۱۶ تیر ۱۳۹۶، ۱۳:۰۱
کد خبر: 82589562
T T
۰ نفر
سال 2016بیش از23 میلیون و 500 هزاركانتینر بین خاوردور و اروپا جابجا شد

تهران- ایرنا - مدیرعامل كشتیراني جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به میزان جابه جایی كانتینری بین خاور دور و اروپا در سال ٢٠١٦ میلادي به 23 میلیون و 500 هزار كانتینر نشان می دهد كه جاده ابریشم؛ مكمل حمل و نقل دریایي است.

به گزارش روز جمعه ایرنا از روابط عمومی كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، محمد سعیدی در بیست و هشتمین مجمع بین المللي كرانس مونتانا دربارسلونای اسپانیا، افزود: با وجود دیدگاه هاي سنتی در این مقوله، جاده ابریشم كه مسیر اتصال آسیا به اروپاست تنها منحصر به حمل و نقل جاده اي نیست و مسیرهاي دریایي را نیز در برمی گیرد.
وی با اشاره به بعد دیگري از تجارت در جاده ابریشم اظهاركرد: نقش حائز اهمیت جاده ابریشم را مي توان در توسعه سیاسي و اقتصادي تمدن كشورهایي چون چین، كره، ژاپن و شبه قاره هند، ایران، اروپا، ساحل عاج و عربستان متصور شد.
به گفته وی، از بدو شروع تجارت در جاده ابریشم ، حجم حمل و نقل محمولات از طریق مسیرهاي دریایي در مقایسه با مسیرهاي زمیني بیشتر بود كه توسط كشتی های ایرانی، عرب و هندی حمل می شد و چینی ها نقش كمرنگی در حمل كالا از طریق دریا داشتند.
سعیدی در ادامه به مفهوم خاص و حائز اهمیت مسیر حمل ادویه «The Spice Routes» اشاره كرد و گفت: این عبارت برای مسیرهاي دریایي ابریشم بكار می رود و بر شبكه اي از مسیرهاي دریایي دلالت دارد كه شرق را به غرب متصل مي كند.
«اتصال این مسیرها از كرانه غربي ژاپن و از طریق جزایر اندونزي واقع دراطراف هند به جزایر خاورمیانه شروع و از آنجا از طریق دریاي مدیترانه به اروپا با مسافتي بیش از ١٥ هزار كیلومتر منتهی می شد و اولویت اصلي تجار برحمل و نقل بار از طریق مسیرهاي دریایي ابریشم متمركز بوده است».
مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی با بیان این كه میزان جابه جایی كانتینری بین خاور دور و اروپا در سال ٢٠١٦ میلادي به 23 میلیون و 500 هزار كانتینر رسید، اظهارداشت:به بیاني دیگر حجم جابه جایي كانتنیري از طریق دریا و در سال گذشته میلادي در یانمسیر روزانه ٦٤ هزار و ٣٨٣ TEU بوده است.
سعیدي درادامه مقایسه تجارت دریایي و ریلي افزود: سیستم هاي غیرواحد و متفاوت درخطوط ریلي كارایي كمتري داشته و هزینه هاي سنگین عملیاتي را به همراه دارد. از سوي دیگر، محدودیت تعداد ایستگاه های تغییر بوژی ظرفیت حمل و نقل را محدود و زمان رسیدن بار به مقصد را كند مي كند و اختلاف قیمت شش هزار دلاري براي حمل یك كانتینر ٢٠ فوتي از طریق دریایي و ریلي گویاي مزیت حمل و نقل دریایي در مقایسه با ریلي است.
مدیرعامل كشتیرانی جمهوری اسلامی یادآورشد: پیش بینی می شود تجارت دریابرد درسطح جهان و درسال جاري میلادي به ١١ میلیارد و ٥٠٠ میلیون تن خواهد رسید كه در مقایسه با سال گذشته میلادي رشد ٣،١ درصدي را تجربه خواهد كرد.
به گزارش ایرنا، مجمع كرانس مونتانا یك سازمان غیردولتی و بین المللی سوئیسی است كه اولین بار در سال ١٩٨٦برپا شد و این مجمع سالیانه كنفرانسی را در خصوص یك رویداد مشهور جهاني است با حضور مقامات اقتصادي كشورها و مدیران عالي شركت هاي بین المللي دنیا برگزار می كند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108*1724* خبرنگار: ایرج منصوری * انتشار:‌حسین فتح الهی
۰ نفر