به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، سال گذشته و بعد از 22 سال، هدایت تحصیلی از پایه دهم به پایه نهم منتقل شد درحالیكه پیش از این دانشآموزان، پایه اول را در دوره متوسطه به طور مشترك طی كرده و در پایه دوم متوسطه به یكی از شاخههای نظری، فنی و حرفهای و كاردانش رفته و در هر كدام از این شاخهها، رشتههای مورد نظر خود را انتخاب میكردند.
بر اساس سیاست جدید نظام آموزشی، این روند تغییر كرد و با تدوین و تصویب جدول دروس، گام بعدی در ادامه تحولات سیستم آموزشی 3 - 3- 6 كه همانا هدایت تحصیلی بود، آغاز شد.
برقراری توازن در رشته های تحصیلی و معطوف كردن توجه دانش آموزان به سمت رشتههای كاردانش و فنی و حرفه ای و تبیین این مساله كه جامعه و بازار كار از رشتههای نظری به ویژه علوم تجربی اشباع شده است، از جمله اهدافی بود كه این طرح دنبال می كرد.
در این میان، جلسات آموزشی برای مدیران و مشاوران مدارس تشكیل شد تا آنها با چگونگی و ضرورت هدایت تحصیلی و مساله سیاست توسعه متوازن رشتهها آشنا شوند، همچنین در كتاب كار و فناوری پایه نهم، فصلی به هدایت تحصیلی اختصاص پیدا كرد كه بخشی از آن مربوط به هدایت تحصیلی و بخشی نیز یك فعالیت عملی با عنوان پروژه انتخاب رشته بود تا دانش آموزان با شاخه های تحصیلی و نحوه انتخاب رشته آشنا شوند.
از جمله دلایل پرداختن به طرح هدایت تحصیلی را باید در توازن نداشتن میان رشته های تحصیلی و تحصیل حدود 60 درصد دانش آموزان در رشته علوم تجربی، جست و جو كرد كه این امر متولیان دستگاه تعلیم و تربیت و برنامهریزان را برآن داشت تا بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، طرح هدایت تحصیلی در مدارس را از سال 95 به اجرا درآورند.
بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش كشور از حدود 860 هزار داوطلب كنكور سال 95 حدود 520 هزار نفر متقاضی شركت در گروه علوم تجربی بودند كه تنها 1.2 درصد از رقابت كنندگان این گروه در رشته های علوم پزشكی پذیرفته شدند.
این در شرایطی بود كه بر اساس اعلام سازمان سنجش بیش از یك هزار و 200 سهمیه پذیرش كنكور در گروه علوم تجربی نسبت به سال قبل از آن، كاهش پیدا كرد و به همین دلیل، آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت عمومی در كشور موظف به ارائه آموزش و هدایت دانش آموزان برای ورود به بازار كار و ادامه تحصیل است و با استناد به برنامه پنجم توسعه تصمیم گرفت تا نرخ تحصیل در شاخههای كار دانش و فنی و حرفه ای را از 36 درصد به 48 درصد برساند.
به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، اكنون تناسب میان رشتههای تحصیلی به هم خورده است زیرا وقتی دانش آموزان رشته علوم تجربی موفق به قبولی در رشتههای پزشكی نمی شوند وارد رشتههای علوم انسانی دانشگاهها می شوند.
به این ترتیب، بسیاری از پذیرفتهشدگان در رشتههای علوم انسانی دانشگاهها كسانی هستند كه تحصیلات دبیرستان را در رشته علوم تجربی گذرانده اند و شرایط به گونه ای است كه دانش آموزان فارغ التحصیل رشته ریاضی هم در كنكور علوم تجربی شركت می كنند و این مساله موجب بر هم خوردن تناسب میان رشته ها شده است.
كارشناسان بر این باورند ادامه روند موجود، هزینه هنگفتی به لحاظ مادی و معنوی به فرد و جامعه تحمیل می كند و طبق اعلام مركز آمار ایران، از میان مراجعه كنندگان به مراكز كاریابی كه موفق به ورود بازار كار شدهاند كمتر از دو درصد آنها بین رشته شغلی و رشته تحصیلیشان تناسب وجود داشته و در 98 درصد، هیچ ارتباطی بین رشته شغلی و تحصیلی متقاضیان كار وجود ندارد.
**جزئیات طرح هدایت تحصیلی
هدایت تحصیلی فرآیندی است كه طی آن با ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش آموز كمك می شود تا استعدادها، توانایی ها، علایق و ویژگیهای شخصیتی خود، شاخهها و رشتههای تحصیلی، حرفه ها و مشاغل موردنیاز جامعه را شناخته و بر اساس آن اقدام به انتخاب اولویت شاخه، گروه و رشته تحصیلی مناسب كنند.
هدایت تحصیلی به صورت یك فرآیند از دوره ابتدایی با تشكیل پرونده مشاورهای آغاز می شود و با انجام مداخلههای مشاوره ای و آموزشی تا پایان دوره دوم متوسطه ادامه می یابد اما انتخاب شاخه، گروه و رشته تحصیلی در پایان پایه نهم صورت می پذیرد.
نمونبرگ هدایت تحصیلی همزمان با اعلام نتایج امتحانات ماه های خرداد و شهریور، برای همه دانش آموزان صادر و پس از تایید مسئول ثبت نمرات، مشاور و مدیر مدرسه تا نیمه تیرماه همان سال برای قبولیهای خرداد و همزمان با اعلام نتایج شهریورماه برای قبولیهای شهریور در اختیار دانش آموز قرار می گیرد.
