۱۰ تیر ۱۳۹۶، ۱۹:۳۳
کد خبر: 82582560
T T
۰ نفر

خراسان رضوي وارد تنش آبي شده است

۱۰ تیر ۱۳۹۶، ۱۹:۳۳
کد خبر: 82582560
خراسان رضوي وارد تنش آبي شده است

مشهد- ايرنا- مدير عامل شركت آب و فاضلاب روستايي خراسان رضوي گفت: اين استان بيشترين جمعيت روستايي زير پوشش در بين شركتهاي آبفار در سطح كشور را دارد و هم اكنون وارد تنش آبي شده است.

محمد دانشگر روز شنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته مصرف بهينه آب افزود: بر اساس شاخص هاي جهاني كشورهايي كه سرانه آب تجديد پذير آنها كمتر از يك هزار و 300 متر مكعب در سال باشد، دچار بحران كم آبي هستند و اين شاخص در خراسان رضوي يك هزار و 200 متر مكعب است كه 30 درصد كمتر از متوسط كشوري است.
وي با بيان اينكه سرانه آب تجديد پذير در سطح كشور يك هزار و 700 م متر مكعب است ، اظهار كرد: بر اساس استانداردهاي جهاني در شرايط مطلوب ميزان برداشت از منابع آب تجديد پذير 40 درصد است كه اين ميزان در سطح كشور 70 درصد و در خراسان رضوي 130 درصد است.
وي بيان كرد: در حال حاضر دو هزار و 451 روستا با جمعيت افزون بر يك ميليون و 500 هزار نفر زير پوشش شركت آب و فاضلاب روستايي استان خراسان رضوي قرار دارند.
دانشگر در ادامه گفت: در حال حاضر 92 درصد از جمعيت روستايي خراسان رضوي زير پوشش شركت آب و فاضلاب روستايي قرار دارد و هشت درصد از روستاها به صورت خودگران اداره شده و زير پوشش قرار ندارند.
وي ادامه داد: اكنون 262 روستا در استان خراسان رضوي زير پوشش اين شركت نيستند و هر ساله برنامه ريزي براي زير پوشش قرار دادن روستاهاي بيشتر ادامه دارد.
به گفته وي، بيشترين روستاهايي كه زير پوشش شركت آبفار خراسان رضوي نيستند،‌ در شهرستان هاي مشهد و قوچان قرار دارند كه 70 روستا از اين تعداد مربوط به مشهد است.
وي با اشاره به عمليات احداث مجتمع هاي روستايي در سطح كشور از محل اعتبارات صندوق توسعه ملي اظهار كرد: سهم خراسان رضوي در اين زمينه دو هزار و 420 ميليارد ريال براي ساخت 43 مجتمع آب رساني بوده است كه در مجموع 724 روستا با جمعيت بيش از 525 هزار نفر را زير پوشش دارد.
وي بيان كرد: تاكنون عمليات احداث 11 مجتمع روستايي در قالب 229 روستا و با زير پوشش داشتن 178 هزار نفر جمعيت با اعتبار يك هزار و 10 ميليارد ريال پايان يافته است.
وي ادامه داد: احداث 32 مجتمع ديگر نيازمند دو هزار و 160 ميليارد ريال اعتبار است كه در سال جاري برنامه ريزي هايي براي احداث اين مجتمع ها صورت گرفته است.
وي حفر 115 حقله چاه جديد با ظرفيت آبدهي يك هزار و 700 ليتر بر ثانيه، اجراييكهزار و 400 كيلومتر لوله گذاري، احداث 30 هزار مخزن جديد از اقدامات انجام شده در روستاهاي خراسان رضوي در سال گذشته بوده است كه بدين ترتيب 284 روستا از نعمت آب سالم بهره مند شده اند.
وي بيان كرد: در افق 1400 اگر روند خشكسالي ادامه يابد و اعتبارات مورد نياز براي احداث مجتمع ها تامين نشود، برآورد اين است كه 400 روستا در خراسان رضوي با بحران كم آبي مواجه شوند.
به گفته وي، در حال حاضر آب رساني به 253 روستا به طور مستمر و 155 روستا به صورت غير مستمر با تانكر سيار انجام مي شود و برون رفت از بحران كم آبي و كاهش اثر آن نيازمند يك هزارو 210 ميليارد ريال اعتبار است.
وي بيان كرد: رفع مشكل بخشي از اين روستاها در قالب احداث مجتمع هاي روستايي از طريق صندوق توسعه ملي ميسر است.
وي نصب 21 دستگاه آب ‌شيرين‌كن در روستاهاي استان خراسان رضوي كه كاهش آب‌رساني سيار را بدنبال دارد را از برنامه هاي سال جاري در اين استان عنوان كرد و افزود: تاكنون 24 دستگاه آب شيرين كن در روستاهاي خراسان رضوي نصب شده است.
خبرنگار: مريم انجيدني ** انتشار دهنده: علي حيدر شاه حسيني
3027/6012