۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۷:۵۷
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 84671726
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیابان زدایی ۲۶۰۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی گناباد انجام شد

گناباد-ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد گفت: امسال بیابان زدایی ۲ هزار و ۶۱۵ هکتار از اراضی منابع طبیعی در شهرستان گناباد با صرف مبلغ ۲۹ میلیارد و ۷۷۲ میلیون ریال انجام شده است.

محمد رضا نخعی روز شنبه در حاشیه جلسه ستاد بزرگداشت هفته منابع طبیعی گناباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرحها در بخشهای "نهال‌کاری، مدیریت روان آب، احداث بادشکن، مدیریت جنگلهای دست کاشت در قالب مبارزه با آفات و امراض ، آبیاری سنواتی، قرق، ایجاد تله رسوب گیر و مدیریت چرا" در عرصه های منابع طبیعی شهرستان گناباد اجرا شده است.

وی ادامه داد: اجرای طرحهای بیابانزدایی و تثبیت شن در شهرستان گناباد علاوه بر تثبیت ماس‌ههای روان و حفظ تاسیسات و کنترل کانونهای گرد و غبار، سبب کاهش فرسایش خاک و افزایش تولیدات بخش کشاورزی و افزایش تولید علوفه در مراتع نیز می شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد مهمرین اقدامات این نهاد برای کنترل بیابان‌زایی در عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان را عملیات احیاء و اصلاح مناطق بیابانی و کنترل کانونهای فرسایش بادی، مدیریت هرز آب از طریق اجرای طرحهای هلالی آبگیر، زیرشکن،"پیتینگ" و اجرای طرحهای بیولژیکی نظیر بذرپاشی و غیره عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرحها در مجموع ۶۰ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی گناباد در سالهای اخیر احیاء شده است.

وی خاطر نشان کرد:  فعالیتهای بیابان زدایی در شهرستان گناباد با مشارکت مردم و بر اساس انعقاد تفاهم‌نامه اجرایی با بخشهای دانشگاهی، صنعت و معدن و  شهرداریها در حال اجرا است.

نخعی گفت: همچنین با اجرای طرحهای آبخیزداری در حوزه های آبخیز گناباد از جمله "کاخک، کلات، فودنجان، سنو، نوده میرمحراب، زیبد، بیهود، اروک، نخ آب" طی یک سال اخیر  بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار متر مکعب روان آب مهار شد.

وی اضافه کرد:  اجرای طرحهای آبخیزداری در اولویتهای اداره منابع طبیعی گناباد قرار دارد و در این ارتباط در طول سال طرحهای مختلفی نظیر عملیات بیولوژیکی، مکانیکی و بیومکانیکی تعریف و به فراخور تخصیص اعتبارات با مشارکت مردم اجرا می شود که  در سالجاری ۲۰ درصد از عرصه های این شهرستان در قالب ۱۲  طرح تحت مطالعات آبخیزداری و طرحهای تفضیلی و اجرایی قرار گرفته است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد گفت: ۴۳ هزار و ۵۷۴ هکتار از مساحت شهرستان گناباد را سطوح موثر آبخیزداری تشکیل می دهد که از این میزان حدود ۱۲۷ هزار هکتار نیز دارای مطالعات تفضیلی و اجرایی آبخیزداری است و با اجرای کامل این طرحها ۴۱.۵ میلیون مترمکعب آب استحصال و از ۷۰۶ هزار تن فرسایش خاک جلوگیری شد.

وی مهار ۴۷۱ هزار تن رسوب و جلوگیری از ورود آن به مخازن سدها  و ممانعت از هدررفت خاک حاصلخیز و افزایش بیش از ۹ هزار و ۴۱۱ هزار تن علوفه در حوزه های آبخیز را از دیگر دستاوردهای اجرای طرحهای آبخیزداری در گناباد برشمرد.

نخعی خاطر نشان کرد: با مشارکت مردم در سالهای گذشته ۵۲ سد خاکی ، ۱۲۰ سازه سنگی و ملاتی، ۲۲۴ هکتار نهال‌کاری و دهها طرح آبخیزداری مشارکتی در عرصه های منابع طبیعی گناباد انجام شد که اجرای این طرحها علاوه بر تثبیت اشتغال در مناطق روستایی از مهاجرت روستاییان به مناطق شهری نیز جلوگیری می کند.

وی اظهار داشت: احداث طرحهای "بند خاکی مهیا باد، گابیون، روچی و زیرجان" نیز در حال اجراست  و هفت طرح مطالعاتی شامل "پخش سیلاب گیسو، کلاته نو کاخک، بند سن و ملاتی بیهود، بند خاکی شاه توت کلات ، پارک آبخیز سنگ سبز و بند خاکی گوهردشت" با هزینه مردمی و توسط مشاوره نقشه برداری در دست مطالعه است.

فرماندار گناباد در این جلسه گفت: باید از ظرفیت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی برای انجام پژوهشهای میدانی برای اقدامات اثر بخش در اجرای طرحهای پایدار در عرصه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان بهره گرفت.

رضا نصیری گفت: عوامل تخریب عرصه های منابع طبیعی و غیر طبیعی و محیط زیست در گناباد باید بررسی شوند تا با اتخاذ راهکارهای موثر برای رفع آنها و مشارکت  مردم و سایر دستگاههای اجرایی در این زمینه، گونه های جدید و مقاوم گیاهی و منطبق با شرایط و ویژگی های اقلیم منطقه در عرصه های این شهرستان کاشته شوند.

وی گفت: با توجه به نزدیکی تعطیلات عید سعید نوروز باید با مشارکت سایر بخشها و دستگاههای اجرایی و ارگانهای مربوطه در محورهای ورودی گناباد نهال کاشته شود تا منظر ورودی این شهرستان بهبود یابد. 

۱۵ تا  ۲۱ اسفندماه به عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است.

۸۵ درصد از عرصه پنج هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربعی گناباد را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد، چهار کانون فرسایش بادی با گستره ۲۳۱ هزار هکتار در این شهرستان در وضعیت بحرانی و حدود ۵۰ درصد از وسعت ۵۷۰ هزار هکتاری منابع طبیعی این شهرستان در معرض فرسایش بادی قرار دارد.
مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha