۲۰ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۰۶
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85135296
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انباشت نخاله‌های ساختمانی، تهدید زیست محیطی گناباد

گناباد- ایرنا- انباشت نخاله‌های ساختمانی و ضعف مدیریت پسماند و دفن زباله از معضلات مهمی است که به تهدیدی برای سلامت عمومی ساکنان گناباد در جنوب استان خراسان رضوی تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا،‌ مدیریت پسماند و دفن زباله در شهرستان گناباد با مشکلات جدی مواجه است و از طرفی انباشت نخاله های ساختمانی به یک دغدغه مهم مردم و مسوولان بدل شده است.

میزان تولید روزانه زباله در شهر گناباد ۴۴ تن و تولید زباله طی همین مدت در شهرهای تابعه این شهرستان شامل بیدخت، روشناوند و کاخک نیز ۸۵۰ تا هزار کیلوگرم و در روستاها بیش از ۴۰۰ کیلوگرم است.

افزایش انباشت نخاله های ساختمانی هم به مشکلات مهم شهری گناباد افزوده شده است به طوری که طی یک هفته گذشته تنها در فاصله ۲۴ ساعت ۱۲ تن زباله از معابر عمومی این شهر جمع آوری شد.

انباشت نخاله‌های ساختمانی، تهدید زیست محیطی گناباد

انباشت نخاله در زمین‌های رهاشده شهری

زمین های رهاشده شهری یکی از معضلات اصلی گناباد است که به معضل انباشت نخاله های ساختمانی در شهر دامن می زند.

یکی از ساکنان خیابان ناصرخسرو گناباد به خبرنگار ایرنا گفت: وجود تعداد زیادی قطعات زمین‌ رهاشده به محلی برای ریختن نخاله های ساختمانی تبدیل شده و چهره نازیبایی به شهر داده است.

علیرضا شریفی از مسوولان شهرداری و شورای اسلامی گناباد خواست که زودتر زمین‌های رها شده را تعیین تکلیف کرده و صاحبان آنها را مکلف به ساخت و یا دیوارکشی اطراف آنها کنند.

محمد اکبری از ساکنان منطقه قصبه شهر گناباد نیز گفت: انباشت نخاله های ساختمانی و زباله در برخی معابر عمومی این شهر موجب مسدود شدن برخی جوی های کنار خیابان‌ها و کوچه ها می شود که در زمان بارندگی و جاری شدن آب مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می کند.

مسوول امور آب ناحیه گناباد نیز گفت: انباشت نخاله های ساختمانی در رودخانه ها، مسیل‌ها و کانال‌های آب از عوامل اصلی مسدود شدن آنها در زمان وقوع بارش‌های شدید و جاری شدن سیلاب‌ و به دنبال آن وارد آمدن خسارت‌ به معابر عمومی و سازه های شهری گناباد است.

احمد تمامگر تاکید کرد: تخلیه نخاله های ساختمانی در کانال ها و بستر رودخانه ها ممنوع است و شهرداری باید مانع از این اقدام شود.

فزون بر ۱۲ تن نخاله ساختمانی در یک هفته گذشته و تنها در مدت ۲۴ ساعت از معابر عمومی گناباد جمع آوری شده است

مسوول خدمات شهری شهرداری گناباد هم به خبرنگار ایرنا گفت: همکاری نداشتن برخی شهروندان در مدیریت پسماندهای خانگی و ضایعات ساختمانی صحنه های ناخوشایندی در این شهر ایجاد کرده و موجب گلایه مندی شهروندان شده است.

حسین خاکشور گفت: افزون بر ۱۲ تن نخاله ساختمانی در یک هفته گذشته و تنها در مدت ۲۴ ساعت از معابر عمومی گناباد جمع آوری شده است و روزانه حداقل ۱۰ تن نخاله از معابر این شهر برداشته و به خارج از شهر منتقل می شود.

وی افزود: مالکان و سازندگان املاک، مصالح و نخاله ها را در معابر و پیاده‌روها پخش می کنند که منجر به بسته شدن معابر عمومی می‌ شود و تنگناهایی برای شهروندان دیگر به وجود می آورد.

مسوول واحد خدمات شهری شهرداری گناباد گفت: این واحد طبق قانون وظیفه دارد به سازندگان واحدهای ساختمانی که دچار تخلف شده اند، هشدار دهد تا نسبت به جمع‌آوری مصالح و نخاله‌های ساختمانی خود از سطح شهر اقدام کنند.

خاکشور تاکید کرد: با مالکانی که بعد از اخطار شهرداری، نخاله های ساختمانی خود را از معابر عمومی جمع آوری نکنند برخورد می شود.

وی اضافه کرد: طرح پاک‌سازی نخاله‌های ساختمانی با هدف ساماندهی و پاکیزه سازی محیط شهری از پسماندهای عمرانی، تمیز کردن و برداشت نخاله های اضافه و همچنین ایجاد محیط سالم برای شهروندان اجرا می شود.

یک کارشناس عمران شهری شهرداری گناباد نیز گفت: انباشت نخاله‌های ساختمانی در زمین های رهاشده سطح شهر بر دامنه مسائل و مشکلات شهری افزوده و چهره نامناسبی به شهر داده است.

علی اکبر بهزادیان ادامه داد: زمین‌های رها شده شامل ۲ دسته املاک دولتی و خصوصی است که عمدتا به محل تجمع زباله و نخاله های ساختمانی بدل شده است که استقرار برخی از این زمین ها در مسیر قنات‌های جاری، امکان تردد وسایل نقلیه و نیمه سنگین برای پاکسازی این زمین ها را دشوار کرده است.

وی گفت: پس از شناسایی مالکان این زمین ها، اجراییات شهرداری به مالکان مهلت می دهد تا در موعد مقرر نسبت به دیوارکشی زمین خود اقدام کنند.

انباشت نخاله‌های ساختمانی، تهدید زیست محیطی گناباد

وضعیت مدیریت پسماند و دفع زباله در شهر گناباد بسیار نابسامان است و هر سال بدتر از سال قبل می شود.

گناباد در مدیریت پسماند مشکل جدی دارد

علاوه بر انباشت نخاله های ساختمانی، مدیریت پسماند و دفع زباله در شهر گناباد هم با مشکلات جدی مواجه است.

محمد یوسف نژاد، رییس اداره حفاظت محیط زیست گناباد گفت: وضعیت مدیریت پسماند و دفع زباله در این شهرستان بسیار نابسامان است و هر سال بدتر از سال قبل می شود.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار گناباد نیز گفت: مدیریت پسماند و دفن زباله در این شهرستان با مشکلات جدی مواجه و نیازمند ساماندهی است.

ابوالفضل شاکری با اشاره به تبعات زیست محیطی و بهداشتی این وضعیت افزود: باید با مشارکت مردم و اختصاص اعتبار لازم از سوی دهیاریها و شهرداری ها به وضعیت سرو سامان بگیرد.

وی ادامه داد: پسماند محصولات کشاورزی و از جمله مراکز پسته پاک کنی به یک مساله مهم در شهرستان گناباد تبدیل شده است و فاضلاب و شیرابه های حاصل از انباشت آن اثرات مخربی بر درختان و گیاهان دارد.

سوزاندن زباله از دیگر معضلات زیست محیطی شهر گناباد است

وی تصریح کرد: انباشت زباله های مراکز درمانی با سایر زباله ها از دیگر مشکلات دفع زباله در این شهرستان است و حال آنکه زباله های بیمارستانی و پزشکی باید قبل از تحویل به پیمانکار جمع آوری زباله شهرداری، با استفاده از دستگاههای مخصوص بی‌خطرسازی شود.

شاکری افزود: باید با ایجاد حصارهایی در اطراف مکانهای دفع زباله گناباد، از جولان سگهای ولگرد در آن مناطق جلوگیری کرد و با اختصاص اعتبار لازم و ساخت سوله و راه دسترسی، به روند تکمیل مکان جدید دفع زباله در این شهرستان سرعت داد.

سوزاندن زباله، تهدیدی برای محیط زیست گناباد

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار گناباد گفت: سوزاندن زباله از دیگر معضلات زیست محیطی این شهر است، زیرا با این اقدام بیش از ۲۱ نوع ترکیب سرطانی در فضا منتشر می شود که آثار بد و مخربی بر سلامت انسان دارد.

شاکری گفت: میزان تولید روزانه زباله در گناباد ۴۴ تن است و در همین بازه ۸۵۰ تا هزار کیلوگرم زباله نیز در دیگر شهرهای شهرستان و بیش از ۴۰۰ کیلوگرم در روستاهای منطقه تولید می شود.

انباشت نخاله‌های ساختمانی، تهدید زیست محیطی گناباد

محل دفع زباله‌های گناباد، پیوست زیست محیطی ندارد

رییس اداره محیط‌ زیست گناباد اظهار داشت: محل کنونی دفن زباله‌های شهری فاقد هرگونه پیوست زیست‌محیطی است و این مساله موجب شده دفن زباله در این شهرستان با مشکلات جدی مواجه باشد.

محمد یوسف‌نژاد تصریح کرد: به دلیل وجود برخی محدودیت‌ها، مکان کنونی برای دفن زباله های گناباد در نظر گرفته شده و بر روند دفن زباله نیز تا حد امکان نظارت می شود.

با راه‌اندازی زباله گاه جدید، که به تایید محیط‌زیست نیز رسیده، مشکل دفن زباله در گناباد رفع خواهد شد.

ی با بیان اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته پسماندهای بیمارستانی از شهری جداسازی و دفن می‌شود، گفت: تمام زباله‌های پزشکی ابتدا بی‌خطرسازی شده و سپس داخل پلاستیک در مکانی مخصوص دفن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از سه سال پیش محل جدیدی برای دفن زباله گناباد ایجاد شده است، گفت: با راه‌اندازی این زباله‌گاه تمامی پسماندهای روستایی و شهری شهرستان به این منطقه منتقل خواهد شد.

یوسف نژاد بیان کرد: با راه‌اندازی زباله گاه جدید، که به تایید محیط‌زیست رسیده و دیگر مجوزهای لازم را نیز دریافت کرده است، مشکل دفن زباله در گناباد رفع خواهد شد.

رییس اداره محیط‌زیست گناباد گفت: مکان جدید انتخاب شده برای دفن زباله های گناباد، به دلیل کمبود اعتبار هنوز تکمیل نشده که به بهره برداری برسد.

وی خاطرنشان کرد: مکان فعلی دفن زباله شهری امکان حفاری عمیق را ندارد و به همین دلیل سریع پر می‌شود، که این وضعیت نه تنها افزایش هزینه‌ها را دربر دارد بلکه کنترل پسماندها را با مشکل مواجه می‌کند و حال آنکه محل جدید محدودیتی برای حفاری وجود ندارد.

یوسف‌نژاد تصریح کرد: هرچند مکان فعلی با تور محصور شده ولی چون زمین صاف است تحت تأثیر باد قرار می‌گیرد و گاهی زباله‌ها در حاشیه جاده پراکنده می‌شود که باید با رفع موانع و مشکلات موجود، مکان جدید دفن زباله راه اندازی شود.

نیاز به تدوین طرحی جامع برای مدیریت پسماند گناباد

رییس اداره حفاظت محیط زیست گناباد با بیان اینکه طرح جامع مدیریت پسماند برخی از شهرستان‌های خراسان رضوی با پیگیری مسوولان مرتبط اجرا و نتایج خوبی به دنبال داشته است، افزود: این طرح از سنوات قبل در گناباد نیز مطرح بوده ولی تاکنون به سرانجامی نرسیده است.

رییس شورای اسلامی گناباد هم گفت: طرح جامع مدیریت پسماند زباله این شهرستان از چهار سال پیش تهیه شده ولی پیگیری و اجرا نشده است.

سعید فولادی، کمبود اعتبار را از مشکلات مهم در مسیر اجرای طرح جامع پسماند گناباد ذکر کرد و مشارکت بخش خصوصی و اختصاص بودجه مناسب بدین منظور را خواستار شد.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha