۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۵:۵۴
کد خبر: 82579702
T T
۰ نفر
چگونه فرزندانمان را از گزند فضای سایبر محافظت كنیم - آرزو نیكنام*

تهران - ایرنا - در عصر كنونی استفاده از اینترنت و فضای سایبری جزء لاینفكی از زندگی روزمره همه افراد اعم از كودكان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان و حتی سالمندان به شمار می رود، براین اساس نمی توان به هیچ عنوان این تكنولوژی را از افراد دور نگه داشت یا آنها را محدود كرد.

در مورد استفاده كودكان و نوجوانان از این تكنولوژی نیز نمی توان آنها را محدود یا منع كرد اما می توان از آنها در این دنیای پیچیده و گاه خشن و بی رحم، مراقبت كرد.
برخی از والدین بی آنكه بدانند این تكنولوژی چه آسیب هایی برای فرزندان آنها دارد، فرزندان خود را در استفاده از فضای سایبر به حال خود رها كرده و هیچ گونه كنترل و نظارتی ندارند؛ از آن سو، عده ای از والدین محدودیت را به حدی رسانده اند كه فرزندان آنها به صورت پنهانی و در جمع دوستان در فضای سایبر به جست و جو در این فضا پرداخته یا به حدی از این فضا دور هستند كه هیچ گونه آشنایی با این تكنولوژی ندارد.
در این میان آن دسته از والدینی موفق هستند كه به عنوان دوست در كنار فرزندان خود قرار گرفته و همراه هم در دنیای سایبر جستجو می كنند.
آمار‌ها نشان می دهد حدود 19میلیون كاربر اینترنت در كشور زیر 18 سال سن دارند، با رشد فناوری اطلاعات و گوشی های هوشمند در 11ماه سال گذشته جرائم سایبری 63درصد افزایش یافته است این در حالی است كه 43درصد جرائم در تلگرام اتفاق می افتد.
رشد جرائم اینترنتی نشان از افزایش تهدیدات سایبری برای كاربران فضای مجازی اعم از كودكان و نوجوانان دارد كه لازمه كاهش این آمار و پیشگیری از وقوع جرائم سایبری، افزایش آگاهی عمومی و اطلاع از آسیب ها و تهدیدات فضای سایبر خصوصا از سوی والدین است.
كسانی كه با دنیای مجازی آشنا هستند، می دانند كه دسترسی آسان به هرزه نگاری ها و مطالب غیراخلاقی برای همگان ممكن است؛ بویژه برای گروه سنی كودك و نوجوان كه این مساله از مهمترین آسیب‌های فضای مجازی است و خود به تنهایی می‌تواند زمینه ساز مشكلات عدیده‌ای برای خود نوجوان و خانواده‌اش شود.
براین اساس اطمینان از دسترسی كودكان و نوجوانان به محتوای سالم و متناسب با سن آنها از دغدغه‌های هر پدر و مادری است.
پلیس فتا برای اطمینان والدین از اینكه كودكان به چه مطالبی در فضای سایبری دسترسی دارند، توصیه ها و راهكارهایی ارائه كرده است كه بر برخی از آنها در ادامه اشاره می شود:
1- استفاده از موتور‌های جستجو بومی، می‌تواند از دسترسی اتفاقی كودكان به محتوای غیراخلاقی و مطالب هرزه‌نگاری جلوگیری كند كه البته موتورهای جستجو متعددی در كشور راه‌اندازی شده است كه والدین می‌توانند از آنها برای دسترسی كودكان به اینترنت استفاده كنند.
2- فعال سازی قابلیت جستجوی ایمن، امكانی است كه بسیاری از موتور‌های جستجو خارجی برای محدود‌كردن و جلوگیری از نمایش مطالب و تصاویر غیراخلاقی استفاده می‌كنند و والدین می‌توانند با فعال كردن این گزینه در موتور های جستجو با آسایش خاطر بیشتری آن را در اختیار نوجوانان قرار دهند.
3- آموزش و نظارت بر فعالیت كودكان در شبكه‌های اجتماعی، اعم از نحوه ارتباط با افراد غریبه، چگونگی انتشار و اشتراك مطالب و تصاویر و ایجاد فضایی دوستانه بین كودك و والدین می‌تواند تاثیر بسزایی در جلوگیری از سوء استفاده از كودكان و اذیت و آزار آنها در شبكه‌های اجتماعی داشته باشد.
4- والدین برای پیشگیری از آسیب ‌های مربوط بازی‌ های رایانه ‌ای باید از نظام ملی رده‌ بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای(ESRA) استفاده كنند و در هنگام خرید یا دانلود بازی ‌های رایانه‌ای به نماد رده‌بندی سنی بازی توجه كنند و تنها بازی ‌هایی را برای كودكان خود تهیه كنند كه از نظر سنی مناسب آنها و مورد تایید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای باشد.
5- با نصب نرم افزار‌های كنترلی، بر روی گوشی تلفن همراه یا كامپیوتر شخصی كودك علاوه بر نظارت بر فعالیت وی، می توان محدودیت‌هایی را نیز در میزان ساعات استفاده از بازی‌های رایانه‌ای تعیین كرد كه از اعتیاد كودك به بازی و سایر آسیب ‌های احتمالی پیشگیری خواهد كرد.
----------------------------------------------------------------
*خبرنگار اجتماعی
۰ نفر