۵ تیر ۱۳۹۶، ۱۹:۲۹
کد خبر: 82578456
T T
۰ نفر

گل؛ دروازه ورود به اعتياد

۵ تیر ۱۳۹۶، ۱۹:۲۹
کد خبر: 82578456
گل؛ دروازه ورود به اعتياد

اراك - ايرنا - كارشناس اعتياد بهزيستي استان مركزي گفت: ماده مخدر گل خطرناك ترين نوع از مواد توهم زاست كه مصرف آن اعتياد رواني بالايي را به همراه دارد و فرد را به سمت اعتيادهاي سنگين پيش مي برد.

ميلاد مشايخي روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا عنوان كرد: ماده توهم زاي گل از خانواده مواد گياهي و طبيعي به شمار مي رود اثرگذاري آن را در گذشته مي توان به مواد گراس و حشيش دانست.
وي افزود: گل از مشتقات و ضمغ گياه شاهدانه گرفته مي شود كه ديگر مشتقاتي مختلفي همچون گراس، ماري جوآنا و حشيش را مي توان از اين گياه تهيه كرد.
مشايخي بيان كرد: چرخه قاچاق هيچ گاه منفعل نكرده بلكه با گذر زمان تحولاتي را در مواد مخدر ايجاد كرده است.
وي در ادامه فزود: در ايران ماده گراس و حشيش وجود داشته است كه وجه اشتراك همه آنها تتراهيدروكانابينول‌ها (THC) به عنوان يك توهم زاي طبيعي است.
مشايخي تصريح كرد: در همه مشتقات گياه شاهدانه حالت تواهم زايي و اعتياد رواني بالايي وجود دارد كه يكي از عوامل گول زننده است چرا كه خماري جسماني براي فرد به همراه ندارد و مصرف كننده خود را معتاد قلمداد نمي كند اما THC از سه تا 30 واحد در كليه مشتقات گياه شاهدانه وجود دارد كه بيشترين اثر را در ماده گل دارد.
اين كارشناس اعتياد اظهار كرد: سه سال از عمر ماده مخدر گل در كشور مي گذرد و ترك آن به شدت مشكل است چرا كه با ايجاد تاثيرات مخرب بر روي مناطقي از مغز فرد را به سمت اعتيادهاي سنگين تر همچون شيشه و آمفتامين سوق مي دهد.
وي افزود: مصرف ماده مخدر گل عوارض شديد كوتاه مدت و بلند مدت در پي دارد كه در كوتاه مدت پرخوني در مغز، چشم هاي قرمز، توهمات آني شديد، استرس و بي خوابي را به دنبال دارد و در به دليل اينكه به صورت سيگاري استفاده مي شود استرس هميشگي و سندورم بي انگيزگي را در مصرف كننده ايجاد مي كند.
وي گل عنوان كرد: يكي از پيامدهاي مصرف اين ماده مخدر تلاش در جهت از بردن بردن قبح اجتماعي آن است به طوري كه افراد از مصاديق اين ماده همچون برگ اين گياه را در بر روي ماشين، زيور آلات و حتي خالكوبي استفاده مي كنند.
اين كارشناس اعتياد بهزيستي استان مركزي تاكيد كرد: عواقب و اثرات مصرف اين ماده در حدي خطرناك است كه اتاق فكر پيشگيري بهزيستي استان مركزي تصميم بر فعاليت در اين راستا در هفته مبارزه با مواد مخدر گرفت و پويشي به اين مبنا در تدارك هستند.
وي افزود: اكثر مواقع پويش ها در زمان بروز خطر فعاليت خود را آغاز مي كنند و با توجه به شرايط موجود بهزيستي استان مركزي و معاونت پيشگيري از اعتياد تصميم گرفت در هفته جهاني مبارزه با مواد مخدر با محوريت اين ماده مخدر در اراك، ساوه و دليجان به عنوان شهرهاي خطرپذير در امر اعتياد فعاليت هاي پژوهشي خود را دنبال كند.
دبير اجرايي پويش پيشگيري از مصرف ماده مخدر گل در استان مركزي بيان كرد: براساس اين پويش و كارزار دو هزار نوجوان به عنوان جامعه هدف با همكاري بخش خصوصي و تشكل هاي مردم نهاد و فضاي مجازي مورد ارزيابي، آموزش قرار مي گيرند.
مشايخي تاكيد كرد: تاكنون فعاليت پژوهشي در زمينه ماده مخدر گل در استان مركزي انجام نشده است و اجراي اين پويش در كشور براي نخستين تجربه مي شود كه مي تواند ارزيابي و پژوهشي قابل تاملي را در حوزه ميزان گرايش و مصرف گل در بين نوجوانان رقم بزند.
در سال 1987 كنفرانس بين‌المللي مبارزه با اعتياد و قاچاق مواد مخدر از تاريخ 17 تا 26 ژوئن در شهر وين به منظور اعلام تصميم ملت‌ها در امر مبارزه با پديده خانمان ‌سوز و شوم مواد مخدر تشكيل شد و در آن سندي با عنوان C.M.O به تصويب كشورهاي شركت‌كننده رسيد.
اين سند خط مشي همه‌جانبه اقدامات در امر كنترل مواد مخدر را از سوي كشورهاي شركت‌كننده مشخص و آنان را متعهد كرده است تا اقدامات بين‌المللي در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر را قاطعانه دنبال كنند و 26 ژوئن (پنجم تيرماه) با تصويب اين سند به عنوان روز جهاني مبارزه با مواد مخدر نام گرفت و در ايران نيز پنجم تا 12 تيرماه هفته مبارزه با موادمخدر نامگذاري شده است.
استان مركزي با جمعيت بيش از يك ميليون و 99 هزار نفر در مركز كشور واقع شده است كه سال گذشته هفت تن و 117 كيلوگرم انواع مواد مخدر در اين استان كشف و 28 باند تهيه و توزيع موادمخدر متلاشي شد.
6992/3075/خبرنگار: آذر اسفندياري***انتشاردهنده: حسين مهدي زاده