۲۲ تیر ۱۳۹۶، ۹:۱۴
کد خبر: 82596892
T T
۰ نفر
جشن ازدواج زوج كوهنورد تكابي در قله 3350متري كوه بلقيس

مهاباد- ايرنا- يك زوج كوهنورد از اهالي شهرستان تكاب جشن ازدواج خود را بر فراز قله 3 هزار و 350 متري كوه بلقيس اين شهرستان برگزار كردند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، رويا كمالي و فرشيد نويدي عروس و داماد كوهنورد تكابي پس از صعود به قله كوه بلقيس شهرستان تكاب به همراه جمع ديگري از كوهنوردان،ازدواج خود را بر فراز قله كوه جشن گرفتند.
اين زوج كوهنورد هدف از اين اقدام خود را ترويج فرهنگ ساده زيستي و ازدواج آسان و همچنين علاقمندي به طبيعت بكر و ترويج ورزش كوهنوردي عنوان كردند.
اين عروس و داماد تكابي اظهار داشتند: مي توان ازدواج و زندگي ساده را با فرهنگ حفظ محيط زيست و ورزش مفرح كوهنوردي ترويج كرد.
اين زوج ها بيان كردند: با برگزاري مراسم ازدواج در قله كوه بلقيس علاقمندي خود به كوه و ورزش كوهنوردي را نشان داديم و از جوانان مي خواهيم براي تعالي روح و جسم خود از طبيعت و كوه كمك بگيرند.
فرشيد نويدي از سال 1391 و رويا كمالي از سال 1393 ورزش كوهنوردي را آغاز كرده و تاكنون به قلل مرتفع كوه هاي دماوند،سهند و سبلان صعود كرده اند و صعود به قله علم كوه نيز در برنامه هاي آينده اين زوج كوهنورد تكابي است.
كوه بلقيس تكاب از قلل مرتفع منطقه غرب كشور است كه با 3650 متر ارتفاع در نزديكي مجموعه ميراث جهاني تخت سليمان در 50 كيلومتري شهرستان تكاب واقع شده است.
درياچه اي زيبا و شگفت انگيز در قله كوه بلقيس تخت سليمان تكاب ،اين كوه را علاوه برمقصدي مفرح براي كوهنوردان، به جاذبه اي گردشگري منحصر بفردي تبديل كرده است.
بناهاي تاريخي و معماري كه اكنون در قله كوه بلقيس تكاب وجود دارد در دوره تاريخي ايلخانان به عنوان برج ديدباني و حفاظت مجموعه تخت سليمان مورد استفاده قرار گرفته و به همين دليل اين كوه به دژ بلقيس نيز مشهور است.
مجموعه ميراث جهاني تخت سليمان و درياچه شگفت انگيز آن،كوه ميان تهي زندان در نزديكي اين مجموعه و آثار معماري قله كوه بلقيس سه اثر گردشگري منحصر بفرد شهرستان تكاب به شمار مي رود.
مجموعه ميراث فرهنگي و گردشگري تخت سليمان كه در سال 1382 به عنوان چهارمين اثر ملي كشور در فهرست آثار سازمان يونسكو به ثبت رسيد در 42 كيلومتري شمال شرقي شهرستان تكاب در جنوب آذربايجان غربي واقع شده است.
آثار و بقاياي آتشكده آذرگشنسب دوره ساساني به عنوان يكي از سه آتشكده مهم دوره ساساني در مجموعه تخت سليمان قرار داد.
مجموعه ميراث جهاني تخت سليمان نه تنها آثار و بقاياي معماري دوره ايلخاني را در خود جاي داده بلكه به عنوان نيايشگاه اصلي و مركز مذهبي دوره ساساني نيز شناخته مي شود.
كوه بلقيس و آثار معماري موجود در قله كوه با ارتفاع 3 هزار و 650 متري در نزديكي مجموعه تخت سليمان بر اهميت تاريخي اين مجموعه افزوده است.
مهمترين اخبار ايرناي كشور، آذربايجان غربي و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از كانال خبري تلگرام اين رسانه به آدرسirnamahabad@ دريافت كنيد.
7514/3093**خبرنگار: امير خالق نژاد **انتشار دهنده: پيمان پاكزاد