۲۰ تیر ۱۳۹۶، ۴:۰۴
کد خبر: 82594039
T T
۰ نفر
موگرینی از میانجیگری كویت در بحران خلیج فارس حمایت كرد

وین - ایرنا - «فدریكا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار و گفت و گو با وزیر امور خارجه اردن، از میانجیگری كویت در بحران كشورهای خلیج فارس حمایت كرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه اروپا، موگرینی عصر دوشنبه پس از دوازدهمین نشست شورای شراكت اتحادیه اروپا - اردن در بروكسل، در كنفرانس خبری مشترك با 'ایمن الصفدی' وزیر امور خارجه اردن گفت: در مورد تنش ها بین كشورهای خلیج فارس و مصر با قطر، با تمام ابزارهای خود از تلاش های میانجیگری شیخ صباح الاحمد الصباح امیر كویت حمایت می كنیم.
وی افزود: من بطور دائم با دوستان و همكاران كویتی در تماس هستم و همچنین با طرف های مختلف در تماس هستم و همین دیروز با سامح شكری وزیر امور خارجه مصر گفت وگو كردم.
موگرینی تاكید كرد: تا جایی كه به موضع اتحادیه اروپا مربوط می شود، بسیار روشن است و قاطعانه نیز بیان شده است كه انتظار داریم این مساله بطور دیپلماتیك حل و فصل شود.
وی افزود: شورای همكاری خلیج فارس به خودی خود برای اتحادیه اروپا یك شریك بنیادین است و از تمام شریكانمان در این شورا انتظار داریم هرگونه تنشی را با گفت وگوی سیاسی حل كنند. از شكسته شدن وحدت در شورای همكاری خلیج فارس بر اثر این تنش های نگرانی داریم و معتقدیم كه این تنش ها از طریق میانجیگیری كویت و با حمایت اروپا، حمایت منطقه و حمایت آمریكا قابل حل است.
وی افزود: اعتقاد داریم كه مقابله با تروریسم وظیفه تمام كشورهای جهان است و هیچ كشوری را از این امر مستثنی نمی كنیم.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه اظهارات خود از رویكرد اردن در جلوگیری از افراط گرایی و مقابله با تروریسم تمجید كرد و گفت: از راه اردن برای جلوگیری از افراط گرایی حمایت می كنیم و امیدواریم كه این منطقه الگویی برای دیگران باشد.
موگرینی در پاسخ به سئوال خبرنگاری كه پرسید آیا انتظار دارید بحران در خلیج فارس بزودی حل شود، گفت: انشااله. برای حمایت از دوستانمان در خلیج فارس و سایر دوستان و شریكان در منطقه كار می كنیم تا هر چه زودتر این بحران حل شود. در اتحادیه اروپا اعتقاد داریم هر چه این تنش ها بیشتر ادامه یابد، این به ضرر كل منطقه است.

** آتش بس در سوریه گام نخست است
موگرینی همچنین در ارتباط با سوریه نیز توافق آتش بس در جنوب سوریه را ' گام نخست' دانست و از آن استقبال كرد و گفت: مردم سوریه مستحق صلح و آتش بس هستند.
وی افزود: اجرای مناطق عاری از تنش ها در سوریه كار اتحادیه اروپا نیست اما زمانی كه چنین توافق هایی اجرا شود، اتحادیه اروپا می تواند اقداماتی را برای بازگشت به زندگی عادی در این مناطق بررسی كند.
موگرینی خاطرنشان كرد كه عصر روز سه شنبه در بروكسل با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در این زمینه گفت وگو خواهد كرد.
وی از پاسخ به سئوالی درباره نقش بشار اسد در آینده سوریه خودداری كرد و گفت: من بارها به این سئوال پاسخ داده ام و پاسخ همیشه همان است.
موگرینی در گذشته بارها مدعی شده است كه اسد در آینده سوریه هیچ نقشی نخواهد داشت.
بر اساس این گزارش، در دوازدهمین نشست شورای شراكت اتحادیه اروپا - اردن در بروكسل مسائلی از قبیل تقویت اقدامات اردن در میزیانی از آوارگان سوری از جمله از طریق اعطای كمك های مالی جدید اتحادیه اروپا و همچنین مساله سوریه مورد بررسی قرار گرفت.
وزیر امور خارجه اردن نیز بر خواست این كشور برای آتش بس كلی در سوریه و حركت به سمت حل و فصل سیاسی با حفظ وحدت و استقلال سوریه تاكید كرد.
شبد**1078**1379
تدوین كننده: بابك جعفری، انتشار دهنده: هادی افتخاری
۰ نفر