۱۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۰
کد خبر: 82590317
T T
۰ نفر

كشف یك ذره ریز اتمی جدید در تونل هادرون

۱۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۰
کد خبر: 82590317
كشف یك ذره ریز اتمی جدید در تونل هادرون

تهران- ایرنا- محققان در بزرگترین آزمایشگاه فیزیك ذره ای جهان یك ذره ریز اتمی فوق العاده 'جذاب' كشف كردند كه امیدوارند به توضیح بیشتر درباره نیروی كلیدی دخیل در اتصال ذرات ماده به یكدیگر كمك كند.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از روزنامه ایندیپندنت، فیزیكدانان در جریان آزمایش های 'برخورد دهنده بزرگ هادرون' در اروپا روز پنجشنبه از كشف یك نوع 'باریون' كه پیش از این دیده نشده بود، خبر دادند.
برخورد دهنده بزرگ هادرون به عنوان بخشی از پروژه آزمایشی سازمان تحقیقات هسته ای اروپا (سرن) ، بزرگ ترین و پر انرژی ترین شتاب دهنده پیچیده ذرات در جهان محسوب می شود و بر آن است تا پرتوهای خلاف جهت هم پروتون با انرژی جنبشی زیاد را به یكدیگر برخورد دهد. هدف اصلی آن تحقیق صحت و محدودیت مدل استاندارد ، تصویر نظریه ی كنونی فیزیك ذرات ، است.
باریون ها ذرات ریز اتمی ساخته شده از كوارك ها (ذرات بنیادی و اجزای پایه ای تشكیل دهنده ماده) هستند. پروتون ها و نوترون ها شایع ترین باریون ها هستند. كوارك ها كه ذراتی كوچكتر هستند در شش نوع مختلف وجود دارند؛ دو نوع شایع كه سبك هستند و چهار نوع دیگر كه سنگین ترند.
'گی ویلكینسون' یك فیزیكدان در آكسفورد كه در بخشی از آزمایش اخیر شركت داشت، گفت: برخوردهای پرسرعت در بزرگترین برخورددهنده اتم جهان منجر به تولید یك ذره باریون به نام Xi cc در كسری از ثانیه شد.
این ذره دو كوارك سنگین --كه هر دو از یك نوع به نام 'جذاب' (charm) هستند-- و یك كوارك سبك دارد. این در حالی است كه در جهان طبیعی، باریون ها حداكثر یك كوارك سنگین دارند.
وایلكینسون گفت: این دو كوارك سنگین درست همانند تعامل یك سیستم ستاره ای با دو خورشید در رقص هستند و كوارك سوم سبك تر به دور این جفت در حال جنبش، می چرخد.
وی افزود: این كشف زمینه را برای كشف و مطالعه یك خانواده كاملا 'جدید' از باریون ها فراهم می كند.
محققان مقاله ای در این زمینه برای انتشار در مجله Physical Review Letters ارائه داده اند.
برخورددهنده بزرگ هادرون، واقع در یك تونل 27 كیلومتری (16.8 مایل) در زیر مرز سوئیس و فرانسه، نقش مهمی در كشف ذره 'بوزون هیگز' داشت.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان* انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر