاضلاب شهري انجام مي شود.
وي ادامه داد: تداوم روند خشكسالي و كمبود منابع آب موجب حذف چند گونه جانوري به خصوص يوزپلنگ، پلنگ و آهو و بسياري از خزندگان و مارها از چرخه محيط زيست گناباد شده و قوچ، ميش، كل، بز، روباه، گرگ و كفتار، كاراكال و انواع خزندگان و پرندگان نظير هوبره و كبك را در معرض تهديد قرار داده است.
رئيس محيط زيست گناباد گفت: كاهش شديد گونه هاي گياهي از ديگر تبعات منفي استمرار خشكسالي است كه بارندگي اواخر پارسال و اوايل امسال تاحدودي اين مشكل را جبران كرد ولي كمبود منابع آبي همچنان به قوت خود باقي است.
وي افزود: به اين دليل گونه هاي جانوري محيط زيست از جمله گرگ، شغال و كفتار و روباه براي تغذيه و تامين آب مورد نياز خود هر از چندگاهي به مناطق روستايي و شهري هجوم مي برند و مزارع و دامهاي كشاورزان را تلف و يا خسارتهاي بسياري وارد مي كنند.
او كمبود اعتبار را از ديگر تنگناهاي اداره محيط زيست گناباد ذكر كرد و خواستار توجه بيشتر مسئولان و دست اندركاران نسبت به اين امرشد.
گستره مناطق حفاظت شده و شكار ممنوع زيست محيطي گناباد 407 هزار هكتار است. از مهمترين گونه هاي جانوري اين شهرستان مي توان به قوچ، ميش، كل، بز، تيهو، گربه پالاس، روباه، گرگ و كفتار و انواع خزندگان و پرندگان نظير هوبره، كبك نام برد. 40 درصد از مجموع 433 گونه هاي جانوري اعم از پستانداران، پرندگان و خزندگان خراسان رضوي در شهرستان گناباد وجود دارد.
مركز شهرستان گناباد در فاصله 287 كيلومتري جنوب مشهد واقع است.
خبرنگار: فهيمه نعمتي شهري **انتشاردهنده: حسين كريم زاده
7545/2095/1858

سرخط اخبار استان‌ها