۲۱ تیر ۱۳۹۶، ۰:۴۶
کد خبر: 82595366
T T
۰ نفر
آموزش 80 هزار تن از فرزندان اتباع غیرمجاز خارجی در ایران

مشهد – ایرنا – مدیركل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت كشور اعلام كرد: با فرمان رهبر معظم انقلاب در سال های 2015 و 2016 افزون بر 80هزار تن از دانش آموزان و فرزندان اتباع خارجی غیرمجاز در ایران زیر پوشش آموزش قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا احمد محمدی فر، سه شنبه شب در نشستی با حضور سفیران كشورهای خارجی مقیم تهران، به میزبانی استاندار خراسان رضوی در مشهد، گفت: امروز همه فرزندان پناهندگان و مهاجران اعم از مجاز و غیرمجاز از امكان تحصیل رایگان در كشور بهره مند شده اند.
وی افزود: پیش از آن هم 330 هزار دانش آموز مهاجر و پناهنده مجاز در مدارس ایرانی در كنار دانش آموزان كشور مشغول به تحصیل بوده اند.
وی عنوان كرد: در 2 سالی كه فرزندان اتباع خارجی غیرمجاز را در مدارس پذیرش كرده و به ازای هر 30 دانش آموز یك كلاس دایر كرده ایم، در مجموع 2هزار و 600 كلاس درس به ظرفیت آموزشی ما افزوده شده است.
وی تصریح كرد: افزوده شدن این گروه از اتباع غیرمجاز به ظرفیت آموزشی كشور معادل 250 مدرسه است كه در سال 2016 با كمك سازمان ملل 30 مدرسه ساخته و به ظرفیت آموزشی ما افزوده شد در حالی كه برای این ظرفیت 220 مدرسه دیگر نیاز است.
وی افزود: این جمعیت كه عمده آنها افراد آسیب پذیر هستند، نیازهای جدی دارند كه از جمله تامین معیشت است كه از اولویت های ماست.
وی با بیان اینكه چهار درصد از جمعیت ایران را مهاجران تشكیل می دهند، گفت: بر اساس آمار سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران چهارمین كشور مهاجرپذیر دنیاست و در واقع 11 درصد جمعیت افغان ها در ایران حضور دارند كه معادل سه میلیون مهاجر قانونی و غیرقانونی است.
وی تصریح كرد: ایران در خدمات دهی به این جمعیت، با همكاری كمیساریای ملل متحد در امور پناهندگان سه اولویت را در دستور كار خود قرار داده كه بهداشت و سلامت آنان از آن جمله است چنانكه تمامی این جمعیت از خدمات بهداشتی چون واكسیناسیون و حمایت از مادران باردار برخوردارند.
محمدی فر گفت: 114 هزار نفر نیز با كمك كارگزاری سازمان ملل متحد زیر پوشش بیمه های رایگان سلامت قرار گرفته اند.
وی افزود: برای بقیه پناهندگان هم امكان بهره مندی از بیمه سلامت، تا سقف بیش از 800 هزار نفر با فرانشیز دولتی فراهم شده است.
محمدی فر با بیان اینكه خراسان رضوی، بزرگترین جمعیت مهاجر كشور را میزبانی می كند، گفت: این استان از نظر پذیرش پناهندگان و مهاجران، در رتبه دوم اما از نظر ارائه خدمات و رسیدگی در رتبه اول كشور قرار دارد.
وی با تقدیر از استاندار خراسان رضوی به دلیل توجه و مدیریت ویژه ای كه در موضوع پناهندگان اعمال كرده، افزود: در سطح دنیا نیز جمهوری اسلامی ایران یكی از بزرگترین جمعیت های پناهنده و مهاجر را دارد.
مدیركل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت كشور با اشاره به فعالیت تروریست ها در منطقه، بویژه در افغانستان، گفت: این به مفهوم انتظار و حركت جمعیت پناهنده بیشتری با آمار بالاتر از این منطقه است.
وی تصریح كرد: انتظار آن است كه جامعه جهانی به كشورهای در معرض مهاجرت به نحو مناسب تری توجه كرده و شرایط آنها را درك كند.
محمدی فر افزود: عدم حمایت و همراهی از سوی جامعه جهانی به گونه ای است كه گاه احساس می كنیم در این امر تنها هستیم در حالی كه نیاز است درك عمیق تر و جدی تری از شرایط پناهندگان و منطقه و تهدیداتی كه با آن مواجه هستیم در بین كشورهای مختلف شكل گیرد.
وی ابراز امیدواری كرد كه حضور سفیران خارجی به مشهد به درك و دریافت عمیق و واقعی تر از شرایط جمهوری اسلامی ایران در خصوص مهاجران بینجامد و آنان از حجم و انواع خدمات گسترده ایران به این پناهندگان آگاهی بیشتری یابند.
وی تاكید كرد: امروز انتظار ما آن است در این زمینه همراهی و همكاری بیشتری با جمهوری اسلامی ایران انجام شود.
سفیران و دیپلمات های خارجی مقیم تهران از روز دوشنبه به منظور بازدید از وضعیت پناهندگان خارجی در خراسان رضوی و خدمات جمهوری اسلامی ایران به این جمعیت، به مشهد سفر كرده اند.
این گروه امروز با بازدید از تایباد و مرز دوغارون، با اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای اتابع افغان در این منطقه آشنا شدند.
بازدید از مجموعه مهمانشهر تربت جام و امكانات و مراكز بهداشتی، درمانی، آموزشی و كتابخانه آن و دیدار با برخی از خانواده های اتباع ساكن در این منطقه، از برنامه های امروز سفیران كشورهای خارجی بود.
سفیران و مهمانان خارجی روز چهارشنبه نیز بازدیدی از یك مدرسه و مركز بهداشتی درمانی در منطقه گلشهر مشهد و مركز معلولان و دوره های فنی و حرفه ای ویژه پناهندگان خواهند داشت.
خبرنگار: فاطمه یوسفی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
1906/5132
۰ نفر