۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۶:۴۷
کد خبر: 82574250
T T
۰ نفر

ترسیم نقشه راه رهایی قدس در كلام امام و رهبری

۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۶:۴۷
کد خبر: 82574250
ترسیم نقشه راه رهایی قدس در كلام امام و رهبری

تهران- ایرنا- روز قدس عامل وحدت و بیداری و حمایت مسلمانان از مردم بی دفاع فلسطین است؛ قدس دیگر بخش جدایی ناپذیر جغرافیای جهان اسلام به شمار می رود و هیچ فردی نمی تواند از آن ذره ای چشم پوشی كند. مسلمانان روزه دار در این روز با حضور یكپارچه و پرشور خود در راهپیمایی فریاد رهایی قدس شریف را در آسمان طنین انداز می كنند.

قدس، قبله نخستین و حرم دوم مسلمانان جهان، وطن میلیون‏ ها آواره فلسطینی است كه رژیم غاصب صهیونیست آن سرزمین را از دست ساكنانش خارج ساخت و تحت سلطه خویش در آورد.

كشورهای استكباری در تمام مراحل اشغال فلسطین حامی تمام قد این رژیم اشغالگر بوده و هستند، اما در مقابل كشورهای اسلامی از جمله ایران اسلامی پس از انقلاب پیروزمند خود با حمایت سیاسی و معنوی خود از مردم فلسطین در این نبرد حق و باطل در سرزمین پیامبران و عروجگاه نبی اكرم (ص)، یاری بخش آنان بوده و هست.

از همان نخستین سال ‏های اشغال پاره تن اسلام، با مقاومت فلسطینیان و اعتراض مسلمانان و دیگر انسان‏ های آزاده جهان، نهضت مقابله با رژیم اسرائیل و حمایت از فلسطین مظلوم شكل گرفت و باید این نكته را دانست كه امروز دیگر گزاره «شكست ناپذیری» رژیم صهیونیستی با مقاومت مردم آن منطقه و حمایت های مردم مسلمان جهان بطور كلی درهم شكسته شده است.

امام خمینی(ره)حمایت از این رژیم را خیانت به اسلام می دانست و در پیامی تاریخی در 1358 خورشیدی آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان «روز جهانی قدس» نام گذاری كردند.

مسلمانان با برگزاری هر چه شایسته در روز قدس می توانند راه امید و مقاومت را برای فلسطینیان زنده نگه دارند. در آستانه روز قدس گروه اطلاع رسانی ایرنا به بازخوانی سخنان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری درباره اهمیت روز قدس و حضور پرشور مسلمانان در این روز اقدام كرده است.

- روز قدس در بیانات امام خمینی(ره)
** نامگذاری روز همبستگی مسلمانان
«من در طی سالیان دراز خطر اسراییل غاصب را گوشزد مسلمین نموده ام كه اكنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی پیاپی خانه و كاشانه ایشان را بمباران می كند. من از عموم مسلمانان جهان و دولت های اسلامی می خواهم كه برای كوتاه كردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می كنیم آخرین جمعه ماه مبارك رمضان را كه از ایام قدر است و می تواند تعیین كننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند...» (پیام امام خمینی برای نامگذاری روز جهانی قدس، هفدهم مرداد 1358)

**روز قدس، روزحكومت اسلامی
«روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حكومت اسلامی است. روزی است كه باید جمهوری اسلامی در سراسر كشورها بیرق آن برافراشته شود. روزی است كه باید به ابرقدرت ها فهماند كه دیگر آنها نمی توانند در ممالك اسلامی پیشروی كنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اكرم می دانم، روزی است كه باید ما تمام قوای خودمان را مجهز كنیم و مسلمین از آن انزوایی كه آنها را كشانده بودند خارج شوند و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بایستند.»(صحیفه امام، جلد 9، ص 278)

**روز اجرای قوانین اسلام
«...روز قدس روزی است كه باید به همه ابرقدرت ها هشدار داد كه باید دست خود را از روی مستضعفین بردارید و سر جای خود بنشینید... روز قدس روز اسلام است. روز قدس روزی است كه اسلام را باید احیا كرد و احیا بكنیم و قوانین اسلام در ممالك اسلامی اجرا بشود. روز قدس روزی است كه باید به همه ابرقدرت ها هشدار بدهیم كه اسلام دیگر تحت سیطره شما، به واسطه عمال خبیث شما، واقع نخواهد شد، روز قدس، روز حیات اسلام است.» (صحیفه امام، جلد 9، ص277)

