۱۰ تیر ۱۳۹۶، ۱۵:۱۶
کد خبر: 82582284
T T
۰ نفر

رئیس جمهوری چین برای هنگ كنگ خط قرمز تعریف كرد

۱۰ تیر ۱۳۹۶، ۱۵:۱۶
کد خبر: 82582284
رئیس جمهوری چین برای هنگ كنگ خط قرمز تعریف كرد

پكن - ایرنا - «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین، برای هنگ كنگ خط قرمز تعریف كرد و هشدار داد كه هر گونه تلاش این منطقه برای به چالش كشیدن قدرت 'پكن' كاملا غیرقانونی است.

خبرگزاری شینهوا چین گزارش داد 'شی' امروز شنبه در مراسم جشن بیستمین سالگرد استقلال هنگ كنگ از بریتانیا و مراسم تحلیف رئیس اجرایی جدید این منطقه افزود: 'هر گونه تلاش برای سرنگونی حاكمیت و امنیت ملی، به چالش كشیدن قدرت مركزی و اقتدار قانون اساسی یا انجام فعالیت های نفوذ و خرابكاری علیه سرزمین اصلی،كملا غیر قانونی و خط قرمز چین است. '
او گفت كه مردم هنگ كنگ امروزه از حقوق و آزادی های دموكراتیك بیشتری نسبت به هر زمان دیگری برخوردارند و امور داخلی خود را در حوزه حاكمیت اداره می كنند ولی اجازه نمی دهد حاكمیت ملی به خطر بیافتد و اختیارات دولت مركزی و قوانین هنگ‌كنگ به چالش كشیده شوند.
رئیس جمهوری چین تاكید كرد كه این موضع بیانگر درك درست از رابطه 'یك كشور' و 'دو سیستم' است كه به پیشرفت و حمایت از وحدت ملی منجر خواهد شد.
«كری لام» اولین رئیس اجرایی زن هنگ‌كنگ نیز در این آیین خواستار وحدت جامعه شد و گفت: یك شبه نمی‌توان تمام مشكلات را حل كرد.
«كری لام» كه بتازگی ریاست منطقه را در اختیار گرفته از سوی كمیته ای انتخاب شده است كه روابط بسیار خوبی با چین دارد.
«شی جین پینگ» كه قدرت را در سال ۲۰۱۳ میلادی در چین در اختیار گرفت برای اولین بار با عنوان رییس جمهور راهی هنگ كنگ شد.
هنگ‌كنگ در سال 1997 از استعمار بریتانیا خارج و به چین ملحق شد اما همچنان یك منطقه خودمختار است.
**آساق** 1904**مسعود احمدی ** انتشاردهنده: مریم شفیعی