۱۴ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۱۰
کد خبر: 82587643
T T
۰ نفر
افزایش ظرفیت نیروگاه های برق كشور به 80 هزار مگاوات

اندیمشك - ایرنا - معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینكه از زمان آغاز كار دولت یازدهم افزون بر هشت هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده است گفت: ظرفیت نیروگاه های كشور در ابتدای دولت یازدهم 69 هزار مگاوات بوده است كه این رقم تا ماه های آینده به 80 هزار مگاوات افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا هوشنگ فلاحتیان روز چهارشنبه در آئین آغاز عملیات اجرایی ساخت دومین نیروگاه سیكل تركیبی اندیمشك هزینه تولید هر هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی را 40 هزار میلیارد ریال عنوان كرد و افزود:طبق برنامه ریزی صورت گرفته ظرفیت نیروگاه های خوزستان از 12 هزار مگاوات به فراتر از 18 هزار مگاوات افزایش خواهد یافت و این افزایش از نیروگاه ماهشهر آغاز شده است.
وی همچنین افزود:برای اولین بار در جهان توربین های كلاس ای (E) را آپ گریت كردیم و افزایش راندمان دادیم كه كار علمی و بسیار سنگینی در صنعت برق كشور است.
معاون وزیر نیرو در ادامه خوزستان را دومین استان كشور در مصرف انرژی معرفی كرد و گفت:به جد پیگیر امور در خوزستان هستیم زیرا این استان ظرفیت های قابل توجهی برای توسعه ع اشتغال و پیشرفت دارد كه باید نگرش ها در این استان تغییر و از نعمت های استان برای ایجاد اشتغال و توسعه استفاده كرد .
وی افزود:در استان خوزستان بستر و زمینه برای سرمایه گذاری فراهم است و مسئولان باید زمینه را برای سرمایه گذری فراهم كنند زیرا این امكانات و زیرساخت ها در كمتر استانی وجود دارد.
فلاحتیان با تاكید بر اینكه باید به افراد سرمایه گذار انگیزه داد تا بتوانند براحتی تولید و اشتغالزایی كنند گفت:امروز برای اندیمشك با آغاز ساخت دومین نیروگاه سیكل تركیبی گامی مهم برداشته شد چرا كه مردم این شهرستان شایسته ارائه خدمات بیشتر هستند.
وی گفت:خوزستان نیازمند توجه بیشتر در همه عرصه هاست زیرا ریزگردها ،گرما و دیگر مشكلات گاهی خلق مردم را تنگ می كند و ما باید صادقانه برای این مردم خدمت كنیم .
معاون وزیر نیرو ، خوزستان را شایسته خدمت بیشتر و توسعه دانست و گفت: وقتی انرژی برق اینجا تولید می شود ، می تواند زمینه ایجاد صدها شغل را فراهم كند.
فلاحتیان در ادامه به تشریح ویژگی های دومین نیروگاه سیكل تركیبی اندیمشك پرداخت و با بیان اینكه تلاش می شود قبل از تابستان 98 و انتهای سال 97 این نیروگاه وارد مدار شود افزود:در حالیكه نیروگاه های كشور راندمان 50 درصد دارند ،نیروگاه اندیمشك با راندمان 58 درصد طراحی شده است.

** افزایش 10 درصد مصرف برق در كشور
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت:در سه ماهه نخست امسال مصرف انرژی در كشور نسبت به زمان مشابه پارسال 10 درصد افزایش داشته است.
فلاحتیان افزود:با توجه به اینكه پیك بار مصرف برق در كشور 53 هزار مگاوات است این افزایش بسیار نامطلوب است و باید از این ظرفیت ملی به درستی استفاده كرد.
وی با بیان اینكه مصرف انرژی در كشورمان بالاست گفت:مصرف انرژی در كشور چندین برابر تولید است .
فلاحتیان اوج بار مصرف برق در كشور در سال 95 را 52 هزار و 670 مگاوات دانست و گفت:امسال مصرف انرژی از مرز 53 هزار مگاوات نیز گذشته است لذا در تلاش هستیم همه نیروگاه های برقابی را تا دقایقی دیگر وارد مدار كرده و تولید 9 هزار و 500 مگاوات را تا ساعتی دیگر امتحان كنیم .
وی در خاتمه گفت: امكان استفاده از ظرفیت كامل نیروگاه ها را در كشور داریم.
به گزارش ایرنا استاندار خوزستان نیز در این آئین در سخنانی گفت:ساخت نیروگاه های كلاس اف در خوزستان اقدام خوش آیندی است كه تحقق آن نقش مهمی در تولید انرژی در این استان دارد.
غلامرضا شریعتی به نقش مهم انرژی در تولید و توسعه اشاره كرد و افزود: پایداری شبكه برق در خوزستان با وجود گرمای طاقت فرسا بسیار مهم و الزام آور است چرا كه مردم خوزستان انتظار دارند همانگونه كه در تولید انرژی برق در كشور رتبه اول را دارند از برق پایداری بهره مند شوند.
وی با تقدیر از تلاش مجموعه وزارت نیرو برای پایداری شبكه برق در استان خوزستان گفت:برای پایداری برق در این استان نیاز به انجام كارهای بیشتری است.
شریعتی همچنین ساخت نیروگاه سیكل تركیبی در اندیمشك را موجب تحول و توسعه در این استان دانست و گفت: ساخت نیروگاه دوم سد دز نیز می تواند توسعه اقتصادی این استان را شتاب بخشد.
وی گفت:اندیمشك با قابلیت های بسیاری مثل آب شیرین ، زمین های حاصلخیز كشاورزی ، جاده ، خط آهن و ریل زمینه رشد و توسعه بیشتری را دارد كه با بهره گیری شایسته از این ظرفیت ها می توان علاوه بر توسعه منطقه در ایجاد اشتغال به آبادانی كشور كمك كند.
استاندار خوزستان همچنین خواستار توجه بیشتر به صنایع دستی اندیمشك شد و گفت: اگر با همت جمعی از ظرفیت صنایع دستی اندیمشك به خوبی استفاده شود شاهد رشد و توسعه این شهرستان در زمینه صنایع دستی خواهیم بود.
استاندار خوزستان همچنین از وزارت نیرو خواست تا فاز توسعه نیروگاه رامین را اجرا و راه اندازی كند.
وی گفت: انتظار می رود با ایجاد امید و نشاط در مردم خوزستان با توجه با ایثارگری این مردم خدمت شایسته ای صورت گیرد.
با حضور رئیس كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و استاندار خوزستان عملیات ساخت دومین نیروگاه سیكل تركیبی اندیمشك آغاز شد.
6068/7281
خبرنگار: زهرا دهقان ** انتشار:محمدعلی فریدپناه