**روز مقابله با ابرقدرت ها
«روز قدس یك روز جهانی است. روزی نیست كه فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله ی مستضعفین با مستكبرین است...روزی است كه باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستكبرین و دماغ مستكبرین را به خاك بمالند. روزی است كه بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد. متعهدین این روز را روز قدس می دانند و عمل می كنند به آنچه باید بكنند. منافقین آنهایی كه با ابرقدرت ها در زیر پرده آشنایی دارند و با اسراییل دوستی در این روز بی تفاوت هستند یا ملت ها را نمی گذارند كه تظاهر كنند. روز قدس روزی است كه باید سرنوشت ملت های مستضعف معلوم شود، باید ملت های مستضعف اعلام وجود بكنند در مقابل مستكبرین. »(صحیفه امام، جلد 9،ص 276)

**تكیه مسلمانان به قدرت اسلام
«مستضعفان جهان باید قدرت اسلامی خود را بیابند و از عربده های شرق و غرب و وابستگان و تفاله های آنان نهراسند و با اعتماد به خداوند تعالی و اتكال به قدرت اسلام و ایمان بپاخیزند و دست جنایتكاران را از كشورهای خود كوتاه نمایند و آزادی قدس شریف و فلسطین را سرلوحه برنامه خود قرار دهند ....روز قدس را زنده نگه دارند. امید است با زنده نگه داشتن این روز، بی تفاوتی ها زایل شود و غفلت ها مرتفع گردد.»(صحیفه امام، جلد 15، ص61)

** روز ایستادگی در برابر مستكبران و جهانخواران
«مسلمین، از لبنان و قدس عزیز پشتیبانی نمایند. مسلمانان جهان باید روز قدس را روز همه ی مسلمین، بلكه مستضعفین بدانند و از آن نقطه حساس در مقابل مستكبرین و جهانخواران بایستند و تا رهایی مظلومان از زیر ستم قدرتمندان از پای ننشینند.»(صحیفه امام، جلد 15، ص 62)

**روز قدس مقدمه ی تشكیل حزب مستضعفان
«روز قدس یك روز اسلامی است و یك بسیج عمومی اسلامی است. من امیدوارم كه این امر مقدمه باشد از برای یك «حزب مستضعفین» در تمام دنیا.»(صحیفه امام، جلد9، ص 28)

- روز قدس در بیانات مقام معظم رهبری
** ملت ایران حامی فلسطین
«... روز قدس را گرامی بدارید و آن را بزرگ بشمارید. البته تبلیغات جهانی منعكس نمی كنند؛ نكنند. آن كسانی كه در زندانهای فلسطینی هستند، به ما گفته اند كه از شعار شما و حضور شما و مشت گره كرده ی شما - كه حاكی از نیت و عزم صادقانه ی شماست - احساس قوت و قدرت می كنند و ایستادگی می نمایند. آن كسی كه در پشت دیوارهای زندان فلسطینی است، باید احساس تنهایی نكند، تا بایستد. آن زن و مردی كه در كوچه ها و خیابانهای بیت المقدس و نوار غزه و شهرهای دیگر فلسطین اشغالی مورد تهاجم اراذل و اوباش صهیونیست است، باید احساس كند كه شما پشت سرش هستید، تا بتواند مقاومت كند...» (سخنان رهبری در خطبه های نمازجمعه،شانزدهم فروردین 1370)

**حمایت از فلسطین نشان دهنده پیوند مردم با نظام جمهوری اسلامی
«...هر چیزی كه در كشور ما حاكی از حضور مردم است، دشمن در تبلیغات جهانی سعی می كند آن را پوشیده بدارد. میلیون ها نفر در شهرهای مختلف و در تهران، در مراسم روز قدس و در اجتماعات عظیم به مناسبت های مختلف اجتماع می كنند؛ این ها را در تبلیغات شان منعكس نمی كنند؛ چون حاكی از پیوند مردم با نظام جمهوری اسلامی است؛ نمی خواهند این در دنیا مسجل بشود؛ نمی خواهند برای ذهن عمومی ملت ایران این باور به وجود بیاید؛ بلكه سعی می كنند آنها را هرچه كوچكتر هم نشان بدهند. یك میلیون جمعیت را می گویند دهها هزار نفر! در تبلیغات جهانی این طوری است! دیگر فكر هم نمی كنند كه حالا مردمی كه خودشان این اجتماع عظیم را دیده اند، درباره ی آنها چه قضاوتی خواهند كرد! تیری می اندازند، شاید به هدف خورد...» (سخنان رهبری در دیدار با فضلا، طلاب و اقشار مختلف مردم قم ، نوزدهم دی 1370)

