۲۴ تیر ۱۳۹۶، ۱۶:۴۲
کد خبر: 82599254
T T
۰ نفر
ساخت دستگاه سنجش فعاليت خواب توسط پژوهشگران مشهد

مشهد- ايرنا- دستگاه مچي سنجش فعاليت خواب با قابليت ارائه الگوي بهداشت خواب توسط اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد طراحي و ساخته شد.

به گزارش روز شنبه ايرنا به نقل از دانشگاه علوم پزشكي مشهد، دستگاه مزبور با شماره 91783 توسط دكتر 'مهناز اميني' و دكتر 'هادي شهركي' از اعضاي هيات علمي اين دانشگاه ساخته شده است.
دكتر اميني در اين باره گفت: به وسيله اين دستگاه مي توان اختلالات ريتم 'سيركادين' را تشخيص داد و الگوي خواب و بيداري را مشخص نموده و آن را اصلاح نمود.
وي با بيان اينكه نمونه خارجي اين دستگاه با هزينه بيش از چهار هزار دلار خريداري مي شود، افزود: دستگاه مزبور با هزينه حدود 20 ميليون ريال ساخته شده است.
وي اظهار كرد: خواب بخش مهمي از زندگي ما را تشكيل مي دهد و اينكه چه ميزان از شبانه روز را در خواب يا بيداري مي گذرانيم، توسط ريتم سيركادين تعيين مي شود.
اميني گفت: ريتم سيركادين تعيين كننده اصلي ساعت خواب و احساس خواب آلودگي يا بيدار شدن و برخاستن از بستر است.
وي ادامه داد: عوامل ديگري همچون ميزان نور محيط، سفر در طول جغرافيايي و ساعت كار نيز بر ساعت خواب تاثير مي گذارند و به طور مثال اگر در شرايطي قرار بگيريم كه نور محيط را درك نكنيم، هر روز كمي ديرتر از روز قبل بيدار مي شويم.
وي افزود: از سوي ديگر قرار گرفتن در معرض نور زياد در ساعات عصر و شب نيز تاثير نامناسب روي احساس نياز به خواب دارد.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد اظهار كرد: به چند روش شامل پرسشنامه، تكميل لاگ و استفاده از 'اكتي گراف' مي توان اختلالات ريتم سيركادين را بررسي نمود.
وي گفت: در روش 'اكتي گراف' به كمك حسگرهاي دقيق كه درون يك دستگاه در ابعاد ساعت مچي طراحي شده و با باتري هايي با عمر طولاني كار مي كنند، سيكل خواب و بيداري فرد در مدت يك تا دو هفته سنجيده مي شود و اين روش غيرتهاجمي، ارزان و سبك بوده و تداخلي با زندگي فرد ايجاد نمي كند.
دانشگاه علوم پزشكي مشهد به عنوان قطب پزشكي شرق كشور داراي هشت هزار دانشجو و بيش از 17 هزار كارمند بهداشتي و درماني است.
3027 / 6053 خبرنگار: مريم انجيدني ** انتشار دهنده: محمد حسين علي مقدم
۰ نفر