۱۴ تیر ۱۳۹۶، ۷:۵۳
کد خبر: 82586900
T T
۰ نفر

افزايش 45 درصدي گرمازدگي در هرمزگان

۱۴ تیر ۱۳۹۶، ۷:۵۳
کد خبر: 82586900
افزايش 45 درصدي گرمازدگي در هرمزگان

بندرعباس- ايرنا-مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان گفت: ظرف 10 روز نخست تيرماه امسال 99 نفر در استان دچار گرمازدگي شدند كه اين آمار در مقايسه با مدت مشابه پارسال 45 درصد رشد داشته كه ناشي از افزايش دماي هوا مي باشد.

دكتر فاطمه نوروزيان چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اقصي نقاط استان هرمزگان همچون ديگر نقاط جنوبي كشورمان از ابتداي تيرماه شاهد افزايش دما و گرماي شديد هستند كه اين شرايط موجب گرمازدگي تعدادي از مردم اين استان و اعزام آنها به مراكز درماني شده است.
وي ادامه داد: گرمازدگي، بيماري ناشي از قرار گرفتن طولاني مدت در معرض حرارت زياد، نخوردن مايعات به حد كافي و يا وارد شدن بار اضافي بر سيستم كنترل حرارت بدن است كه ديگر بدن قادر به خنك كردن خود نيست و از اين رو تعريق فراوان موجب اختلال در بدن مي شود.
وي بيان داشت: گرمازدگي اغلب به صورت تدريجي ظاهر مي شود و معمولا افرادي را گرفتار مي كند كه به آب و هواي گرم و مرطوب عادت ندارند و افرادي كه وضعيت عمومي مناسبي ندارند، كودكان، بيماران قلبي و عروقي، بيماران تنفسي، نسبت به ديگران بيشتر در خطر گرمازدگي هستند.
نوروزيان با اشاره به اينكه گرمازدگي درجات مختلفي دارد، گفت:گرمازدگي در سه سطح خفيف، متوسط و شديد ايجاد مي شود كه در موارد شديد و در صورت مراجعه نكردن به موقع به مراكز درماني مي تواند منجر به مرگ شود.
وي درد در ناحيه شكم، بازو و ساق، ضعف، احساس خستگي و تشنگي شديد، استفراغ، گيجي و سردرد را از جمله علايم گرمازدگي عنوان كرد و گفت: درمان گرما زدگي به شدت آن بستگي دارد اما مهمترين اصل در درمان افراد گرمازده، كاهش دماي بدن و برگرداندن آب از دست رفته به همراه املاح بدن است.
نوروزيان توصيه كرد :فردي كه به گرمازدگي دچار شده، پس از بهبود بهتر است تا 12 ساعت از هر گونه فعاليت فيزيكي پرهيز كند تا درد عضلاني وي بهبود يافته و شرايط بدن پايدار شود.
وي خاطرنشان كرد: افراد به منظور پيشگيري از گرمازدگي از ترددهاي غير ضروري پرهيز كنند، در روزهاي بسيار گرم بين ساعت‌هاي 11 صبح تا غروب آفتاب تا حدامكان بيرون نرويد، زير تابش مستقيم آفتاب قرار نگيرند و از فعاليت زياد در هواي گرم خودداري كنند، مايعات بيشتر مصرف كنند حتي اگر احساس تشنگي نداشته باشند و لباس هايي با رنگ روشن بپوشند و خودروهاي خود را در شرايط سايه قرار دهند تا دچار گرماي ناگهاني نشوند.
به گزارش اداره كل هواشناسي هرمزگان حداكثر دماي هرمزگان از ابتداي تير تاكنون 51 درجه بوده است.
به دليل افزايش دما و براي گذر از اوج مصرف در روزهاي گرم تابستان ، ساعت كاري ادارات در هرمزگان از ابتداي تيرماه تغيير كرده است.
براساس اعلام استانداري هرمزگان، ساعت كاري ادارات از 6 و 30 دقيقه صبح تا 13 و 30 دقيقه ظهر مي باشد.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسيني انتشاردهنده: خليل تنيده