۱۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۳:۰۹
کد خبر: 82583324
T T
۰ نفر
مخالفت نوري المالكي با مشاركت بعثي ها در كنفرانس بغداد

بغداد-ايرنا- 'نوري المالكي' معاون رييس جمهوري بارزترين رهبر سياسي عراقي است كه عليه مشاركت متهمان به تروريسم و بعثي ها در كنفرانس سياسي اهل سنت عراق در بغداد، موضع مخالف گرفت و يكي از شخصيت هاي سياسي اهل سنت، اين كنفرانس را تلاشي براي ايجاد مرجعيت سياسي براي اهل سنت درعراق دانست.

به گزارش خبرنگار ايرنا، 'نوري المالكي' روز يكشنبه در صفحه شخصي خود از اين كنفرانس به عنوان سكويي براي بازگشت 'متهمان به تروريسم' و 'فتنه گران' به روند سياسي عراق ياد كرد.
وي افزود: تا وقتي پرونده هاي افراد متهم كه به اين كنفرانس دعوت شده اند، در دادگاه هاي عراق تعيين تكليف نشود، حق مشاركت در اين كنفرانس را ندارند.
فراكسيون اتحاد قواء به رهبري 'سليم الجبوري' رييس پارلمان عراق متولي برگزاري اين كنفرانس در17 ماه جاري ميلادي در بغداد شده است.
'رعد الدهلكي' عضو اين فراكسيون پيشتر گفته بود كه تمامي اسامي كه در شبكه هاي اجتماعي مطرح شده، به اين كنفرانس دعوت شده اند و اسامي همه آنها براي موافقت به دولت عراق تقديم شده است.
برخي از افراد دعوت شده به اين كنفرانس، متهم به همكاري با تروريسم هستند كه مهمترين اين چهره ها طارق الهاشمي معاون سابق رييس جمهوري و رافع العيساوي وزير سابق دارايي عراق هستند.
با توجه به احتمال دستگيري برخي از افراد با توجه به وجود احكام قضايي عليه آنها، فراكسيون اتحاد قوا امروز يكشنبه اعلام كرد كه امكان مشاركت برخي از مدعوين از طريق تلويزيون مدار بسته در كنفرانس وجود دارد.
'خميس الخنجر' رييس جريان موسوم به 'پروژه عربي عراق' از جمله شخصيت هاي معروف به داشتن گرايش هاي به شدت بعثي است، كه به اين كنفرانس دعوت شده اما 'مشعان الجبوري' نماينده پارلمان عراق امروز(يكشنبه) اعلام كرد كه الخنجر از مشاركت در كنفرانس انصراف داده است.
وي با اشاره به ديداري كه با الخنجر داشته افزود كه در اين نشست دو جانبه به اين اتفاق نظر رسيديم كه اين كنفرانس در راستاي بازگرداندن جبهه بندي هاي مبتني بر مذهب زدگي و فرقه اي است كه جز مصيبت و تخريب براي عراق دستاوردي نداشته، برهمين اساس الخنجر در اين كنفرانس شركت نمي كند.
مشعان الجبوري نيز قبلا مخالفت خود را با مشاركت در اين كنفرانس اعلام كرده بود.
مخالفت هاي گسترده اي در بين شخصيت ها سياسي و نمايندگان پارلمان از اهل سنت و شيعيان در طول روزهاي گذشته با برگزاري اين كنفرانس در بغداد شده است.
مخالفين معتقدند كه اين گونه كنفرانس هاي داراي صبغه به شدت فرقه اي، باعث بازگشت صف بندي هاي سياسي مبتني بر فرقه گرايي و مذهب زدگي در عراق و برگرداندن عراق به مربع اول اختلافات سياسي مبتني بر فرقه اي مي شود.
دعوت تعدادي از افراد متهم به همكاري با تروريسم و شخصيت هاي معروف به داشتن گرايش هاي حزب منحله بعث باعث شده است كه بيش از پيش با اين كنفرانس مخالفت شود.
برخي منابع گفته اند كه با توجه به بالاگرفتن اختلافات در بغداد عليه اين كنفرانس، احتمال دارد كه بانيان اين كنفرانس ناچار شوند محل برگزاري را از بغداد به اربيل در شمال عراق انتقال دهند.
خاورم*4*353*1770* 1064 انتشار دهنده : فرشاد محسن زاده