۲۰ تیر ۱۳۹۶، ۱۵:۴۶
کد خبر: 82594920
T T
۰ نفر
درگیری های شرق طرابلس 4 كشته و 21 زخمی برجای گذاشت

تهران - ایرنا - وزارت بهداشت لیبی روز سه شنبه اعلام كرد كه 4 تن در درگیری شرق طرابلس كشته و 21 تن زخمی شدند.

خبرگزاری فرانسه از طرابلس به نقل از وزارت بهداشت لیبی اعلام كرد كه درگیری میان نیروهای وفادار به دولت وفاق لیبی و نیروهای معارض در شرق طرابلس 4 تن كشته شدند كه 2 تن آنها غیر نظامی و دو تن دیگر نیز از اتباع خارجی بودند.
وزارت بهداشت لیبی در صفحه فیس بوك حود همچنین از زخمی شدن دست كم 21 تن طی دیروز و امروز در قرابولی در 60 كیلومتری پایتخت خبر داد و تاكید كرد كه دو تن از كشته ها از اتباع خارجی هستند كه هویت آنها هنوز مشخص نیست.
این درگیری ها از عصر روز یكشنبه میان نیروهای وفادار به دولت ملی و جنگجویان همپیمان با خلیفه غویل وزیر بهداشت سابق آغاز شد، كسی كه هنوز حاضر نیست دولت تحت حمایت سازمان ملل در این كشور را به رسمیت بشناسد.
این درحالی است كه شبه نظامیان «المرسی» وابسته به شورای نظامی مصراته شنبه اعلام كرده بودند كه 350 خودروی نظامی آن به سمت طرابلس حركت كرده است.
با نزدیك شدن این گروه های مسلح به پایتخت لیبی، وحشت ساكنان طرابلس را فراگرفته و انتظار می رود به زودی جنگ خونینی در این شهر برای به دست گرفتن كنترل آن روی دهد، جنگی كه درگیری های امروز نیز می تواند مقدمه آن باشد.
این نیروهای مسلح در مناطق تحت كنترل دولت نجات در دو منطقه تاجورا و غوط الرمان واقع در شرق طرابلس و جنوب آن مستقر شده اند.
به نظر می رسد این سرآغازی برای حمله ای گسترده جهت براندازی دولت وفاق ملی و بازگرداندن مناطقی باشد كه شبه نظامیان مصراته در درگیری با شبه نظامیان دولت وفاق ملی در یك ماه و نیم پیش از دست داده بودند.
در این میان شبه نظامیان وابسته به دولت وفاق ملی در جاده فرودگاه با سلاح های سنگین و نیمه سنگین حضور گسترده ای دارند و از شب شنبه تا امروز سه شنبه حملات توپخانه و خمپاره ای خود را علیه مواضع نیروهای مخالف فرو ریختند.
گروه بزرگ شبه نظامیان المرسی وابسته به شورای نظامی مصراته (دولت نجات ملی) است و كنترل دو منطقه تاجوراء و غوط الرمان واقع در شرق طرابلس را در دست دارند و همچنین كنترل مناطقی را درجنوب پایتخت از بازار الاحد تا ترهونه در دست دارد.
لیبی از زمان سقوط حكومت معمر قذافی در سال 2011 دستخوش جنگ و ناآرامی است.
این كشور اكنون دو دولت موازی دارد: دولت وفاق ملی به ریاست فائز سراج در طرابلس كه مورد حمایت جامعه جهانی بوده و دیگری دولت طبرق در شرق لیبی به ریاست ژنرال حفتر فرمانده نیروهای مسلح این كشور است.
پارلمان لیبی از دولت موازی دولت وفاق ملی كه در شرق این كشور مستقر است، حمایت می كند. هر دو دولت به شبه نظامیان برای تثبیت قدرت خود نیاز دارند.
گفته می شود كه مصر و عربستان از ژنرال حفتر حمایت می كنند.
خاورم 1378**1144
مترجم علی نصیری** انتشار دهنده: علیرضا جباری