به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمي ايرنا از ساينس ديلي، اين روبات كه Cellulo نام دارد بر اساس دستورالعمل دانشآموز نابينا حركت ميكند و به محض برخورد با يك مانع آن را شناسايي ميكند. اين روبات ميتواند دانش آموزان نابينا را در فعاليتهاي روزمره ياري كند و درك بهتري از محيط مدرسه براي آنها فراهم نمايد.
اين فناوري در ظاهر ساده به نظر ميرسد، اما آموزش روبات براي شناسايي مجموعهاي از اشياي مختلف، كار سادهاي نيست. محققان براي ساخت اين روبات به مدت پنج سال كلاسهاي آموزشي دانشآموزان معلول را در رده سني سه تا 9 سال مورد بررسي قرار دادند.
اين كلاسها بسيار پيچيده هستند و ابزارهاي آموزشي مورد استفاده در آنها با نياز كودكان سازگار نيست. اين روبات بيش از اين كه يك وسيله راهنما براي كودكان باشد، ابزاري براي آموزش و تفريح كودكان محسوب ميشود.
عملكرد روبات بسيار ساده است؛ به محض برخورد با مانع متوقف ميشود، به عقب حركت كرده و شروع به لرزيدن ميكند. سپس دانش آموز بايد حدس بزند كه روبات به چه چيزي برخورد كرده است و اگر نتواند مانع را تشخيص دهد، تبلت متصل به روبات نام شي را اعلام ميكند. در حال حاضر محققان در تلاشند تا نرمافزار روبات را بهبود بخشند و قابليتهاي آن را توسعه دهند.
علمي (6)****9259**1440
مترجم: سپيده علي كاشاني** انتشار: گلشن
تهران – ايرنا - محققان روباتي را طراحي كردند كه به كودكان نابينا براي مسيريابي در محيط مدرسه كمك ميكند.