۲۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۸:۴۰
کد خبر: 82596481
T T
۰ نفر
موسسات مالي و اعتباري رقيب بخش خصوصي شده اند

اهواز – ايرنا - رييس خانه صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان گفت: موسسات مالي و اعتباري با بنگاه داري تبديل به رقيبي براي بخش خصوصي وسرمايه گذاران در بخش صنعت شده اند.

به گزارش ايرنا بيژن پناهي زاده چهارشنبه در همايش ملي روز صنعت، معدن و تجارت در محل سالن اجتماعات سازمان صنعت، معدن وتجارت استان خوزستان بيان كرد: موسسات مالي و اعتباري با پرداخت سودهاي كلان و بدون مجوز به سپرده گذاران خود مانع سرمايه گذاري مولد و فعاليت هاي اقتصادي از جمله در بخش صنعت شده اند و خود به يكي از عوامل بيكاري و خونه نشين شدن مردم تبديل شده اند.
وي گفت: بانك مركزي بايد تمركز ونظارت بيشتري بر موسسات مالي و اعتباري داشته باشد و مانع از بين رفتن صنعت و سرمايه گذاري شود.
پناهي زاده يكي ديگر از مشكلات بر سر راه صنعتگران را وجود قوانين دست و پا گير در استان عنوان كرد و بيان كرد: اين شرايط مانع فعاليت هاي صنعتگران شده است، با وجود شرايط بد آب و هوايي لازم است كه مسئولان استان مشوق هايي را براي جذب و ماندگاري سرمايه گذاران در استان انجام دهند.
رئيس خانه صنعت و معدن استان پروژه هاي عمراني را عامل پيشرفت و تقويت صنعت عنوان كرد و افزود: از زماني كه تخصيص اعتبار به پروژه هاي عمراني كاهش يافته، صنعت نيز دچار ركود شده است.
وي همچنين تسهيلات بانكي با سود بالا را باعث از بين رفتن صنعت دانست و گفت: نمي توان با سود تسهيلات 20 درصد به توليد با كيفيت پرداخت يكي از راه هاي توليد كالا با كيفيت دريافت تسهيلات با سود كم است.
پناهي زاده افزود: در دولت نهم و دهم تحريم ها شدت گرفت وتوجهي به عواقب اين اتفاق بر وضعيت اقتصادي كشور نشد و اين هشت سال فشار زيادي بر صنعت وارد و باعث عقب ماندگي در اين حوزه شد.
رئيس خانه صنعت، معدن وتجارت استان درادامه بيان كرد: تحريم ها فشار زيادي را به بخش خصوصي وارد كرد اما بخش دولتي متحمل فشار و سختي زيادي در اين دوران نشدند.
درادامه مراسم رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان افزود: در دولت يازدهم در بخش صنعت و معدن به گونه اي كار شد كه صنعت رشد منفي 10 را داشت و صنعتگران براي تهيه مواد مورد نياز خود از كشورهاي ديگر مشكلات زيادي داشتند.
نوراله حسن زاده عنوان كرد: در حال حاضر صنعت و معدن با رشد مثبت هشت درصد در حال فعاليت است و مقدمات زيادي براي سرمايه گذاري خارجي در استان فراهم شده است.
وي گفت: خودتحريمي در استان و كشور صنعتگران را بيشتر از تحريم هاي خارجي دچار مشكل كرده است و متاسفانه قوانين و مشكلات زيادي بر سر راه سرمايه گذاران و صنعتگران وجود دارد.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بيان كرد: پارسال 700 واحد صنعتي براي دريافت تسهيلات ثبت نام كردند كه از اين تعداد تنها 150 واحد صنعتي موفق به دريافت تسهيلات شد.
حسن زاده با اشاره به برنامه هايي كه امسال در استان براي كمك به بخش صنعت تعيين شده اظهار كرد: يكي از اين برنامه ها كمك هاي فني و اعتباري است كه مقرر شده بانك ها تسهيلات با سود چهار درصد را به صنعتگران براي رونق كارشان پرداخت كنند و صنايعي كه براي تكميل شدن تا 70 درصد پيشرفت فيزيكي دارند نيز از اين تسهيلات دريافت خواهند كرد.
وي گفت: بازسازي واحدهاي صنعتي موجود در استان نيز از ديگر برنامه هاي امسال است و به اين مورد نيز تسهيلات بانكي پرداخت مي شود.
رئيس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان درادامه افزود: فراهم كردن شرايط مشاركت سرمايه گذاران و بخش خصوصي ساير كشورها با صنعتگران و سرمايه داران استان نيز از ديگر كارهايي است كه قرار است امسال انجام شود.
وي با انتقاد از نوع همكاري كشور عراق در مرز براي صادرات كالا از خوزستان به اين كشور بيان كرد: متاسفانه در مرزهاي استان رفتارهاي سليقه اي از سوي كشور عراق براي صادرات كالا از استان وجود دارد و مشكلات زيادي را در بخش هاي مختلف براي صادركنندگان استان ايجاد كرده اند كه باعث كاهش صادرات از خوزستان به عراق شده است اين در حالي است كه كشورهايي همچون تركيه آمار بالايي صادرات به اين كشور را دارد.
در اين مراسم از صنعتگران نمونه در استان تجليل شد.
7158/6002
خبرنگار: زينب فرحاني**انتشاردهنده: كبري آقازري