۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۲۱
کد خبر: 82571795
T T
۰ نفر

اعتبارات بيابانزدايي گناباد ناكافي است

۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۲۱
کد خبر: 82571795
اعتبارات بيابانزدايي گناباد ناكافي است

گناباد-ايرنا- رئيس اداره منابع طبيعي گناباد گفت: 13 ميليارد ريال سال گذشته و امسال به طرح هاي بيابانزدايي اين شهرستان اختصاص يافته كه ناكافي است.

مجتبي محرابي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: با توجه به شرايط بحراني گناباد لازم است سالانه 220 ميليارد ريال براي اجراي طرح هاي بيابانزدايي به اين شهرستان اختصاص يابد.
وي اظهار كرد: براي اجراي طرحهاي كنترل كانونهاي بحراني فرسايش بادي در اين شهرستان در يك دوره 10 ساله 2 هزار و 200 ميليارد ريال اعتبار مورد نياز است.
وي گفت: گسترش بيابان ازعوامل تهديد كننده گناباد محسوب مي شود و 30 درصد عرصه هاي بياباني و كانونهاي بحراني استان خراسان رضوي در اين شهرستان واقع شده و گناباد در سال جاري از نظرقرار گرفتن در محدوده كوير مركزي حاشيه كوير عمراني در شرايط بسيار بحراني قرار دارد.
وي اظهار كرد: در 10 سال گذشته كانون اصلي ريزگردها در بيش از 20 كيلومتري گناباد بود در حالي كه هم اكنون اين كانون در داخل خود شهرستان واقع است و به شدت زندگي مردم را از جمله در مناطق روستايي تهديد مي كند.
وي گفت: استفاده ناپايدار از ذخاير و منابع آبهاي زيرزميني و خاك سبب هجوم ماسه هاي روان به تاسيسات و زيربناها و محورهاي مواصلاتي در گناباد شده و سكونتگاهها را تهديد و موجب خالي شدن تدريجي آنها شده است به طوري كه در 20 سال گذشته 15 هزار نفر از جمعيت اين شهرستان به ديگر نقاط خراسان رضوي و كشور مهاجرت كرده اند.
وي افزايش ريزگردها و سيل خيزي خاك مناطق، تشديد شوره زار شدن اراضي را ديگر عوامل تهديد كننده بيابانزايي براي اين منطقه ذكر كرد و گفت: بر اساس بررسي انجام شده ، اجراي طرحهاي كنترل كانونهاي بحراني فرسايش بادي در بازه زماني 10 ساله موجب جلوگيري از هدرفت 10 تن خاك در هكتار، افزايش علوفه قابل بهره‌برداري و تلطيف هوا و توليد هيزم قابل استحصال بميزان يك تن در هكتار، افزايش 116 هزار و 860 تني توليدات بخش كشاورزي گناباد به ارزش چهار هزار و 660 ميليارد ريال مي شود.
وي افزايش 11 هزار 686 تني محصولات كشاورزي در چند سال آينده را ديگر ثمرات اجراي طرحهاي بيابانزدايي و جلوگيري از گسترش كانونهاي فرسايش بادي در گناباد ذكر كرد.
محرابي حفاظت و قرق 18 هزار هكتار اراضي بخش مركزي و دهستان پسكلوت، توليد يك هزار اصله نهال گلداني، جمع آوري پنج تن بذر، احداث 1.5 هكتار خزانه گونه هاي تاغ، عجوه، آتريپلكش و قره داغ را از مهمترين فعاليتهاي اداره منابع طبيعي براي جلوگيري از گسترش بيابان در يكسال گذشته برشمرد.
وي نهالكاري و بذركاري 640 هكتار كانونهاي بحراني فرسايش بادي بيدخت، نوده پشنگ عمراني هلالي آبگير و ديگر نقاط را از اقدامات براي جلوگيري از بيابانزايي در گناباد در اين مدت دانست.
85 درصد از عرصه پنج هزار و 900 كيلومتر مربعي گناباد را عرصه هاي منابع طبيعي تشكيل مي دهد كه چهار كانون فرسايش بادي با 231 هزار هكتار در وضعيت بحراني قرار دارند.
از مجموع 15 كانون بحراني با مساحتي معادل 768 هزار و 500 هكتار چهار كانون با وسعت 231 هزار و 445 هكتار در شهرستان گناباد واقع شده است.
شهرستان گناباد در جنوب استان خراسان رضوي واقع شده و 287 كيلومتر با مشهد فاصله دارد.
7545/2095/6012 خبرنگار: فهيمه نعمتي شهري**‌انتشار دهنده: علي حيدر شاه حسيني