۱۶ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۴۱
کد خبر: 82589499
T T
۰ نفر

نقدی بر بیانیه مشترك كشورهای تحریم كننده قطر

۱۶ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۴۱
کد خبر: 82589499
نقدی بر بیانیه مشترك كشورهای تحریم كننده قطر

تهران - ایرنا - وزیران خارجه چهار كشور محاصره كننده و تحریم كننده قطر یعنی عربستان و امارات وبحرین و مصر امروز(جمعه)در قاهره با صدور بیانیه مشترك نسبت به اعلام مخالفت دوحه با درخواست های سیزده گانه شان ابراز شگفتی كردند.

به گزارش خبرگزاری سعودی 'واس'، این كشورها از این خواسته ها به عنوان 'مشروع و منطقی' یاد كردند.
بیانیه مدعی شد این كشورها تمامی اقدامات و تدابیر سیاسی و اقتصادی و قانونی لازم را در وقت مناسب جهت حفظ - به اصطلاح خودشان - حقوق و امنیت و ثبات و حمایت از منافع شان در برابر سیاست خصمانه دولت قطر اتخاذ خواهند كرد.
بیانیه مزبور با اشاره به اعلام مخالفت دوحه با خواسته هایشان مدعی شد كه این امر بیانگر ارتباط قطر با گروه های تروریستی و ادامه تلاش های خرابكارانه اش جهت برهم زدن امنیت و ثبات درخلیج فارس و منطقه و آسیب رساندن به منافع ملت های منطقه است.
بیانیه همچنین قطر را به تلاش جهت به شكست كشاندن تلاش های دیپلماتیك برای حل و فصل بحران و تلاش میانجیگرانه كویت وبرملا كردن فهرست خواسته هایشان در رسانه های گروهی متهم كرد.
شایان ذكر است برخی از نهادهای بین المللی تا كنون خواسته های سیزده گانه كشورهای تحریم كننده قطر را 'غیرواقعی و غیرمنطقی' دانسته اند و به عنوان مثال سازمان ملل درخواست چهار كشور در خصوص بسته شدن شبكه تلویزیونی الجزیره متعلق به قطر را مردود دانست.
درهمین رابطه قطر با توجه به احتمال بمباران یا بسته شدن شبكه تلویزیونی الجزیره درصورت شكست میانجیگری های به عمل آمده به منظور حل و فصل بحران با كشورهای تحریم كننده درحال بررسی طرح انتقال دفتر مركزی این شبكه به لندن است.
بستن شبكه الجزیره یكی ازخواسته های سیزده گانه كشورهای تحریم كننده و محاصره كننده قطر به شمار می رود و دوحه نیز در پاسخ خود به آنها آمادگی خود را برای بستن الجزیره اعلام كرد به شرط آنكه آنها نیز شبكه های تلویزیونی العربیه و الحدث و مصر را ببندند.
این در حالی است كه شیخ مشعل بن حمد آل ثانی سفیر قطر در آمریكا در حاشیه دیدار با سناتور جان كورنین در آمریكا در مصاحبه با نشریه دوماهنامه فارین پالیسی متعلق به شورای روابط خارجی آمریكا گفت: اتباع و دیپلمات های عربستان و امارات در حادثه 11 سپتامبر نقش مستقیم داشته اند.
پاسخ رسمی دوحه به خواسته های كشورهای تحریم كننده به رهبری سعودی پس از پایان مهلت 48 ساعته به شكل نامه مكتوب شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیرقطر دوشنبه گذشته توسط محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر خارجه قطر تحویل شیخ صباح الصباح امیر كویت شد.
قطر در این پاسخ كه توسط خبرگزاری 'انفراد' كویت انتشار یافت، آمادگی خود برای كاهش روابط دیپلماتیك و اقتصادی با ایران را به شرط پایبندی همه كشورهای عربی حوزه خلیج فارس به این امر اعلام كرد.
همچنین قطر در پاسخ خود تاكید كرد كه حتی یك تن از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران درخاك قطر حضور ندارند و هدف از درخواست ارایه شده از سوی چهار كشور تحریم كننده قطر در این خصوص مخدوش كردن چهره دوحه در جهان عرب است.
قطر همچنین درپاسخ خود درمورد همكاری نظامی و ایجاد پایگاه نظامی تركیه درقطر تاكید كرد كه تركیه یك كشور مسلمان است و درمعاهده شورای همكاری خلیج فارس بندی دال برممنوعیت ایجاد پایگاه های نظامی قید نشده است.
شیخ تمیم درجواب مكتوب خود وجود هرگونه ارتباط میان قطر با گروه های تروریستی مشخص شده ازسوی سازمان ملل را رد و تاكید كرد: كشورش یكی از اعضای فعال در زمینه مبارزه با تروریسم محسوب می شود.
قطر همچنین آمادگی خود را برای بستن پایگاه تركیه در خاك خود اعلام كرد، به شرط آنكه كشورهای خلیج فارس نیز پایگاه های نظامی بیگانه را در خاك خود تعطیل كنند.
قطر در پاسخ خود تاكید كرد: جماعت اخوان المسلمین در فهرست گروه های ترویستی ثبت شده توسط سازمان ملل یك گروه تروریستی نیست.
دوحه همچنین اتهام نسبت داده شده مبنی برتامین هزینه تروریسم را بدون ارائه دلایل و شواهد مردود دانست و بر عدم پایبندی خود به فهرست ارائه شده از سوی كشورهای تحریم كننده در مورد سازمان های تروریستی و پایبندی اش فقط به فهرست های سازمان ملل تاكید كرد.
قطر همچنین با تحویل دادن افرادی كه از آنها به پناهجوی سیاسی یا مسلمان سنی مذهب مستضعف مقیم خاك خود نام برد، مخالفت كرد.
قطر بستن هر گونه رسانه رسمی یا غیررسمی از جمله شبكه تلویزیونی الجزیره را مردود دانست و این كار را مشروط به بسته شدن شبكه های تلویزیونی العربیه و اسكای نیوز و الحدث و ام بی سی و شبكه های تلویزیونی مصر دانست.
قطر درپیش نویس غیررسمی خود تاكید كرد كه در امور داخلی كشورهای خلیج فارس دخالت نمی كند برخلاف امارات كه در امور داخلی قطر و كویت دخالت می كند و علیه این دو كشور اقدامات تحریك آمیز انجام می دهد و در امور عمان دخالت اطلاعاتی می كند و در حال برنامه ریزی جهت ایجاد كودتا در این كشور است.
دوحه هرگونه تماس با مخالفان كشورهای تحریم كننده خود در منطقه خلیج فارس و یا اعلام حمایت از آنان را تكذیب و تاكید كرد كه اعطای تابعیت به اتباع خارجی یك امر حاكمیتی است.
قطر همچنین درخواست پرداخت غرامت به كشورهای تحریم كننده را مردود دانست و از طرف های مقابل خواست تا در عوض تحریم و محاصره اعمال شده علیه دوحه كه از آن به عنوان 'یك اقدام احمقانه ' نام برد، غرامت پرداخت كنند.
عربستان و امارات و بحرین و مصر از15 خرداد روابط خود را با قطر قطع كردند و با ادعای 'حمایت از تروریسم' به دوحه، قطر را به محاصره زمینی و هوایی خود در آوردند.
قطر اتهام حمایت از تروریسم را نادرست دانست و تاكید كرد با موج دروغ ها و افتراهای به راه افتاده كه هدف از آن اعمال قیمومیت بر مراكز تصمیم گیری در قطر است، مقابله خواهد كرد.
چهاركشورتحریم كننده قطر پنجشنبه اول تیرماه فهرست شروط سیزده گانه خود جهت ازسرگیری روابط با دوحه را توسط كویت به قطراعلام كردند و به دوحه برای اجرای این شروط ده روز ضرب الاجل تعیین كردند كه یكشنبه شب هفته جاری این مهلت به پایان رسید و با میانجیگری كویت به مدت 48 ساعت دیگر تا چهارشنبه گذشته تمدید شد.
دوحه شروط یاد شده را 'غیرواقعی، غیرمنطقی، غیرقابل اجرا و ناموزون 'دانست واعلام كرد: در صورت فراهم آمدن شرایط مناسب آماده مذاكره با كشورهای تحریم كننده است.
وزیران خارجه چهار كشور عربستان سعودی، بحرین ، امارات عربی متحده و مصر چهارشنبه گذشته در قاهره پاسخ قطر را مورد بررسی قرار دادند و امروز جمعه بیانیه مشتركی در این خصوص صادر كردند.
تحلیل گران معتقدند با توجه به پاسخ رسمی قطر به خواسته های سیزده گانه كشورهای محاصره كننده بحران دوحه با آنها ادامه خواهد یافت و احتمال می رود همان گونه كه قرقاش وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه نیز در صفحه توئیت خود یادآور شده ، به مجازات ها و تحریم های خود علیه قطر شدت ببخشند تا در نهایت دوحه را تسلیم خواسته های خود نمایند.
اما به نظر می رسد قطر با توسل جستن به نیروهای نظامی تركیه و رایزنی دیپلماتیك گسترده در كشورهای غربی به ویژه آمریكا همچنان در صدد مقاومت در برابر خواسته های سعودی بسر می برد.
آمریكا در ابتدا با صراحت هر چه تمامتر در بحران قطر و عربستان در كنار سعودی ها قرار گرفت اما بعدها موضع خود را كمی ملایم تر كرده و خواستار حل و فصل بحران از راه گفت وگو میان طرف های ذیربط شد اما در عین حال همچنان بر لزوم تحقق یافتن خواسته های سیزده گانه سعودی تاكید دارد و در همین راستا دوحه را تحت فشار قرار داده است.
خاورم ** 1487 ** 1590
گزارش از : قاسم غضبانپور- انتشاردهنده: محمد حسن دوستارگان
۰ نفر