۴ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۲۲
کد خبر: 82577341
T T
۰ نفر
يك ميليون و  257 هزار ليتر گلاب در جنوب استان مركزي توليد شد

خمين - ايرنا - يك ميليون و 257 هزار ليتر گلاب در شهرستان هاي جنوب استان مركزي شامل خمين، محلات و دليجان توليد شد كه حاصل فرآوري 975 تن گلبرگ توليدي از 310 هكتار از گلزارهاي بارور اين مناطق است.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان دليجان در گفت وگو با ايرنا گفت: 941 هزار ليتر از اين مقدار گلاب از گلزارهاي دليجان توليد شده است.
عباس ارشدي اظهاركرد: گلاب به دست آمده از 707 تن گلبرگ گل محمدي در كارگاه هاي فرآوري سنتي و صنعتي دليجان و كاشان فرآوري شده است.
وي، سطح باغ هاي گل محمدي بارور اين شهرستان را 221 هكتار اعلام كرد و افزود: با توجه به وجود شرايط فرآوري پس از برداشت اين محصول و وجود كارخانه هاي اسانس گيري و عرق گيري به صورت صنعتي و همچنين كارگاه هاي گلاب گيري سنتي به تعداد18 واحد در منطقه بهترين اسانس و گلاب از اين منطقه توليد، عرضه و صادر مي شود.
مدير جهاد كشاورزي دليجان بيان كرد: از گلبرگ هاي برداشت شده 30 ليتر اسانس نيز توليد و روانه بازار مصرف شده است.
ارشدي ادامه داد: با توجه به خشكسالي هاي اخير و كم شدن منابع آب، تغيير الگوي كشت در استان مركزي و دليجان ضروري است، از اين رو بايد به ترويج كشت محصولات كم آب بر و مناسب شرايط اقليمي منطقه در دستور كار قرار گيرد.
وي اظهاركرد: گل محمدي يكي از محصولات باغي است كه نسبت به ميزان آب مصرف شده عملكرد مناسبي دارد و با شرايط آب و هوايي اين شهرستان نيز سازگاري دارد.
ارشدي افزود: بيشترين گلستان گل محمدي در دهستان جوشق روستاي خاوه و مهدي آباد و دهستان هستيجان روستاي هستيجان و قالهر قرار دارد كه اين باغات به صورت غرقابي آبياري مي شوند و تلاش مي شود كه با ترويج آبياري تحت فشار باغات (قطره اي) و تخصيص اعتبارات لازم در اين باغات گل افزايش يابد.
وي با بيان اينكه شهرستان دليجان رتبه اول سطح گلستان گل محمدي را در استان مركزي دارد افزود: 29 هكتار از گلستان هاي گل محمدي اين شهرستان نابارورند.
رئيس توليدات گياهي جهادكشاورزي خمين نيز گفت: بيش از 105 هزار ليتر از گلاب توليدي امسال در جنوب استان مركزي با برداشت و فرآوري گل محمدي در اين شهرستان حاصل شده است.
احمد عروجي افزود: اين ميزان گلاب از توليد 156 تن گلبرگ گل محمدي توليد شده است.
وي، سطح زير كشت گل محمدي در خمين را 57 هكتار بيان كرد و ادامه داد: سطح زير كشت گل محمدي در مقايسه با مدت مشابه سال قبل در خمين 100 درصد افزايش يافته است.
وي اظهار كرد: به دليل خشكسالي‌هاي اخير، تغيير الگوي كشت و محصولات كم آب از جمله گل محمدي و زعفران در سال هاي اخير در خمين با استقبال كشاورزان رو به رو شده و رو به افزايش است.
وي گفت: هر هكتار گل محمدي در اين شهرستان يك اشتغال دائمي فراهم كرده ضمن اينكه در فصل برداشت در هر هكتار 20 نفر روز به مدت يك ماه مشغول به كار مي شوند.
عروجي افزود: كوهپايه اي و كوهستاني بودن اين شهرستان و هواي به نسبت معتدل، شرايط ويژه اي را براي پرورش گل محمدي اين خطه به وجود آورده است.
رئيس توليدات گياهي جهاد كشاورزي خمين اضافه كرد: شهابيه، قورچي باشي، ليليان و منطقه حومه از مناطق مهم گلزارهاي گل محمدي هستند و محصول برداشت شده به مراكز گلابگيري كاشان ارسال شده است.
وي گفت: 80 هكتار نهال گل محمدي پارسال كاشت شده است كه اين نهال ها سال هاي آينده بارور مي شوند.
مدير جهاد كشاورزي محلات نيز گفت: بيش از 210 هزار ليتر از مجموع گلاب توليدي شهرستان هاي جنوبي استان مركزي با فرآوري گلبرگ هاي گل محمدي در كارگاه هاي سنتي و صنعتي محلات به دست آمده است.
عبدالله محمودي افزود: اين ميزان گلاب از 112 تن گلبرگ تر گل محمدي در اين شهرستان توليد شده كه در هشت كارگاه سنتي و يك كارگاه مكانيزه فراوري شده است.
وي، سطح زير كشت گلزارهاي گل محمدي اين شهرستان را 40 هكتار بيان كرد و افزود: 32 هكتار از اين سطح بارور و هشت هكتار نابارورند.
محمودي بيان كرد: گلاب علاوه بر مصرف غذايي در بخش دارويي و پزشكي نيز كاربردهاي فراوان دارد.
شهرستان دليجان، خمين و محلات به ترتيب رتبه اول ،دوم و سوم توليد گل محمدي در سطح استان مركزي را دارند.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حيدري