۳ تیر ۱۳۹۶، ۱۶:۴۷
کد خبر: 82576535
T T
۰ نفر
تابستان را بدون خاموشی سپری كنیم

اصفهان- ایرنا- با مدیریت مصرف برق در ماه های گرم سال مانند تیر و مرداد توسط بخش های مختلف صنایع، كشاورزی و واحدهای مسكونی و تجاری بویژه در ساعات پیك بار(اوج مصرف برق) می توان از خاموشی در فصل گرم تابستان جلوگیری كرد.

به گزارش ایرنا، هر سال با آغاز ماه های گرم سال بویژه تابستان و در ماه های تیر و مرداد، افزایش استفاده از سیستم های سرمایشی باعث انتقال پیك بار شبكه از ساعات اولیه شب به ساعات میانی روز یعنی 11 تا 15 می شود.
بنابراین افزایش استفاده از سیستم سرمایشی در دو بازه زمانی ( دو پیك بار مصرف ) یعنی بین ساعات 11 الی 15 و 20 الی 23 می تواند به خاموشی های متعدد در این فصل دامن بزند.
سال گذشته در شهر اصفهان، پیك بار در روز دوم مرداد مقارن ساعت 13 با بیشترین مصرف ثبت شده به میزان 1059 مگا وات رخ داد.
با مقایسه میزان مصرف در یك ماه معتدل سال مانند اردیبهشت با میزان مصرف در مرداد، افزایش 40 درصدی مصرف برق مشاهده می شود كه ناشی از استفاده از تجهیزات سرمایشی است.
از این رو، طرح های وزارت نیرو برای بخش های مختلف پیش بینی شده است كه در صورت همكاری همه بخش ها در اجرای طرح ها می توان علاوه بر مدیریت بهینه مصرف برق، صرفه جویی و ذخیره انرژی نیز داشت.
مدیر دفتر مدیریت مصرف توزیع برق شهرستان اصفهان به خبرنگار ایرنا گفت: این طرح ها در سه بخش صنایع، مسكونی و تجاری و كشاورزی و صنایع وابسته به آن تعریف شده است.
محمد مهدی عسگری افزود: طرح های ویژه صنایع نیز به سه شكل 'تعطیلات و تعمیرات'، 'طرح ذخیره عملیاتی' و 'استفاده از دیزل ژنراتور' اجرا می شود.
وی با بیان اینكه كارخانه ها بطور معمول برای انجام تعمیرات چند روزه(حداقل پنج روز) كارخانه خود را تعطیل می كنند، گفت: در طرح 'تعطیلات و تعمیرات' از آنها خواسته می شود به جای پاییز و زمستان، این تعطیلی را به تابستان منتقل كنند بنابراین به ازای میزان برق استفاده نشده در آن چند روز، پاداش به آنها پرداخت می شود.
عسگری اضافه كرد: در طرح ذخیره عملیاتی، تفاهمنامه ای با صنایع منعقد می شود به این صورت كه 24 ساعت قبل از تاریخ مورد نظر، با آنها تماس گرفته شده و آنها موظف می شوند طبق قرارداد منعقده، میزان مصرف برق خود را از 10 تا 90 درصد كاهش دهند و به میزان درصد كاهش یافته، از این اداره پاداش دریافت كنند.
عسگری گفت: در این طرح، میزان استقبال مشتركین نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.
وی طرح سوم را بكارگیری 'دیزل ژنراتور در صنایع' در ساعت پیك بار (اوج بار) مصرف در ماه های تیر و مرداد بیان كرد و افزود: دیزل ژنراتور، بخشی از برق مصرفی مشتركین در ساعات اوج مصرف(11 الی 15) را تامین می كند كه در این صورت به ازای هر كیلو وات كاهش مصرف، 150 تومان به آنها پرداخت می شود.
عسگری افزود: سال گذشته، در مجموع 500 واحد صنعتی در هر سه طرح با شركت توزیع برق شهرستان همكاری داشتند اما امیدواریم این تعداد تا تیر سالجاری به یكهزار واحد صنعتی برسد.
مدیر دفتر مدیریت مصرف توزیع برق شهرستان اصفهان یادآور شد: تاكنون 800 واحد صنعتی این تفاهمنامه همكاری را امضا كرده اند.
وی گفت: در بخش كشاورزی به دو صورت با كشاورزان و دامداران برای كاهش مصرف برق به توافق رسیده ایم.
عسگری افزود: ابتدا طبق توافق، با كاهش مصرف انرژی یا خاموش كردن موتور چاه در ساعات 11 تا 15 روزهای مشخص، كشاورزان می توانند در مابقی ساعات شبانه روز بصورت رایگان از برق استفاده كنند.
وی اضافه كرد: در صنایع وابسته به بخش كشاورزی نیز(از جمله دامپروری ها، گلخانه ها، پرورش قارچ و طیور) توافق می شود تا در روزهای مشخص شده در ماه های تیر و مرداد، در ساعات بین 11 تا 15، معاد 10 تا 40 درصد از مصرف برق خود را كاهش دهند و مابازای آن پاداش دریافت كنند.
