۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۸:۰۱
کد خبر: 82579810
T T
۰ نفر
سعودی 36 میلیارد دلار از ذخیره ارزی خود را طی چهار ماه از دست داد

تهران-ایرنا- عربستان سعودی كه با كسری شدید بودجه به دلیل كاهش قیمت نفت و عملیات نظامی علیه یمن روبه رو است،‌ 36 میلیارد دلار از ذخیره ارزی خود را تنها طی چهار ماه از دست داد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه با اشاره به وضعیت اقتصاد عربستان نوشت: سعودی حدود 36 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را طی چهار ماه نخست سال جاری از دست داده و این مسئله به معمایی برای اقتصاددانان تبدیل شده است و سوالاتی را درباره چگونگی هزینه این مبالغ مطرح كرده اند.
طبق این گزارش،‌ اقتصاد عربستان از كسری شدید بودجه به دلیل كاهش قمیت نفت و افزایش هزینه ها در عملیات نظامی علیه یمن رنج می برد.
مقام های سعودی هیچ گونه ای توضیحی درباره جزئیات كاهش ذخایر ارزی عربستان ارائه نداده اند.
بنابر گزارش رویترز، ذخایر ارزی خالص عربستان در سال جاری به سمت كاهش شدید پیش می رود و ریاض درصدد افزایش سرمایه گذاری های صندوق ذخیره ارزی خود در خارج است.
در همین چارچوب اقتصاد عربستان حدود 36 میلیارد دولار از ذخایر ارزی خود را طی چهار ماه نخست سال جاری از دست داده است.
در ادامه این گزارش آمده است: ذخایر ارزی عربستان كه در ماه آگوست 2014 میلادی ركورد زد و به مبلغ 737 میلیارد دلار رسید در پایان سال 2016 میلادی با توجه به رویكرد دولت سعودی برای نقد كردن بخشی از ذخایر ارزی با هدف پوشش كسری شدید بودجه ناشی از كاهش قمیت های نفت، به 529 میلیارد دلار كاهش یافت.
به عقیده برخی كارشناسان این كاهش شدید به معمایی برای اقتصاددانان و دیپلمات هایی كه مسائل سعودی را دنبال می كنند،‌ تبدیل شده است و چه بسا به اعتماد در بازارهای ریاض صدمه بزند.
رویترز نوشت‌كه برخی از تحلیل گران بر این باورند این كاهش مربوط به هزینه های دخالت نظامی عربستان در یمن می شود، یك مقام بلند پایه سعودی كه خواست نامش فاش نشود اواخر سال 2015 میلادی اعلام كرد تنها هزینه مداخله هوایی عربستان در یمن، ‌سالانه هفت میلیارد دلار هزینه است؛ چیزی كه با ارزیابی های كارشناسان نظامی خارجی نیز مطابقت دارد.
برخی دیگر معتقدند كه شاید فرار سرمایه گذاران از عربستان، دلیل كاهش ذخایر ارزی این كشور باشد.
خاورم**9329**1324
مترجم : ندا بهبودی // انتشار دهنده: فردین پازوكی
۰ نفر