** ملت فلسطین در انتظار حمایت جهانی
«...از باب این كه مساله ی قدس مهم است و از این باب كه امروز متاسفانه صهیونیست ها در وارد آوردن فشار مضاعف به فلسطینی ها حمایت می شوند و با توجه به این كه بسیاری از كسانی كه شعار فلسطین را می دادند، در بین راه، این ملت مظلوم را وا گذاشتند و امروز، مبارزین فلسطینی و ملت مظلوم فلسطین، نیاز به حمایت جهانی و دلگرمی از سوی برادران مسلمان خودشان دارند، من به مردم عزیزمان و همین طور به همه ی ملت های مسلمان توصیه می كنم كه ان شاءاللَّه این روز را از گذشته گرمتر و پرشورتر برگزار كنند. این، به مبارزه و اصلاح امور فلسطینی ها كمك خواهد كرد. اصلاح امور فلسطینی ها به این است كه ان شااللَّه مردم فلسطین كه صاحبان خانه شان هستند حق خودشان را به دست آورند...» (گفت و گو ی رهبری با صدا و سیما درباره ی روز جهانی قدس، بیست و هفتم اسفند 1371)

** اهمیت اتحاد مسلمان ها در دفاع از فلسطین
«...متحدا محكوم كنند، متحداً مؤاخذه كنند، متحداً قضایا را نسبت به مساله ی فلسطین تعقیب كنند و متحداً امنیت صاحبان فلسطین را در خانه خودشان تأمین و تضمین كنند. چنانچه این كار از طرف مسلمان ها انجام نگیرد، خود آن مردم مظلوم، انجام خواهند داد. اگر دولت های اسلامی نتوانند از آن ملت مظلوم كه در خانه ی خودش غریب است، دفاع جهانی كنند، تا آنها بتوانند لااقل در خانه خودشان امنیّت داشته باشند، خود فلسطینی ها كاری خواهند كرد كه در خانه ی خودشان امنیت به وجود آورند. این كار را خواهند كرد و این به بركت اسلام، عملی است...» (سخنان رهبری در دیدار كارگزاران نظام در عید فطر، بیست و دوم اسفند 1372)

**حمایت جهانیان از فتوای امام خمینی
«...این كه می بینید ملت های مسلمان در آسیا و اروپا و آفریقا به نفع انقلاب اسلامی سخن می گویند؛ از یك فتوای امام، آن طور حمایت می كنند؛ از انقلاب اسلامی، از روز فلسطین روز قدس؛ جمعه ی آخر ماه رمضان و دیگر مناسبت ها آن طور استقبال می كنند و درباره اش شعار می دهند، همه حاكی از عمق استراتژیك جمهوری اسلامی است، كه دشمنان، این را هم نمی توانند ببینند...»(سخنان رهبری در خطبه های نماز جمعه تهران، چهاردهم بهمن 1373)

**ایستادگی در برابر دشمن
«...در روز بیست و دوم بهمن ماه و روز قدسِ این ماه رمضان، مردم ایران با همه وجود و با همه شور و شوق و انگیزه و شجاعت و غیرت و ایمانی كه دنیا در این ملت سراغ دارد، بار دیگر نشان دادند كه ایستاده اند... شما امسال، روز قدس و شاید روز بیست و دوم بهمن را از سال های قبل هم پرشورتر گرفتید. این، نشانِ آگاهی ملت ایران است. معلوم است ملت ایران می داند كه امسال حضورش در صحنه، به خاطر وضع نابسامان مسلمانان و تجاوز طلبی روزافزون دشمنان اسلام، لازمتر است... ملت های دیگر، باید از ملت ما یاد بگیرند. دولت ها هم باید قدر این نعمت عظیم را كه نعمت اسلام و ملت های اسلامی است بدانند...» (سخنان رهبری در خطبه های نماز عید فطر، یكم اسفند 1374)

** ملت ایران یكپارچه در دفاع از فلسطین
«...پیش بینی ها از قبل از انقلاب این بود كه چون در مجموعه ملت ایران، اقوام مختلف حضور دارند و زبان های مختلف رایج است، پس، زمینه اختلاف زیاد است؛ اما خلافش ثابت شد و همه دیدند كه ملت ما یك ملت متّحد و متّفق است. شما ببینید در مراسم گوناگون و در صحنه هایی كه جای ابراز عقیده نسبت به یك مساله سیاسی است مثل مراسمِ «روز قدس» كه پریروز برگزار شد و شما ملاحظه كردید كه چه غوغایی در سراسر ایران، چه در شرق و غرب و چه در مركز بود ملت یكپارچه ما چگونه وحدت خود را به نمایش می گذارند! اقوام مختلف، در هر جا كه هستند فارسشان، تركشان، كردشان، عربشان، بلوچشان و تركمنشان همه یكسان حركت می كنند، یك شعار می دهند و یك حرف را می زنند. این همه، نشانگر وحدتی عجیب و بزرگ است...» (سخنان رهبری در دیدار كارگزاران نظام، به مناسبت عید سعید فطر، بیست و یكم بهمن 1375)

**ایرانیان سرمشق حمایت از فلسطین
«...ان شاءالله جمعه آینده كه جمعه آخر ماه رمضان است مردم ایران به عنوان متولیان روز قدس، باید كاری كنند كه برای دیگر ملت ها سرمشق شود؛ چون هر سال ملت های دیگر در گوشه و كنار، حتّی در خود اروپا و جاهای دیگر، به تبع شما روز قدس را گرامی می دارند. شما باید روز به روز این پرچم را سرافرازتر و این كانون درخشندگی و نور را درخشانتر كنید، تا عده بیشتری بتوانند استفاده كنند...» (سخنان رهبری در خطبه های نماز جمعه تهران، بیست و ششم دی 1376)

** روز قدس؛ مشت محكمی به دهان دشمن
«... روز قدس، از روزهای بسیار مهم و تعیین كننده است. سالهای متمادی است كه سعی می شود مسأله قدس فراموش شود. روز قدس، درست تیری است به قلب این توطئه؛ حركتی است برای خنثی كردن این توطئه خباثت آمیزی كه استكبار و صهیونیسم و طرفداران و همكارانشان دست به یكی كرده اند تا به كلّی مسأله فلسطین را به دست فراموشی بسپارند. روز قدس را بزرگ بدارید. این روز، مخصوص ملت ایران هم نیست؛ در خیلی از نقاط عالم، مردم مؤمن و پرشور، با محدودیتهایی كه در كشورهای خود دارند - چون حكومتها خیلی جاها اجازه نمیدهند - روز قدس را گرامی میدارند - به هر حال جمعیتهایی كه میتوانند این كار را میكنند - ان شاءاللَّه امیدواریم امسال هم در مقابل توطئه های ناجوانمردانه ای كه علیه ملت فلسطین شده است، روز قدس بتواند مشت محكمی به دهان دشمنان ملت فلسطین و دشمنان دنیای اسلام بزند...» (سخنان رهبری در خطبه های نمازجمعه، هجدهم دی 1377)

**قدس؛ حافظ نام فلسطین
«... امروز ملت ایران كاری كه میتواند بكند - كه از همه كارها هم مهمتر است، تظاهرات - مثل همین تظاهرات امروز- است. این كار بسیار مهمّی است. از هدفهای اینها این است كه نام فلسطین را به دست فراموشی بسپارند. كاری كنند كه اصلاً فراموش شود كه چنین چیزی وجود داشت؛ اما شما نمی گذارید؛ روز قدس نمی گذارد؛ امام بزرگوار ما با تدبیر خودش نگذاشت. این كار بزرگی بود...»( سخنان رهبری در خطبه های نمازجمعه دهم دی 1378)

** روشنگری موضع ایران با كمال قدرت و وضوح
«...در راهپیمایی روز قدس ملت ایران در مقابل همه جنجال های تبلیغاتی دشمنان، موضع خود را با كمال قدرت و وضوح و بدون هیچ ابهامی نشان داد، بنابراین راهپیمایی روز قدس، امسال از لحاظ مضمون سیاسی پرمضمون تر و پرمعناتر و برای دشمنان، ناراحت كننده تر و خشم برانگیزاننده تر بود...» (سخنان رهبری در دیدار هزاران تن از مردم انقلابی و متدین قم، نوزدهم دی 1378)

** فلسطینیان در طلب حق مسلم خود
«...مساله ی مهمِ این دوران، مساله ی فلسطین است كه انتفاضه ی بزرگ فلسطین و بیت المقدّس همچنان ادامه دارد. كسانی كه گمان می كردند می توانند با اِعمال زور و فشار، ملت فلسطین را از مطالبه ی حقِ ّ مسلّمِ خودش منصرف كنند، اشتباه كرده بودند؛ نتوانستند و نخواهند توانست ملت فلسطین را از ادامه ی این راه برگردانند. ممكن است با سركوب و فشار و ارعاب، چند صباحی این نسل را به سكوت تحمیلی و اجباری وادار كنند؛ اما این خوابِ خوشِ بی تعبیری است كه صهیونیست ها گمان كرده اند خواهند توانست از این پس به راحتی بر سرزمین غصب شده ی فلسطین حكومت كنند... امسال در همه ی دنیای اسلام، روز قدس با كیفیت ویژه ای برگزار شد؛ همچنان كه پیش بینی می شد این طور بشود و این به خاطر حقّانیت فریاد مظلومانه ی ملت فلسطین است... آن مردم مظلوم و مقهور و محاصره شده به وسیله ی سنگدل ترین و سبع خوترینِ دشمنان، احتیاج به كمك دارند. هم ملت ما، هم دولت ما، هم ملت ها و دولت های مسلمانِ دیگر وظیفه دارند تا آن جا كه می توانند، به این ملت مظلوم كمك كنند. این یك وظیفه ی دینی و انسانی و خردمندانه است كه عقل به آن حكم می كند و یك وظیفه ی تاریخی است كه تاریخ درباره ی آن قضاوت خواهد كرد...» (سخنان رهبری در خطبه های نماز عید سعید فطر، هفتم دی 1379)

** خشم مسلمانان از رژیم صهیونیستی و حامیانش
«... امسال روز قدس، ملت های مسلمان باید نشان دهند كه نسبت به رژیم صهیونیستی و حامیانش خشمگینند و هر كس در این زمینه بی تفاوت باشد و هر سیاستی كه در آن جهت باشد، با او خشمگینند و خشمگین برخورد خواهند كرد...» (سخنان رهبری در خطبه های نماز، شانزدهم آذر 1380)

** دفاع مقتدرانه از ملت مظلوم فلسطین
«...روز جهانی قدس مظهر اراده عمومی ملت های مسلمان برای مقابله با آمریكا و اسراییل است و ملت بزرگ، مومن و متحد ایران در روز قدس امسال پیشتازی و عظمت اراده ملی خود را در این عرصه نیز ثابت كرد و با دفاع مقتدرانه و آگاهانه از ملت مظلوم فلسطین تنفر عمیق خود را از صهیونیست ها... نشان داد و ایران و جمهوری اسلامی را در جهان سرافراز كرد...» (سخنان رهبری در خطبه های نماز عید سعید فطر، پنجم آذر 1382)

** استكبار متاثر از راهپیمایی روز قدس
« ... راهپیمایی عظیم و پُرشكوه مردم در روز قدس، حركت نمادین عظیمی بود كه یقیناً در عرصه ی سیاست عالم و در مقابله با استكبار، تأثیرات عمیقی را باقی گذاشته است و خواهد گذاشت. آنچه كام رمضانیان را در همه ی دنیای اسلام، بخصوص امسال، تلخ كرد، حوادث فاجعه آمیز فلسطین و عراق بود؛ اینها قطعه های تن دنیای اسلامند...» (سخنان رهبری در خطبه های نماز عید سعید فطر، بیست و چهارم آبان 1383)
** قدس روز فریاد مسلمانان علیه ظلم
«... روز قدس در پیش است؛ روز فریاد امت اسلامی علیه ظلم و عدوان پنجاه ساله ی دشمنان امت اسلامی است. روز قدس را باید همه ی امت اسلام و همه ی ملت های اسلامی گرامی بدارند و شما مردم عزیز ایران نیز مثل هر سال، به توفیق الهی این روز را گرامی خواهید داشت...» (سخنان رهبری در خطبه های نماز جمعه ی تهران، بیست و یكم مهر 1385)

**حضور در راهپیمایی دلگرم كننده ی مردم فلسطین
«...دشمنان اسلام برای فراموش شدن مساله فلسطین در افكار عمومی جهان تلاش فراوان می كنند اما راهپیمایی ملت ها در روز جهانی قدس این توطئه بزرگ را خنثی می كند و به ملت مظلوم و تنهای فلسطین امید و دلگرمی می دهد... فلسطینی ها... با وجود همه فشارها محكم ایستاده اند و می دانند كه فلسطین را ملت فلسطین باید نجات دهد و حمایت امت اسلامی از آنها این استقامت و پایداری را افزایش می دهد...»(سخنان رهبری در خطبه های نماز عید سعید فطر، بیست و یكم مهر 1386)

** فلسطین مساله اساسی جهان اسلام
...آنچه كه در عرصه ی منطقه ی ما امروز مساله ی اساسی است، باز همان مساله ی قدیمیِ فلسطین است. مساله ی فلسطین، بسیار مساله ی اساسی و مهمی است. رژیم اشغالگر و غاصب شدت عمل را علیه فلسطینی ها زیاد كرده است و این واكنش آنها به ضعف های درونی خودشان و به شكست های پی در پیِ خودشان است. نتوانستند آن هیمنه ای را كه بدروغ از خودشان ساخته بودند، حفظ كنند؛ آن رعبی كه در دل ملت های عرب انداخته بودند، با مجاهدت مجاهدان فداكار؛ لبنانی و فلسطینی، حالا شكست، فشار را بر مردم فلسطین وارد می كنند. حكومت موجود در غزه، امروز یك حكومت قانونی است؛ حكومت حماس یك حكومت قانونی است. همه ی دنیا باید این حكومتی را كه با آرا مردم از طریق انتخابات به وجود آمده است، بپذیرند...(سخنان رهبری در خطبه های نماز جمعه تهران، بیست و نهم شهریور 1387)

**قدس روزی برای تمام دنیا
«... این حركت عظیم در دنیای اسلام روز به روز جا افتاده تر شده است و گسترش بیشتری پیدا كرده است. امسال دنیای اسلام شاهد تظاهرات بخشهائی از اغلب ملتهای مسلمان بود؛ از شرق دنیای اسلام یعنی از اندونزی، تا غرب دنیای اسلام یعنی آفریقا و نیجریه. در كشورهای مسلمان هرجا به آحاد مردم اجازه داده شد كه بتوانند نیت و اراده ی خود را در روز قدس نشان دهند، مجموعه هائی از مردم آمدند و نشان دادند كه نسبت به مسئله ی قدس چه احساساتی دارند. حتّی مسلمانانی كه در اروپا زندگی میكردند، اقلیتهائی كه زیر فشارهای عصبیت دولتها و مؤسسات اروپائی قرار دارند، آنها هم روز قدس را گرامی داشتند. این نشانه ی این است كه مساله ی فلسطین علیرغم آنچه كه غاصبان فلسطین و حامیان آنها می خواستند، روز به روز در دنیای اسلام زنده تر میشود...» (سخنان رهبری اقامه نماز عید سعید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب دهم10 مهر 1387)

** جمهوری اسلامی، پرچمدار حمایت از فلسطین
« ...دستگاه استكبار و خود صهیونیست های خبیث معترفند، معتقدند و ناراحتند از اینكه جمهوری اسلامی پرچم فلسطین را برافراشته است و نمیگذارد كه با سازشكاری هائی كه میخواهند انجام بدهند، مساله ی فلسطین را از دور خارج كنند. روز قدس، روز زنده كردن این یاد و این نام است. امسال هم به توفیق الهی، به هدایت الهی، ملت عظیم ما در تهران و در همه ی شهرستانها روز قدس را گرامی خواهند داشت، راهپیمائی خواهند كرد. در كشورهای دیگر هم بسیاری از مسلمانان در روز قدس از ملت ایران تبعیت میكنند...» ( سخنان رهبری در خطبه های نماز جمعه ی تهران بیستم شهریور 1388)

** روز قدس، صف بندی حق علیه باطل
«...چقدر سعی كرده اند در طول این سالها كه روز قدس را كه نماد صف بندی حق در مقابل باطل است، تضعیف كنند. روز قدس نشان دهنده ی صف بندی حق و باطل، صف بندی عدل در مقابل ظلم است. روز قدس فقط روز فلسطین نیست؛ روز امت اسلامی است. روز فریاد رسای مسلمانان علیه سرطان كشنده ی صهیونیزم است كه به وسیله ی دست متجاوز اشغالگران، مداخله كنندگان، قدرتهای استكباری به جان امت اسلامی افتاده است. روز قدس چیز كوچكی نیست. روز قدس یك روز جهانی است...» (سخنان رهبری در خطبه های نماز عید سعید فطر، بیست و نهم شهریور 1388)

**مقاومت ملت فلسطین در گرو ایمان و توكل به پروردگار
«...دشمن صهیونیست و طرف های دیگر با وارد آوردن فشارهای سنگین و مختلف به مردم غزه و ساحل غربی، در تلاشند آنها را از مقاومت رو گردان كنند و به گزینه تسلیم سوق دهند اما ملت فلسطین با روحیه مضاعف و امیدواری بیشتر، مطمئن باشد كه حركت عظیم آنان، حتما به نتیجه خواهد رسید. استحكام و پیشرفت نمایان جبهه مقاومت، نتیجه «وارد كردن عنصر معنویت به مبارزه» و ایمان و توكل بر خداوند است بنابراین باید روحیه دینی و ایمان حقیقی را در ملت فلسطین عمیق تر كرد و «توكل، امید، حسن ظن به تحقق وعده های پروردگار صادق» را افزایش داد...» (سخنان رهبری در دیدار رهبران گروه های مبارز فلسطینی، هشتم اسفند 1388)

** ایران حامی فلسطین
«...ملت ما بیدار است؛ ملت ما متحد است؛ ملت ما مسایل جهانی را با علاقه و دلسوزی دنبال می كند؛ به مسایل دنیای اسلام می پردازد؛ درباره ی آنها موضع می گیرد، كه یك نمونه ی از آن، همین راهپیمایی عظیم روز قدس است كه در سرتاسر كشور در همه ی شهرها، در بسیاری از روستاها حتی مردم اجتماع كردند، راه افتادند، شعار دادند به نفع برادران مسلمانشان كه هرگز آنها را نه دیده اند و نه از نزدیك می شناسند؛ لكن مساله ی آنها را مساله ی خودشان به حساب می آورند. این به بركت ایمان است؛ به بركت بیداری اسلامی است و این، آن راهی است كه امام بزرگوار ما كه رحمت و رضوان خدا بر او باد پیش پای ما گذاشت و ما این راه را طی می كنیم و تهدیدها و مخالفت ها و خصومت ها و غرض ورزی ها و نانجیبانه عمل كردن هایی كه انسان مشاهده می كند در بخش های مختلف آن جبهه ی گسترده، نخواهد توانست این ملت را از این راه باز بدارد...» (سخنان رهبری در دیدار مسوولان نظام و سفرای كشورهای اسلامی، نوزدهم شهریور 1389)

** روز فریاد حق خواهی
«...روز قدس یك روز بین المللی اسلامی و روز بزرگ و مهمی است كه ملت ایران و دیگر ملت های مسلمان، حرف حقی را كه استكبار حداقل شصت سال برای خاموش كردن آن سرمایه گذاری كرده بود، فریاد می كنند. تشكیل نظام جمهوری اسلامی در ایران و اعلام روز قدس و تبدیل سفارت رژیم صهیونیستی در تهران به سفارت فلسطین، حركت تهاجمی بود كه در مقابل توطئه شصت ساله استعمار برای محو فلسطین از نقش جغرافیای جهان، ایستاد. روز قدس پشتوانه امنیت كشور نیز است و هر ایرانی كه روز قدس به خیابان می آید، در واقع به امنیت كشور و ملت و حفظ دستاوردهای انقلاب كمك كرده است. به لطف خداوند امسال نیز روز قدس در كشور و در كشورهای اسلامی با عظمت تر برگزار خواهد شد...»(سخنان رهبری در جمع استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها، دوم شهریور 1390)

**فلسطین؛ محفوظ از ترفندهای دشمن
«...امروز مساله ی فلسطین به بركت بیداری اسلامی، بار دیگر به یك مساله ی اصلی دنیای اسلام تبدیل شده است؛ نباید بگذارید این برجستگی و این امتیاز از بین برود و زیر توطئه ها و ترفندهای دشمنان مسلمانها و دشمنان امت اسلامی پنهان بماند. مساله ی فلسطین یك مساله ی اصلی است. در طول زمان، ملتها دولتهای خودشان را با موضع گیری آنها در قضیه ی فلسطین محك می زدند. البته فشار استبداد و استكبار و اختناق و زور نمی گذاشته است كه خواسته ی ملت ها آشكار شود. امسال در قضایای روز قدس و راهپیمایی ملتهای منطقه، به كوری چشم صهیونیستها، ملتها توانستند حرف دل خودشان را در این قضیه بزنند و ان شاءاللّه روزبه روز بیشتر و گرمتر خواهد شد...»(سخنان رهبری در دیدار مسوولان نظام و سفرای كشورهای اسلامی به مناسبت روز عید سعید فطر، بیست و نهم مرداد 1391)

