۱۶ تیر ۱۳۹۶، ۱۶:۴۹
کد خبر: 82589847
T T
۰ نفر
سمن هاي خوزستان حفاظت از حيات گياهي و جانوري حوزه زاگرس را خواستار شدند

انديمشك-ايرنا- جمعي از سمن هاي محيط زيست و فعالان اين عرصه در استان خوزستان حفاظت از حيات گياهي و جانوري حوزه زاگرس را در قالب يك طرح ملي خواستار شدند.

به گزارش خبرنگار ايرنا نشست هم انديشي سمن هاي محيط زيست و فعالان مردمي اين عرصه روز جمعه در محل سالن جلسات شهرداري به ميزباني كميسيون محيط زيست شوراي اسلامي شهر انديمشك و شهرداري برگزار شد.
رئيس اداره محيط زيست انديمشك در اين جلسه با تشريح ضرورت هاي حفاظت از محيط زيست گفت:سمن ها مي توانند در پاسداري از محيط زيست نقش محوري ايفا كنند.
مهدي سراج الدين افزود:هنوز جايگاه و اهميت محيط زيست به روشني در جامعه معرفي نشده است لذا سمن ها به عنوان نهادهاي برخواسته از دل مردم مي توانند در اين راستا موثر باشند.
وي بيان كرد:در فعاليت هاي زيست محيطي بايد با نگاه عميق، دقيق و كلان به امور توجه كرد تا نتيجه پايدارتر حاصل گردد.
وي با اشاره به موضوع پتروشيمي و تلاش محيط زيست براي پيشگيري از خطرات زيست محيطي آن در انديمشك گفت:اين طرح بزرگ در شهرستان قرار بود در يك مكاني احداث شود كه با توجه به جهت وزش باد مي توانست خطرآفرين باشد لذا با همكاري بسيار شايسته نماينده و فرماندار اين طرح جابجا شده و در منطقه اي خارج از حوزه شهري و بدون خطرات زيست محيطي و در قالب استانداردها اجرا مي شود.
رئيس كميسيون محيط زيست شوراي اسلامي شهر انديمشك هم گفت:از بدو شروع به كار شوراي اسلامي با توجه به اهميت موضوع ، طبق قانون درخواست تشكيل اين كميسيون را در شورا داديم.
صديقه ميري افزود:اين كميسيون با همدلي شهروندان به خوبي پيگير مطالبات زيست محيطي بوده است.
وي اظهار كرد:ايجاد بستر مناسب براي پيگيري امور حوزه محيط زيست امروز نياز جامعه است و همدلي در اين عرصه به نتايج مطلوب منجر مي گردد.
وي بيان كرد:نشست هاي زيست محيطي با حضور سمن ها موجب پويايي در اين عرصه مهم مي شود و فعالان محيط زيست همواره با بيان چالش ها و پيگيري مشكلات توانسته اند گام هاي بلندي بردارند.
تراب قلاوند عضو كميسيون محيط زيست شوراي اسلامي شهر انديمشك هم گفت:سمن ها در عين برخورداري از استقلال ، بايد در سايه تعامل با دستگاههاي دولتي در راستاي حفظ و پاسداري از محيط زيست تلاش كنند و نبايد اين ارتباط به تقابل ختم شود.
ميثم مرادي از فعالان محيط زيست انديمشك گفت:طرح ملي احيا زاگرس نيازمند همت است و دولت بايد در اين راستا بودجه ايي اختصاص دهد.
وي گفت:نجات درختان و گونه هاي جانوري زاگرس مطالبه همه دوستداران محيط زيست است.
مرادي گفت:نامگذاري هر سال با عناوين مرتبط با محيط زيست گامي در راستاي فرهنگ سازي عمومي در اين زمينه است.
عبدالحسن آذر باد رئيس هيات كوهنوردي شهرستان دزفول نيز گفت:بايد از ظرفيت رسانه ها براي حفظ محيط زيست كمك گرفته شود.
وي اظهار كرد:امروز چالش هاي محيط زيست تهديد كننده هستند و بايد تلاش ها به سمت آگاه سازي و فرهنگ سازي معطوف گردد.
آذرباد بر ضرورت هدفمند كردن چنين نشست هايي به منظور اثرگذاري بيشتر تاكيد كرد.
آرش حيدري نماينده كانون هاي دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي انديمشك هم گفت:قطع درختان يكي از معضلاتي است كه بايد با راهكارهاي قانوني جلوي آن گرفته شود.
يكي از فعالان محيط زيست شهرستان دزفول نيز از عملكرد امور آب شمالغرب خوزستان انتقاد كرد و گفت:رودخانه هاي بالارود، دز و كرخه تهديد مي شوند و حفاظت از اين رودخانه ها مطلوب نيست.
يكي از فعالان محيط زيست شوشتر نيز خواستار حفاظت از درختان كنار شد و گفت:علاوه بر درختان بلوط كه سرمايه منطقه هستند درختان كنار نيز سرمايه هايي هستند كه بايد مورد لطف بيشتر دوستداران محيط زيست قرار گيرد.
به گزارش ايرنا جمعي از فعالان محيط زيست در اين جلسه خواستار تامين اعتبار تصفيه فاضلاب هاي ورودي رودخانه هاي كارون ، دز و بالارود شدند.
همچنين فعالان محيط زيست خواستار تجهيز و توانمند شدن سمن ها شدند و ايجاد پايگاه اطفاي حريق در شهرستان انديمشك شدند.
به گفته اعضاي حاضر در اين نشست ، حدود 12 درصد از سطح جنگل هاي زاگرس به بيماري ذغالي بلوط و قارچ طبق دار مبتلا شده كه رفع اين مشكلات نيازمند اهتمام بيشتر است.
اعضاي حاضر در اين جلسه از آتش سوزي هاي مكرر در سطح جنگل هاي زاگرس و منطقه ابراز نگراني كرده و خواستار نگاه ويژه مسئولان استان خوزستان و كشور به اين موضوع شدند.
در اين نشست حدود 28 انجمن مردم نهاد سنتي و سمن هاي شهرستان هاي انديمشك ، دزفول ، شوش ، شوشتر، لالي و مسجدسليمان حضور داشتند.
7281/6068
خبرنگار:زهرا دهقان-انتشار:محمدعلي فريدپناه