۱۹ تیر ۱۳۹۶، ۸:۳۴
کد خبر: 82592736
T T
۰ نفر

سهم ژاپن در امنیت دریای فیلیپین

۱۹ تیر ۱۳۹۶، ۸:۳۴
کد خبر: 82592736
سهم ژاپن در امنیت دریای فیلیپین

كوالالامپور- ایرنا- همكاری ژاپن طی چند سال گذشته با نیروی دریایی فیلیپین و حمایت توكیو از مانیل را نبابد بزرگنمایی كرد و مشاركت این كشور شرق آسیا در موضوع فیلیپین و چین را باید از دیدگاه امنیت داخلی و خارجی ژاپن بررسی نمود.

به گزارش ایرنا، ژاپن در واكنش به رقابت دریایی پكن و واشنگتن در دریای جنوبی چین در سال 2012 با ارسال كشتی های گشت زنی و رایزنی دیپلماتیك، حمایت خود از نیروی دریای فیلیپین را اعلام كرد. همچنین این كشور فیلیپین را در افرایش قدرت نیروی دریایی و گارد ساحلی همیاری كرد.
«فومیو كیشیدا» وزیر امور خارجه ژاپن سال گذشته با ' رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین درشهر 'داوائو' بعد از اعلام رای دیوان بین المللی لاهه در مورد دریای جنوبی چین به نفع مانیل دیدار كرد.
در این دیدار طرفین راه های تقویت همكاری های دوجانبه را برای ارایه راه حل های صلح جویانه در رابطه با درگیری های دریای جنوبی چین ارایه كردند. وزیر امور خارجه ژاپن اعلام كرد این كشور قصد افزایش ارائه كشتی های گشت ساحلی و در اختیار گذاشتن چند فروند هواپیمای شناسایی به نیروی دریایی فیلیپین را دارد.
** حمایت ژاپن از رای دیوان لاهه
'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن در نخستین دیدار خود با 'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین در نشست سران جنوب شرق آسیا و طرف های گفتمانی در لائوس بر قصد توكیو برای تقویت افزایش توانایی گارد ساحلی مانیل تاكید كرد.
وی همچنین گفت كه ژاپن درصدد تدارك 2 ناو 90 متری گشت زنی و 10 ناو چند منظوره برای رسیدن به این هدف است. نخست وزیر ژاپن بر قصد این كشور برای افرایش توانایی های نیروی دریای فیلیپین جهت انجام عملیات شناسایی، حوادث غیر مترقبه و كمك رسانی با ارسال هواپیماهای 'تی.سی 90' به نیروی دریایی فیلیین تاكید كرد.
ژاپن در گذشته حمایت خود از فیلیپین را با واگذاری رسمی نخستین هواپیمای شناسایی به نیروی دریایی فیلیپین در سال جاری میلادی اثبات كرد.
تارنمای روزنامه 'فیل استار' روز دوشنبه در این ارتباط نوشت: این اقدامات بخشی از اهداف استراتژیك ژاپن برای اثبات مشاركت امنیتی دریایی بین فیلیپین و ژاپن است كه اهداف مشتركی در زمینه حفظ آزادی حریم دریایی و احترام به قانون دارند.
اخیرا براساس اظهارات مقامات چین و كاهش روابط آمریكا با فیلیپین باعث عدم اطمینان در منطقه شده است.

** رای دیوان بین المللی لاهه:
پس از رای دیوان بین المللی لاهه در مورد شكایت مانیل از پكن در خصوص منابع دریای جنوبی چین در محل های مورد اختلاف براساس قانون دریاها، حقوق تاریخی چین بر منابع دریایی در جنوب دریای چین به پایان رسید.
همچنین دیوان لاهه اعلام كرد هیچگونه مدرك تاریخی وجود ندارد كه اثبات كند چین حق كنترل بر دریای جنوبی و منابع ارضی اطراف آن را دارد. این دیوان اعلام كرد حضور ناوهای چینی در آبها بیشتر بیانگر |آزادی ماهیگیری در دریاهاست تا حق تاریخی. به طور كلی رای دیوان در رابطه با 14 مورد از 15 ادعای مطرح شده به نفع فلیپین صادر شد.
صف آرایی 3 ماهه ناوهای دریایی فیلیپین و چین در سال 2012 این دو كشور را تا مرز شروع جنگ پیش برد. به دلیل قدرت دریایی چین از لحاظ تعداد نیرو و تجهیرات، فیلیپین در سال 2012 ناوهای خود را عقب كشید. این امر به نیروی دریایی چین این امكان را داد تا مانع فعالیت ماهیگیران فیلیپینی در بخشی از این پهنه آبی شود.
همچین نیروی دریایی چین ماهیگیران این كشور را كه در منطقه اقتصادی فیلیپین فعالیت می كردند همراهی كرد تا مانیل مانع فعالیت آنان نشود. مجموعه این حوادث باعث سلطه چین بر منطقه شد. به همین دلیل فیلیپین شكایت خود از دولت چین را به دیوان بین المللی لاهه ارائه كرد.
چین از شركت در جلسات دادگاه خودداری و اعلام كرد راه حل این مشكل در مذاكرات دو جانبه قرار دارد. در این میان كشور ژاپن نمایندگان خود را برای نظارت بر روند كار به این دیوان كه دو سال زمان برد، اعزام كرد. ژاپن همواره حمایت خود را از فیلیپین جهت حل مشكل مانیل از طریق قانون بیان كرده است.
این موضوع بیانگر هدف ژاپن برای رسیدن به راه حل صلح آمیز و تلاش این كشور برای جلوگیری از اقدامات مشابه در دریایی جنوبی چین است.

** سیاست خارجه جدید ژاپن در ایجاد امنیت:
مشاركت ژاپن در موضوع اختلافات فیلیپین و چین باید از دیدگاه امنیت داخلی و خارجی این كشور و نقش پر رنگ نخست وزیر ژاپن در روابط بین المللی و رویكرد فعال در امور بین الملل مورد برررسی قرار گیرد.
در توكیو نیز 'شینزو آبه' و همكارانش و كارشناسان سیاسی اذعان می كنند كه سیاست محدود كننده امنیتی ژاپن و تاكید قوی بر اقتصاد باعث كم رنگ شدن نقش این كشور در مدرن سازی نظامی چین و توسعه موشك های بالستیك كره شمالی شده است.
بنابر این زمانی كه 'شینزو آبه' سال 2012 در ژاپن به قدرت رسید خواستار نقش فعالانه تر این كشور در امنیت و امور دریایی شد. در همین راستا در 17 دسامبر سال 2013 دولت 'آبه' رسما استراتژی ملی جدید را برای رسیدن به این هدف و تثبیت جایگاه ژاپن به عنوان مدافع آزادی بعد از جنگ جهانی دوم ارائه كرد.
در همین رابطه توكیو شروع به همكاری امنیتی - نظامی با متحدان خود شامل آمریكا و دیگر همپیمانان امنیتی منطقه مانند كره جنوبی و استرالیا كرد و امروز مرز این همكاری به فیلیپین هم گسترش یافته است.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی