۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۳
کد خبر: 82573879
T T
۰ نفر
آغاز برداشت بيش از 250 تن توت درختي در آذربايجان غربي

اروميه- ايرنا- مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: برداشت توت درختي به ميزان بيش از 250 تن از سطح 50 هكتار از باغ هاي اين استان آغاز شد.

عزيز اماني روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: سطح باغ هاي توت استان 50 هكتار است كه 32 هكتار آن در اروميه، هشت هكتار در خوي، سه هكتار در سلماس، پنج هكتار در بوكان و 2 هكتار در مياندوآب قرار دارد.
وي بيان كرد: بخشي از اين ميوه بهاره به صورت تازه خوري مصرف مي شود و براي مصارف زمستان نيز آن را خشك كرده و مانند كشمش استفاده مي كنند.
اماني اظهار كرد: اين ميوه به صورت خشك در سبد خشكبار مردم استان قرار دارد و بسياري از بيماران ديابتي در كنار چاي از اين ميوه خشك استفاده ميكنند.
وي بيان كرد: توت سفيد، توت قرمز و شاه توت از انواع توت هاي درختي موجود در استان است كه در اين ميان توت خوي به علت دانه درشت بودن و داشتن قند بالا در بازار از مشتريان خاصي برخوردار است.
به گزارش ايرنا توت ميوه اي آبدار، ريز، شيرين، و سرشار از املاح معدني، مواد چربي و ويتامين هاي A و C است؛ مواد غذايي توت سفيد زماني بهتر جذب بدن مي شود كه صبح يا عصر ناشتا بوده و در فاصله غذايي ظهر و شام ميل شود (يعني درست زماني كه شكم از غذا خالي است).
قند موجود در توت سفيد براي كساني كه مبتلا به مرض قند هستند، ضرري ندارد و اغلب استفاده از آن به صورت خشك به جاي قند سفيد مصنوعي به همراه چاي توصيه مي شود.
7125/3072
** خبرنگار: طاهره نويد آرين ** انتشار دهنده: عليرضا فولادي