۴ تیر ۱۳۹۶، ۹:۰۸
کد خبر: 82576985
T T
۰ نفر
خراسان شمالی گنجینه گیاهان دارویی ، سرمایه ای كه مغفول مانده است

بجنورد- ایرنا- دره ها و كوهستان های استان خراسان شمالی سرشار از گیاهان دارویی است كه بیشتر آنها از گذشته های دور كاربرد دارویی مؤثری در بهبود بیماری ها داشته اند و شناخت و طرز استفاده آنها از پیشینیان سینه به سینه نقل شده است.

به گزارش ایرنا، استان خراسان شمالی به لحاظ داشتن ویژگی های خاص طبیعی و اقلیمی و تنوع آب و هوایی منحصر به فرد، ظرفیتی بالایی را در ایجاد مزارع پرورشی گیاهان دارویی به خود اختصاص داده است.
مصرف گیاهان دارویی از دیرباز در این دیار مورد توجه بوده و هم اكنون هم در اكثر مناطق روستایی و عشایری استان مصرف گیاهان دارویی در درمان برخی بیماری ها از جایگاه بالایی برخوردار است.
خراسان شمالی به واسطه داشتن ظرفیت رشد گیاهان دارویی زمینه توانمند شدن در این حوزه را دارد و بسیاری از دانش آموختگان بیكار رشته های كشاورزی و منابع طبیعی می توانند در این مسیر وارد شوند و برای خود اشتغال ایجاد كنند و توسعه كاشت و فرآوری گیاهان دارویی می تواند زمینه را برای توسعه استان مهیا كند.
سرمایه گذاری مناسب در این استان در خصوص گیاهان دارویی و كشت و تكثیر گونه های دارویی به عنوان تامین كننده نیاز داخلی و خارجی مواد گیاهی خام در وهله اول و صنعتی در درازمدت می تواند در راستای توسعه این استان و افزایش اقتصاد كشاورزان گام بردارد.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: تولید و فرآوری گیاهان دارویی یكی از پردرآمدترین شغل ها است كه این استان با داشتن بیش از 300 گونه گیاه دارویی، ظرفیت و پتانیسل را برای توسعه این بخش و ایجاد اشتغال را دارد
سرهنگ موسی الرضا حیاتی در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: گیاهان دارویی و در زیر مجموعه آن گیاهان مرتعی از هدایای الهی است كه به دلیل سه ویژگی منحصر به فرد مشتمل بر ارزآوری و بهبود وضعیت اقتصادی، اشتغالزایی بالا و زودبازدگی تولید مورد توجه خاص قرار گرفته است.
وی گفت: هم اكنون 60 نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی و ممنوعیت گیاهان دارویی گشت زنی می كنند كه برابر تبصره 7 ماده 3 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع كشور هر گونه بهره برداری غیرمجاز از گونه های مرتعی و جنگلی، غیر قانونی و با متخلفین برابر ضوابط قضایی برخورد خواهد شد..
حیاتی گونه های غیرمجاز و ممنوع را شامل ریشه شیرین بیان، ریشه سریش، ختمی، كاسنی، انواع پیازها از جمله موسیر و ...، انواع لاله ها، كلیه بذرهای گیاهی و مرتعی، ریشه و پوست درختان و درختچه عنوان كرد.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: گونه های گیاهی مرتعی و جنگلی مانند دنبلان، مرزه كوهی، باریجه(قسنی)، گل گاو زبان، علف چای، مریم گلی، گل كاسنی، گل گندم، مریم نخودی، درمنه، علف گاو زبان، اشنیان(شقار)، اسطوخودوس و ... گونه های مجاز مشروط می باشد كه با دریافت مجوز و در حد محدود و مجاز است.
حیاتی افزود: به منظور حفاظت، احیا، توسعه و بهره برداری پایدار از محصولات مذكور، یگان حفاظت این اداره كل با هماهنگی دستگاه قضایی از هرگونه بهره برداری غیر مجاز و نیز حمل و نقل و فروش محصولات فاقد گواهی حمل جلوگیری خواهد كرد.
وی گفت: مردم می توانند هرگونه تعرض به طبیعت، تخریب و تصرف اراضی ملی و آتش سوزی جنگل ها و مراتع را دراسرع وقت به شماره تلفن 1504 (امداد جنگل و مرتع) اطلاع دهند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: این استان به لحاظ اقلیمی رویشگاه اصلی بسیاری از گونه های دارویی با ارزش است كه توسعه كشت و افزاش تولید گیاهان دارویی یكی از پروژه های مهم برنامه اقتصاد مقاومتی سازمان جهاد كشاورزی است.
علی اصغر شریكیان در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: همچنین وجود ظرفیت رویش گیاهان دارویی باید مورد توجه قرار گیرد و این ظرفیت می تواند استان را به قطب تولید گیاهان دارویی تبدیل كند زیرا كه بسیاری از گیاهان دارویی ارزش اقتصادی بالایی دارند.
وی با اشاره به اینكه توسعه كاشت و فرآوری گیاهان دارویی یكی از فرصت های اشتغال زای استان است گفت: باید جوانان در این حوزه وارد شوند و برای ایجاد اشتغال و توسعه استان گام بر دارند زیرا كه توسعه كشت گیاهان دارویی به‌ دلیل ارزش اقتصادی بالا می‌تواند در كنار حفظ رویشگاه‌های طبیعی به درآمدزایی مردمان هر منطقه كمك كند.
شریكیان در خصوص آمار گیاهان دارویی در سال گذشته هم افزود: سطح كشت گیاهان دارویی در سال 94، هزار و 235 هكتار بوده كه تولید آن 975 تن و میانگین عملكرد 789 كیلوگرم در هكتار است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اكنون یك واحد بسته بندی عرقیات گیاهی با ظرفیت اسمی سالانه 400 تن در شهرستان بجنورد و یك واحد فعال عصاره گیری، اسانس گیری و بسته بندی عرقیات و گیاهان دارویی با ظرفیت 800 تن در شهرستان جاجرم مشغول فعالیت هستند.
شریكیان در خصوص اقدامات انجام شده در راستای افزایش كشت گیاهان دارویی در این استان افزود: در این راستا كارگروه توسعه و كشت گیاهان دارویی تشكیل شده و همچنین طرح توسعه گیاهان دارویی در برنامه ستاد اقتصاد مقاومتی استان مصوب شده، برگزاری كلاس ها و كارگاه های آموزشی با بهره گیری از توان علمی مراكز تحقیقاتی و پژوهشی، پیگیری تخصیص اعتبارات از محل یارانه نهال جهت توسعه گیاهان دارویی و گل محمدی، اخذ مجوز های لازم از موسسه اصلاح نهال و بذر برای دو واحد تولید كننده گل محمدی و نشاء گیاهان دارویی بادرنجوبه، آویشن باغی، مریم گلی و.. به منظور تامین مواد رویشی مورد نیاز انجام شده است.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال یك هزار و 285 هكتار از كشتزارهای استان زیر كشت گیاهان دارویی رفت كه یك هزار و 920 تن محصول از این كشتزارها برداشت خواهد شد.
عبدالله یوسفی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینكه سطح زیر كشت گیاهان دارویی در كشتزارهای این استان نسبت به سال گذشته 50 هكتار افزایش یافته است اظهار كرد: گیاهان دارویی استان شامل زیره سبز، آویشن باغی، باریجه، نعنا فلفلی، خاكشیر، گشنیز ،كدو تخم كاغذی، كتان و ... است.
وی گفت: زیره سبز عمده ترین گیاه دارویی كشت شده در استان است كه شهرستان اسفراین با 910 هكتار بیشترین سطح زیر كشت را داراست.
یوسفی سطح زیر كشت گل محمدی استان را 253 هكتار عنوان كرد و افزود: این میزان در مقایسه با سال گذشته 130هكتار افزایش یافته است.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی با بیان اینكه قلمه مورد نیاز از محل اعتبارات ملی تامین شده است گفت: شهرستان فاروج با سطح زیر كشت 50 هكتار و تولید 180تن جایگاه نخست از نظر سطح و تولید داراست.
وی مهم ترین مزایای كشت و توسعه گیاهان دارویی را شامل سود آوری و ارزش افزوده بالا نسبت به سایر محصولات زراعی، سازگاری با محیط و قابلیت كشت در شرایط نامساعد و محدود كننده اقلیمی، خاك و آب، مدیریت مصرف آب و اصلاح الگوی كشت، توسعه سلامت و بهداشت عمومی و امكان تولید محصول ارگانیك و تامین ماده خام اولیه برای صنایع فرآوری، دارویی، بهداشتی، آرایشی و ایجاد اشتغال عنوان كرد.
یوسفی توسعه اكوتوریسم، افزایش صادرات و ایجاد درآمدارزی، استفاده از گیاهان دارویی به عنوان مكمل های غذایی، تنقلات، نوشابه سازی، شیرینی سازی را ازدیگر مزایای كشت گیاهان دارویی عنوان كرد.
وی افزود: پهنه یابی مناطق مستعد توسعه كشت گیاهان دارویی در شهرستان های استان، تامین یك دستگاه ریز كارنده و دو دستگاه زعفران كار از محل اعتبارات استانی از دیگر اقدامات این سازمان است.
وی برنامه سال جاری را نیز در این راستا برگزاری كارگاه های آموزشی و بازدید از مزارع الگویی، ایجاد مزارع الگویی و توسعه كشت گیاهان داروئی و گل محمدی در مناطق مستعد استان با هدف تغییر الگوی كشت خصوصا در مناطق كم آب و اراضی مستعد شی بدار، بهره گیری از توان علمی مراكز تحقیقاتی و پژوهشی، توسعه تشكل های تولیدی گیاهان دارویی، حمایت از سرمایه گذاران صنایع تبدیلی و بسته بندی و حمایت از تولید كنندگان اندام های تكثیری و بذور اصلاح شده عنوان كرد.
7186/ 6042 گزارش از: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی