۲۰ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۲
کد خبر: 82594381
T T
۰ نفر
كنترل خطوط حركت خودروها در جاده هاي پرتردد كشور اجرايي مي شود

تهران- ايرنا- معاون برنامه‌ريزي سازمان راهداري و حمل‌ و نقل جاده‌اي گفت: امسال با نصب 600 دوربين و نظارت بر رفتار پرخطر رانندگان توسط سيستم هاي هوشمند، كنترل خطوط حركت خودروها در آينده نزديك در محورهاي مواصلاتي پرتردد كشور عملياتي مي‌ شود.

به گزارش ايرنا از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، شهرام آدم نژاد روز سه شنبه با اشاره به اقدام هاي انجام ‌شده براي ارتقا و افزايش سهم داده‌هاي اطلاعاتي از سطح جاده‌هاي كشور اظهار داشت: سامانه جامع اطلاعات حمل‌ و نقل جاده‌اي با نام انبار اطلاعات (data warehouse) از سال گذشته طراحي و مراحل اجراي آن آغاز شده است.
وي افزود: امسال نيز اين طرح در حال تكميل است تا در برنامه‌ريزي، نظارت و مديريت ناوگان در سطح جاده‌ها مورد استفاده قرار گيرد.
معاون سازمان راهداري با اشاره به توزيع نامناسب سفر در كشور به‌ عنوان يكي از مسايل مهم حمل و نقل جاده اي اظهار داشت: اين امر سبب شده در برخي ايام ظرفيت شبكه به حالت اشباع برسد.
آدم نژاد گفت: توزيع تقاضاي سفر در روزهاي مختلف سال كار سختي نيست، اما نيازمند برنامه‌ريزي و تلاش زياد است.
معاون برنامه‌ريزي سازمان راهداري و حمل‌ و نقل جاده‌اي در باره نصب دوربين‌هاي ثبت تخلف عبور و مرور در شبكه جاده‌اي كشور بيان كرد: سال گذشته بخشي از اين دوربين‌ها با حضور معاون اول رئيس‌جمهوري، وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حمل ‌و نقل جاده‌اي افتتاح شد.
به گفته آدم نژاد، امسال نيز 600 دستگاه دوربين ديگر و در سال آينده 200 پايه دوربين براي استقرار دوربين‌هاي تحت برنامه، نصب خواهد شد.
وي با بيان اينكه بيش از 50 درصد دوربين‌هاي مورد نظر در برنامه سال 96 تاكنون نصب‌ شده است، گفت: استفاده از قابليت ثبت سرعت ميانگين در تمام دوربين‌هاي ثبت تخلف از مزيت هاي اين دوربين ها هستند.
به گفته آدم نژاد، براي كاهش تخلفات رانندگي در محورهاي برون‌ شهري دو اقدام مهم در دستوركار قرار دارد، نخست اينكه تمام دوربين‌هاي تحت برنامه سال جاري به دوربين‌هاي ثبت ميانگين سرعت عبور و مرور تبديل مي شوند و در گام بعدي با همكاري پليس ‌راه و با هدف كاهش رفتار‌هاي پرخطر رانندگان و كنترل آن توسط سامانه‌هاي هوشمند «كنترل خطوط حركت خودروها» را در آينده نزديك عملياتي كنيم.
وي با بيان اينكه با نصب دوربين‌هاي ثبت تخلف عبور و مرور، سرعت غيرمجاز در برخي نقاط شبكه‌ شرياني كنترل شده است، گفت: به نظر مي‌رسد با اتمام نصب و بهره برداري از يكهزار و 889 دوربين در سال آينده بتوان بخش اعظمي از شبكه شرياني كشور را كه عمده تردد‌هاي مهم كشور در آن انجام مي شود، كنترل كرد.
وي اظهار داشت: دوربين‌هاي تردد شمار در سال گذشته در تمام شبكه نصب شد و امسال شاهد نصب حداقل يك دستگاه دوربين تردد شمار در هر يك از محورهاي شرياني كشور هستيم كه نتايج و گزارش آن به‌ صورت برخط از طريق سايت 141 در اختيار مردم قرار مي‌گيرد.
معاون برنامه ‌ريزي سازمان راهداري و حمل‌ و نقل جاده‌اي به مزيت هاي پروژه داشبورد مديريت حمل ‌و نقل هوشمند اشاره كرد و گفت: اتفاقي كه سال گذشته آغاز شد و امسال بخش زيادي از آن تكميل‌ شده اما هنوز به بهره‌برداري كامل نرسيده، استفاده از سيستم هوشمند «داشبورد مديريت حمل‌ و نقل هوشمند» است.
آدم نژاد توضيح داد: با اين طرح، تمام سامانه‌هاي هوشمند داخل كشور در اين سامانه تجميع مي شوند تا تمام داده‌هاي اطلاعاتي از اقصي نقاط كشور به ‌صورت برخط در يك سيستم هوشمند گردآوري‌ شود.
وي در تشريح داشبورد مديريت حمل ‌و ‌نقل هوشمند گفت: به‌ موجب همين سامانه ‌اكنون سازمان راهداري و حمل ‌و نقل جاده‌اي به اطلاعات بزرگي (BIG DATA) دست‌ يافته است و حتي مي‌توان از اين اطلاعات براي مباحث مربوط به «OD» يا همان مبدأ و مقصد مورد استفاده قرار گيرد.
به گفته وي، با بهره گيري از اين اطلاعات مشخص مي شود چه تعداد خودرو از كدام شهرها در روزهاي تعطيل به خارج از شهرهاي خود تردد دارند و يا هر يك از خودروها در هنگام خروج از شهرها چه شهري را براي مقصد سفر خود انتخاب مي‌كنند.
اين مقام مسئول در سازمان راهداري و حمل‌ و نقل جاده‌اي يادآورشد: گزارش‌هاي داشبورد و مديريت حمل ‌و نقل هوشمند مي‌تواند در برنامه‌ريزي‌هاي مختلف و تخمين توليد ناخالص ملي نيز مورد استفاده قرار گيرد.
به گزارش ايرنا، از 210 هزار كيلومتر راه موجود در كشور بيش از 34 هزار كيلومتر آن محورهاي شرياني هستند و سازمان راهداري و حمل ونقل جاده اي در صدد است براي افزايش ايمني و كاهش تلفات و حوادث رانندگي در راه هاي كشور، تا پايان سال آينده برنامه نصب يكهزار و 880 دوربين كنترل سرعت را نهايي كند.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108*2025*خبرنگار: ايرج منصوري*انتشار: ليلا جودي
۰ نفر