** تشكر از ملت ایران برای حضور در راهپیمایی
«...امیدواریم خدای متعال عبادات شما را قبول كند و رحمت و تفضل خود را بر ملت ایران سرازیر و مرحمت فرماید و اجر فراوانی به خاطر تلاش هایی كه در این ماه انجام دادید، به شما بدهد. یكی از تلاش های بزرگ این ماه، راهپیمایی روز قدس بود كه حقیقتاً با هیچ زبانی نمی توان اهمیت كار شما را توصیف كرد؛ كه در هوای گرم، با زبان روزه، در این خیابانها، در سرتاسر كشور، حركت كردید برای اینكه ایستادگی ملت ایران را درباره ی این مساله ی مهم جهان اسلام و تاریخ اسلام اثبات كنید. ملت زنده یعنی این. لازم است با همه ی وجود و از اعماق دل، از این همت ملت ایران تشكر كنیم ...» (سخنان رهبری در خطبه های نماز عید سعید فطر، هجدهم مرداد 1392)

**ایران، حامی مظلومان
«... ان شاءالله در روز قدس هم دنیا خروش عظیم ملت ایران را خواهد دید؛ ملت ایران ان شاءالله در روز قدس نشان خواهد داد كه چقدر انگیزه نسبت به فلسطین [در ایران ] موج میزند...»(سخنان رهبری در دیدار دانشجویان، یكم مرداد 1393)

**مسجد الاقصی اولویت دنیای اسلام
«... من قلباً متأسّفم ما [یعنی ] دنیای اسلام - كه باید همه ی نیروی خودمان را صرف كنیم برای مقابله ی با توطئه ی رژیم صهیونیستی و این حركتی كه علیه قدس شریف و مسجدالاقصی انجام دادند كه همه ی دنیای اسلام را بایستی به حركت در بیاورد - امروز ناچاریم به گرفتاری هایی كه استكبار در درون دنیای اسلام به وجود آورده مشغول بشویم؛ چاره ای نیست. در واقع پرداختن به مسئله ی تكفیر، چیزی است كه بر علمای دنیای اسلام و زبدگان و فرزانگان دنیای اسلام تحمیل شده است؛ این را دشمن به صورت مشكل دست ساز وارد دنیای اسلام كرده است و ناچاریم به آن بپردازیم، لكن مسئله ی اصلی، مسئله ی رژیم صهیونیستی است؛ مسئله ی اصلی، مسئله ی قدس است؛ مسئله ی اصلی، مسئله ی قبله ی اوّل مسلمین، مسجدالاقصی است؛ اینها مسائل اصلی است...» (بیانات در دیدار شركت كنندگان در كنگره ی جهانی جریانهای افراطی و تكفیری از دیدگاه علمای اسلام، چهارم آذر 1393)

**حضور فعال جوانان در راهپیمایی روز قدس
«... یكی از بزرگ ترین فرصتهای ما همراهی مردم ما و جوانهای ما با نظام و هدفهای نظام و امام بزرگوار است. من به شما برادران و خواهران عزیز توجّه میدهم كه نگاه كنید در این راهپیمایی های روز قدس یا بیست ودوّم بهمن، عمده جوانها هستند...» (سخنان رهبری در حرم مطهر رضوی یكم فروردین 1394)

** پدیده بودن راهپیمایی روز قدس با دهان روزه
«اصلاً راه‌ پیمایی روز قدس در این سالها كه هوا به این گرمی و روزها به این بلندی است با دهان روزه، واقعاً یك پدیده است و این جمعیّت عظیم و انبوه در تهران و شهرستان‌ها را منعكس نمی كند؛ این خبر كوچكی نیست؛ اینها كه كوچك ‌ترین خبرها را بازتاب میدهند، این را بازتاب نمی دهند؛ این سیاست رسانه‌ای است دیگر؛ بعكس، اگرچنانچه یك نقطه‌ی منفی‌ای وجود داشته باشد، این را صد برابر بزرگ می كنند. یكی از اصول این باشد كه نگاه به جریان رسانه‌ای دشمن چه جریان رادیو تلویزیونی‌اش، چه جریان ماهواره‌ای‌اش، چه جریان فضای مجازی‌اش نگاه سوء ظن ‌آمیز باشد.» (سخنان رهبری در دیدار جمعی از دانشجویان در حسینه امام خمینی(ره)12 تیر 1395)

*گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**9117**9131**
۰ نفر