۱۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۷:۳۵
کد خبر: 82591069
T T
۰ نفر
پراكندگي وسعت شهري و كمبود نيرو مشكلات مهم جمع آوري زباله در گناباد

گناباد-ايرنا-شهردار گناباد، پراكندگي وسعت شهر و كمبود نيرو را از مشكلات مهم جمع آوري زباله در اين شهر ذكر كرد و گفت: اين مساله تنگناهاي بسياري براي دست اندركاران اين بخش ايجاد كرده است.

علي تقوي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بيش از 200 هكتار از مجموع يكهزار و 600 هكتار وسعت گناباد را اراضي كشاورزي تشكيل مي دهد و اين مساله موجب پراكنده كاري و مشكلات بسيار در روند خدمات دهي به مردم از جمله جمع آوري و دفع زباله شده است.
وي اضافه كرد: شهرها با وسعت مشابه گناباد 200 هزار نفر جمعيت دارند ولي در گناباد با اين گسترده شهري 45 هزار نفر ساكن هستند و با ابزار و امكانات كم و متناسب با اين جمعيت خدمات به شهروندان ارائه مي شود.
وي گفت: 30 پاكبان روزانه در زمينه جمع آوري زباله در گناباد فعاليت دارند كه با توجه وسعت شهري گناباد، بايد حداقل 60 پاكبان دراين بخش فعاليت داشته باشند.
وي اظهار كرد: اين مساله موجب كندي و فشار كاري بر پرسنل موجود مي شود به طوري كه يك پاكبان حداقل به ميزان سه نفر به جمع آوري زباله و نظافت سطح معابر عمومي مي پردازد و با توجه به كمبود منابع اعتباري و محدوديت نيروي انساني عنايت بيشتر مسئولان ذيربط به افزايش اعتبارات خدمات شهري و از جمله جمع آوري زباله در گناباد ضروري است.
تقوي گفت: از مجموع 40 تن زباله توليدي روزانه در اين شهر، حدود 60 درصد آن به صورت مكانيزه جمع آوري مي شود وجمع آوري مكانيزه پسماندهاي شهري سبب حفظ سلامت شهروندان، محيط زيست، صرفه جويي در هزينه و نيروي انساني مي شود.
وي ادامه داد: همچنين با اين روش از ريزش شيرابه و پراكندگي زباله در سطح شهر جلوگيري شده و سرعت جمع آوري افزايش مي يابد.
وي با بيان اينكه هر ماه دو تن از زباله ها توسط بخش خصوصي تفكيك مي شود، گفت: در فصول مختلف ميزان زباله خشك وتر متفاوت است ولي بطور متوسط 15 تا 20 تن از زباله هاي توليدي روزانه، تر مي باشد.
تقوي افزود: براي گسترش فرهنگ شهروندي وافزايش تفكيك زباله اقدامات خوبي انجام شده كه از جمله آنها مي توان به توزيع برشور، آموزش و تبليغات در فضاي مجازي اشاره كرد.
شهردار گناباد با اشاره به اينكه ماهانه 800 ميليون ريال صرف جمع آوري زباله در اين شهر مي شود، گفت: 155 دستگاه ماشين آلات حمل و مخزن زباله و 30 پاكبان وظيفه جمع آوري زباله در گناباد را برعهده دارند.
7545/2095/ 6012 خبرنگار:فهميه نعمتي شهري** انتشار دهنده: علي حيدرشاه حسيني