۴ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۰
کد خبر: 82577179
T T
۰ نفر
پویش نجات میانرودان برای ممانعت از سدسازی بر روی دجله و تولید ریزگردها

شیراز - ایرنا - مدیركل دفتر مشاركت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست بر لزوم حمایت از پویش مردمی نجات میانرودان تاكید كرد و گفت: این پویش برای جلوگیری مجامع بین المللی از سدسازی بر روی دجله است .زیرا كه با ساخت آن همه استانهای ایران درگیر زیرگردها می شوند.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره كل محیط زیست فارس، محمد درویش در همایش مدرسه طبیعت در شیراز با اشاره به این موضوع كه برای اولین بار بعد از انقلاب در دولت روحانی توانستیم طرحی را در سازمان ملل بدون حتی یك مخالف به تصویب برسانیم گفت: این طرح از پویش نجات میانرودان و جلوگیری از عملیات سد سازی بر روی دجله حمایت می كند.
وی افزود:‌اگر كشور همسایه طرح سدسازی بر روی دجله را اجرا كند باعث خواهد شد كه به جای 25 استان كشورمان تمام كشور درگیر ریزگردها شود.
درویش اضافه كرد: در صورتی كه این حمایت ها و امضاها به یك میلیون امضا برسد با شكایت در دادگاه لاهه می توان به عنوان جنایت علیه بشریت جلو طرح های سدسازی در این منطقه را گرفت.
معصومه ابتكار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز چندی پیش اعلام كرد:‌ تركیه با سدسازی های خود موجب خشك شدن هورالعظیم و بروز ریزگرد در خوزستان شده است .
سرچشمه رود دجله در تركیه است.
مدیركل دفتر مشاركت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست به اثرات زیانبار سدسازی در كشورمان هم اشاره كردو گفت:برخی از سدها كه در ایران احداث شده موجبات تخریب محیط زیست و خشكی تالاب ها و دریاچه ها را فراهم كرده، همه ما مقصریم، به عنوان انسانهایی كه عشق مان كره زمین است باید ناخشنودی خود را ابراز و نسلی را تربیت كنیم كه سرزمین برایش مهمتر از شهر، خانواده و خودش باشد، در مدارس طبیعت تسهیل گران محیط زیست این شرایط را برای كودكانمان فراهم می كنند.
مدیركل دفتر مشاركت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با بیان این كه درنظام آموزشی كشورمان مشكلاتی وجود دارد كه باید آنها را اصلاح كنیم بر عشق ورزی بیشتربه سرزمین تاكید كرد و گفت: اگر این عشق را به فرزندانمان بیاموزیم می توانیم منتظر معجزه در نجات سرزمین مان باشیم.
وی مدارس طبیعت را مكانی دانست برای افزایش مهارت های زندگی ، افزایش خلاقیت و شرایطی كه كودكان خود خردمندانه ترین پاسخ ها را در محیط های طبیعی و بدون آموزش مستقیم كشف می كنند.
سرپرست اداره كل حفاظت محیط زیست فارس هم در این همایش گفت:با تلاشهای چندین ساله دوستداران محیط زیست فارس مدارس طبیعت در شیراز با این اندیشه كه یكی از راهكارهای بهبود زندگی بهبود محیط زیست است كار خود را آغاز كرد.
نبی الله مرادی افزود: نسخه ای كه دفتر مشاركت های مردمی سازمان به عنوان یكی از راه های نجات كشور از وضعیتی كه دچار آن شده ایم دنبال می كند مدارس طبیعت است امیدواریم در استان فارس هر چه بیشتر این طرح نهادینه شود و خانواده ها با استقبال از این مدارس مهارت های اجتماعی فرزندانشان را برنامه ریزی و دنبال كنند.
مدرسه طبیعت متشكل از یك فضای نیمه مزرعه و نیمه وحشی است و از طریق تسهیل ارتباط كودك با طبیعت، رشد سالم شناختی، هیجانی عاطفی و ارزشی كودكان به همراه زمینه سازی رفتارهای دوستدار محیط زیست را دنبال می كند.
2 مدرسه طبیعت در شیراز از مهرماه سال گذشته بطور آزمایشی كار خود را آغاز كرده اند كه بطور متوسط روزانه 35 كودك،سه ساعت را در این مكان می گذرانند.
دریافت : نیكنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالك زاده
6113 /1876