فخرالدین دانش آشتیانی روز پنجشنبه در مراسم آغازین اردوی دانش آموزان عشایر دختر كشور در مشهد توسعه عدالت آموزشی را وظیفه همه مسئولان در وزارت آموزش و پرورش ذكر و بیان كرد: مسئولان بخشهای مختلف در آموزش و پرورش وظیفه ایجاد زمینه تعلیم و تربیت باكیفیت و ایجاد عدالت آموزشی را بر عهده دارند تا در نهایت دانش آموزان مناطق كم برخوردار پا به پای سایر دانش آموزان رشد كرده و به مدارج بالا برسند.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره توجه ویژه ای به موضوع ایجاد عدالت آموزشی داشته است. این امر از همان آغاز انقلاب اسلامی و توجه ویژه امام راحل به مستضعفان نمود داشته است. پس از ایشان هم رهبر معظم انقلاب به آموزش باكیفیت برای دانش آموزان بااستعداد مناطق محروم تاكید ویژه ای داشته اند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در سند تحول بنیادین نیز به موضوع تامین منابع مالی برای آموزش و پرورش مناطق محروم و هم در زمینه تربیت نیروهای كارآمد، توانمندسازی و مهارت آموزی این دانش آموزان و حمایتهای مادی و معنوی از آنها توجه ویژه ای شده است.
وی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم محمد بهمن بیگی كه خدمات زیادی به تعلیم و تربیت دانش آموزان عشایری داشته و بنیانگذار تعلیم دانش آموزان عشایری بوده افزود: بر اساس بررسیهای انجام شده از دانش آموزان عشایری كه توسط این شخصیت پرورش یافته و رشد كرده اند می توان دریافت كه مرحوم بهمن بیگی آموزش و پرورش را بدون تغییر در مدل زندگی عشایر به آنها ارائه كرده است. امروز ما نیز اعتقاد داریم آموزش باید با زندگی دانش آموزان آمیخته شود.
او ادامه داد: آموزش و كلاس فعال از دیگر موضوعات مدنظر این بزرگمرد عرصه تعلیم و تربیت دانش آموزان عشایری بود ضمن اینكه توجه ویژه به بحث انتخاب و گزینش معلمان عشایری نیز بسیار مورد تاكید مرحوم بهمن بیگی بود و با همین اعتقاد ضمن انتخاب معلمان از بین عشایر فاكتور شایستگی معلمان را اصلی ترین موضوع برای بكارگیری آنها می دانست زیرا اعتقاد داشت معلم تنها آموزش دهنده نیست بلكه فرد مورد اعتماد جامعه است كه مورد وثوق مردم می باشد.
دانش آشتیانی گفت: ما هم امروز اعتقاد داریم اگر در آموزش و پرورش و در بكارگیری نیروها حساسیت نداشته باشیم و شایستگیها را در نظر نگیریم قطعا به نظام تعلیم و تربیت آسیب زده ایم.
وی افزود: امروز بسترهای بسیار خوبی در آموزش و پرورش عشایر وجود دارد. نشاط، شادابی و شوری كه دانش آموزان این بخش به واسطه حضور در طبیعت دارند برگرفته از همین مدل زندگی است. گرچه در این مسیر سختیهایی هم وجود دارد اما اعتقاد دارم دانش آموزان عشایری به واسطه سبك زندگی خود درك بهتری از آموزشهای درسی و پرورشی دارند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: به عنوان نمونه در دوره متوسطه دوم قبولی 97،4 درصد دانش آموزان عشایری نشانگر استعداد و توانمندی آنها و معلمانشان است. ما نیز تلاش خواهیم كرد تمامی بسترهای لازم را برای رشد آموزشی این دانش آموزان فراهم كنیم گرچه قبول داریم فضاهای آموزشی مناسب برای آنها هنوز بطور كامل مهیا نشده اما تلاش خواهیم كرد این مشكل در آینده نزدیك برطرف شود.
وی گفت: امروز باید به دنبال این باشیم كه شرایط معیشتی معلمان در مدارس عشایری ضمن جایگاه اجتماعی بالایی كه دارند شرایط مطلوبتری داشته باشد تا در نهایت بتوانند افرادی كارآمد و مفید را به جامعه تحویل دهند.
هجدهمین دوره اردوی فرهنگی تربیتی دانش آموزان عشایر در دو بخش پسران و دختران به میزبانی مشهد از 14 تیر جاری آغاز شده است. در هر بخش دانش آموزان پسر و دختر 700 دانش آموز عشایر از 22 استان كشور شركت دارند. برنامه های متنوع فرهنگی، تربیتی و كلاسهای آموزشی و مهارتی در این دوره چهار روزه برگزار می شود. اردوی كشوری دانش آموزان پسر برگزیده عشایر از 16 تا 19 تیر جاری در مشهد برگزار شد. اردوی دانش آموزان دختر نیز به مدت چهار روز ادامه دارد.
خبرنگار: توحید آرش نیا **انتشاردهنده: حسین كریم زاده
4798/7496/1858
مشهد- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: نظام آموزشی باید جامعه محور بوده و مدرسه به عنوان یك نهاد با محیط و جوامع اطراف خود ارتباط ارگانیك داشته باشد زیرا مدرسه را نمی توان محیطی جدا از جامعه دانست.