عسگری ادامه داد: كشاورزان و دامداران همچنین می توانند از دیزل ژنراتور استفاده كنند و مانند صنایع دیگر به ازای هركیلو وات كاهش مصرف، 150 تومان پاداش بگیرند.
دیزل ژنراتور؛ یك مولد برق اضطراری است كه با تبدیل انرژی شیمیایی به برق می تواند به كاهش مصرف برق در صنایع، ادارات و مجتمع های مسكونی كمك كند.
مدیر دفتر مدیریت مصرف توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: مشتركین اداری، تجاری و مسكونی بزرگ نیز با امضای تفاهمنامه به دو صورت می توانند علاوه بر كمك به صرفه جویی در مصرف برق، پاداش دریافت كنند.
عسگری افزود: اولین راه، استفاده از دیزل ژنراتور در این مكان ها و دوم سازوكار كاهش مصرف در ساعات اوج بار است كه بصورت پاداش روی قبوض برق از مهرماه اعمال می شود.
وی اضافه كرد: میزان پاداش پرداختی به مشتركان به درصد كاهش مصرف، تعداد روزهای همكاری و میزان مصرف آنها قبل از كاهش مصرف برق بستگی دارد.
عسگری یادآور شد: طرح های بیان شده در زمره طرح های سراسری در كشور است اما طرح ویژه ای نیز بصورت پایلوت در اصفهان در حال اجراست.
وی افزود: این طرح بصورت مدیریت بار مشتركین خانگی( واحدهای مسكونی كوچك) و تجاری كوچك است.
عسگری اضافه كرد:در این طرح، مشتركین بین ساعات 12 تا 14 در ماه های تیر و مرداد به مدت دو تا رُبع ساعت، كولر منزل یا مغازه خود را خاموش یا مصرفش را كم می كنند و از وسایل برقی پرمصرف استفاده نمی كنند.
مدیر دفتر مدیریت مصرف توزیع برق شهرستان اصفهان ادامه داد: این مشتركین اگر بتوانند حداقل 10 درصد، مصرف برق خود را كاهش دهند، پاداش می گیرند.
وی اعلام كرد: این افراد با ارسال رمز رایانه(یك شماره هشت رقمی در سمت راست و بالای قبض برق) به شماره سامانه 100000121 می توانند آمادگی خود را برای شركت در این طرح اعلام می كنند.
عسگری افزود: مشتركین می توانند برای كسب اطلاعات بیشتر به سایت توزیع برق شهرستان اصفهان قسمت مدیریت مصرف مراجعه كنند یا با شماره های 32229299 - 34121246 تماس بگیرند.
عسگری در باره افزایش تعرفه قبوض برق در سالجاری نیز گفت: آخرین افزایش نرخ در قبوض برق، ابتدای مرداد سال گذشته به میزان 10 درصد انجام شده و تاكنون افزایش تعرفه ای دیگری رخ نداده است.
به گزارش ایرنا، از مجموع یك میلیون و 106 هزار و 388 مشترك برق در شهر اصفهان حدود یك میلیون و 35 هزار و 322 مشترك در بخش خانگی و تجاری از انرژی الكتریكی استفاده می كنند.
این بدان معنی است كه حدود 50 درصد از انرژی مصرفی در شهر اصفهان به این دسته از مشتركین اختصاص دارد و مشاركت آنها در طرح های مدیریت بار و كاهش فقط 10 درصد از مصرف برق در ساعات پیك بار می تواند تاثیر بسزایی در عبور از پیك بار تابستان سال 96 داشته باشد.
طبق آمار اعلام شده، حدود 80 درصد از مشتركین برق در شهرستان اصفهان مشتركان خانگی، یك درصد صنعتی و كشاورزی، 4 درصد تجاری و حدود 16 درصد مشتركین عمومی هستند.
بر اساس آمار شركت توزیع برق اصفهان، بیشترین میزان مصرف در این شهرستان را به ترتیب مصارف اداری، خانگی، صنایع و كشاورزی به خود اختصاص داده است.
شركت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیش از یك میلیون مشترك در قالب هشت امور اجرایی، یكی از بزرگترین شركت های توزیع در سطح كشور محسوب می شود.
صنعت برق اصفهان دارای دو میلیون و 700 هزار مشترك در سه شركت توزیع برق شهرستان اصفهان، توزیع برق استان اصفهان و توزیع برق چهارمحال و بختیاری و همچنین 40 مشترك صنعتی بزرگ است.
ظرفیت ایستگاه های انتقال و فوق توزیع برق اصفهان 18هزار و 163 مگاولت آمپر است كه نسبت به سال 57 حدود 10 برابر شده است.
گ/ 7153/6027/ ** گزارش از هُدا استكی* انتشار: شكراللهی