۲ تیر ۱۳۹۶، ۱۶:۳۰
کد خبر: 82575317
T T
۰ نفر
اجرای اركستر سمفونیك تهران از بتهوون؛ حسی سبك و خیال انگیز

تهران - ایرنا - اجرای كنسرتو پیانو شماره یك بتهوون توسط اركستر سمفونیك تهران به رهبری شهرداد روحانی در ریتم های آرام، حس سبك و خیال انگیز و در ریتم های تند، حالت بازیگوشی را به مخاطب القا می كند، اجرایی كه قلب آدمی را می فشارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، اركستر سمفونیك تهران قرار بود شب گذشته(پنجشنبه) در اجرای جدید خود ساعت ٢١ و ٣٠ دقیقه روی صحنه تالار وحدت تهران برود اما به دلیل اینكه سالن در اختیار تئاتر بود، با تاخیر و دقایقی پس از ساعت ٢٢ آغاز شد و اجرای آن نیز تا بامداد جمعه دوم تیر ادامه یافت.
مانند همیشه شروع كنسرت با وارد شدن اعضای اركستر در میان تشویق های مخاطبان موسیقی كلاسیك بود. نوازندگان اركستر سمفونیك تهران در جای خود قرار گرفتند. سپس، شهرداد روحانی، رهبر اركستر، وارد شد. روحانی ابتدا برای تاخیر شروع كه به علت تداخل رخ داد، عذرخواهی كرد.
این موسیقیدان و آهنگساز برجسته ایرانی گفت: ما از ساعت ٢٠ اینجا هستیم اما سالن را دیر به ما تحویل دادند، ما برای شما ارزش قائلیم، از مسوولان سالن تشكر می كنم كه به سرعت صندلی ها را چیده و برای اجرا آماده كردند.
رهبر اركستر سمفونیك تهران سپس توضیح داد كه هر كنسرتو معمولا سه قسمت دارد و در بین هر قسمت فاصله كوتاهی است.
روحانی در ادامه اضافه كرد كه امشب پیانو نقش اصلی را دارد و در ادامه از حاضران خواست تا در انتهای قسمت سوم كنسرتو، اركستر را تشویق كنند تا تمركز نوازندگان بر هم نخورد.
شهرداد روحانی پس از آن به مرحوم استاد مصطفی كمال پورتراب آهنگساز ایرانی و از استادان تئوری موسیقی اشاره كرد و گفت: وی شاگردان بسیاری تربیت كرده و موسیقی علمی ما مدیون اوست. ما اجرای اول و دوم تیرماه ٩٦ را كه مصادف با سالروز درگذشت وی(دوم تیر ٩٥) است، تقدیم استاد می كنیم.
اما اینكه بگوییم ذائقه موسیقیایی مردم طی چند سال اخیر تغییر كرده، شاید نادرست نباشد چرا كه استقبال مردم از موسیقی كلاسیك در همه سنین از سالخوردگان و میانسالان موسیقی دوست و به اصطلاح قدیمی ها گرفته تا جوانان، جالب است.
این توضیح شاید لازم باشد، اركستر سمفونیك، كه به ‌عنوان بزرگترین نوع اركستر شناخته می‌شود، بدان معناست كه در آن از تمام گروه‌های سازی استفاده شده و تقریباً تمامی سازهای موسیقی كلاسیك غربی در آن وجود دارد.
اما اولین بخش اجرای شب گذشته اركستر سمفونیك تهران به 'كنسرتو پیانوی شماره ١ اپوس ١٥ بتهوون' آهنگساز شهیر آلمانی قرن هجده و نوزده میلادی اختصاص داشت.
صندلی های نوازندگان تا لبه سن چیده شده و پیانو نیز كه با هنرمندی بهاره كمائی نواخته می شود، در قسمت وسط و جلوی سن قرار گرفته بود.
فراز و فرود این بخش از اجرای اركستر در موومان سوم كنسرتو پیانوی شماره یك شدت گرفت.
با پایان این بخش نسبتا طولانی اركستر برای دقایقی استراحت به بیرون صحنه رفت.
پس از بازگشت اعضای اركستر، سمفونی شماره ٣ اپوس ٩٠ یوهانس برامس آهنگساز آلمانی سبك رومانتیك قرن نوزدهم اجرا شد.

**برامس - سمفونی شماره 3، اپوس 90
محبوبیت این اثر كه دارای چهار موومان است، در زمان حیات برامس به حدی بود كه خود او آن را ' متاسفانه خیلی معروف ' خواند.
موومان اول با تمی باشكوه آغاز می شود، موومان دوم فولكلوریك مانند و ساده است و موومان سوم یكی از زیباترین ساخته های برامس است و ابتدا با ویولنسل ظاهر می شود و پس از قسمت تریوی سنگین بار دیگر با هورن فرانسوی باز می گردد.
موومان چهارم همچون فینالی است كه فكورانه شروع می شود، بعد نوبت به بسط جاندارتری می رسد، و سرانجام با پایانی آرام و راضی كننده روبه رو می شویم كه پر است از رگه های شبح وار از تم آغازین موومان اول.

**آرتور ماركز-دانسون شماره دو
«دانسون شماره دو» اثر هنرمند مشهور مكزیكی آرتورو ماركز است كه اركستر سمفونیك تهران شب گذشته آن را اجرا كرد، قطعه ای كه پس از ساخته شدن به سرعت تبدیل به قطعه‌ای مشهور ومحبوب جهانی شد.
طرح ریتمیك قطعه با استفاده از تاكیدها و تمپوهای متنوع ریخته شده كه منشاء آن رقص كوبایی به نام دانسون است.
این محصول ادبیات موسیقی معاصر مكزیك، بیانگر بازتاب های سبك رقص دانسون است كه خاستگاهش به كوبا برمی گردد با این حال بخش مهمی از هنر فولك منطقه وراركوز مكزیك به شمار می‌رود.
برنامه اركستر سمفونیك اینجا به پایان رسید، شهرداد روحانی صحنه را ترك كرد اما تشویق مكرر و بی وقفه حاضران او را ترغیب به بازگشت به صحنه كرد، او سپس دو قطعه را برای مردم اجرا كرد كه یكی از آنها قطعه 'قطره های باران' از ساخته های خود شهرداد روحانی بود.
هنگام اجرای این قطعه بسیاری از مردم با چشمانی بسته به این قطعه دلنواز گوش سپرده بودند.
و حالا اركستر سمفونیك تهران روزهای آرامی را پشت سر می گذراند، روزهایی كه پیشرفت گام به گام اركستر را می توان حس كرد.
فراهنگ**9012**1021
خبرنگار: زهرا امیری**انتشار: حسین نوروزیان