دانش آموزان در شاخه نظری به انتخاب رشته تحصیلی و در شاخههای فنی و حرفه ای و كاردانش به گروه تحصیلی هدایت می شوند، تعیین رشته در شاخههای فنی و حرفه ای و كار دانش بر اساس شیوه نامه ای خواهد بود كه وزارت آموزش و پرورش تهیه و ابلاغ می كند.
مدیركل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش نیز در تشریح نحوه اجرای این طرح گفت: از سال تحصیلی 96 - 95 به صورت فرآیندی نمرات هر دو نوبت اول و دوم در پایه های هفتم، هشتم و نهم ملاك قرار گرفته است كه طبق ضوابط موجود در آن، نوبت اول ضریب یك و نوبت دوم ضریب دو دارد و مجموع این ضرایب، 35 درصد از كل فرآیند هدایت تحصیلی را در بر می گیرد.
مسعود شكوهی خاطرنشان كرد: 10 درصد از این ضرایب مربوط به نظر و علاقه دانش آموز، 15 درصد استعداد و 15 درصد آزمونهای رغبتی، 10 درصد نظر معلمان دوره متوسطه اول، پنج امتیاز خانواده و 10 امتیاز هم مشاور مدرسه است.
این جزئیات در حالی مطرح شد كه بسیاری خانواده ها به اشتباه افتاده و فكر می كردند اگر فرزندشان معدل بالای 17 دارد می تواند در رشته علوم تجربی ادامه تحصیل دهد حال آنكه شاید بر اساس ارزیابیها و كسب ضرایب، اولویت او علوم انسانی و یا فنی و حرفه ای باشد.
این ذهنیت اشتباه كه هر كس استعداد ندارد باید در علوم انسانی تحصیل كند نیز باعث شد تا سال گذشته فضای پرتنشی به هنگام انتخاب رشته برای خانوادهها و دانش آموزان ایجاد شود حال آنكه بسیاری افراد با استعداد، علاقه مند به تحصیل در رشته های علوم انسانی هستند.
قرار بود مدیریت درست و علمی این طرح، آینده روشنی را برای افراد و جامعه رقم بزند اما در نخستین اجرا، نگرانی ها و چالشهایی به بار آورد.
منتقدان طرح هدایت تحصیلی با بروز چالشهایی در ابتدای اجرای طرح اعلام كردند كه در طرح هدایت تحصیلی به نمره معدل، استعداد و علاقه دانش آموز كمتر از نیاز بازار كار و امكانات آموزش و پرورش توجه شده است.
در این میان علت محدودیت ظرفیت مدارس دولتی در پذیرش داوطلب رشته علوم تجربی، باز بودن درهای مدارس غیر انتفاعی برای پذیرش در همین رشته، از مهمترین سوالات مردم و از دلایل توجیه نشدن آنها در رابطه با طرح هدایت تحصیلی بود.
بروز تمامی این مسائل باعث شد تا وزارت آموزش و پرورش برای اجرای گام دوم طرح هدایت تحصیلی با برنامه ریزی منسجمتری وارد عرصه شود تا از یك سو به نیاز و علاقه دانش آموزان در انتخاب رشته موردنظر پاسخ مثبت داده شود و از سوی دیگر شرایط به گونه ای باشد كه با گرایش برخی دیگر از دانش آموزان به رشته های فنی و مهارتی، نیاز بازار كار مرتفع شود.
**ملاك انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم میانگین نمرات سه سال هفتم، هشتم و نهم است
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه عملكرد تحصیلی و نمرات پایههای هفتم، هشتم و نهم، ملاك انتخاب رشته است، گفت: در دستورالعمل قبلی هدایت تحصیلی برای ورود به رشتهها، حداقل نمره در برخی درسها در نظر گرفته شده بود كه در بحث هدایت تحصیلی جدید نیز این مساله لحاظ شده است.
علی زرافشان اظهار داشت: برای رشته هایی مثل علوم انسانی، ریاضی، علوم تجربی، شاخه فنی و حرفه ای و كار دانش در زمینه صنعت و كشاورزی در برخی درسها متناسب با رشته، حداقل نمره ای در نظر گرفته شده كه دانش آموز برای ثبت نام در آن رشته باید حداقل نمره را كسب كند در غیر این صورت در اولویت های چهارگانه ثبت نام به او اجازه ثبت نام داده نمی شود.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه هدایت تحصیلی پس از پایان امتحانات و اعلام نتایج خردادماه آغاز شده است، پیش بینی كرد در تیرماه امر هدایت تحصیلی به طور كامل انجام شود.
زرافشان با بیان اینكه آن دسته از دانش آموزان كه در شهریورماه امكان انتخاب رشته دارند نیز بعد از دریافت نمرات خود می توانند هدایت تحصیلی شوند، به تفاوت طرح هدایت تحصیلی در مقایسه با سال گذشته اشاره كرد و گفت: در سال 95 از آنجا كه مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش اواخر اسفندماه اعلام شد، استانها فرصتی برای دستورالعمل اجرایی آیین نامه نداشتند اما با تهمیدات انجام شده این دستورالعمل اكنون آماده و به استانها ارسال شده است.
وی ادامه داد: نكاتی كه در آیین نامه جدید هدایت تحصیلی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده در این دستورالعمل لحاظ شده كه یك بخش آن درباره تعیین اولویتهای انتخاب رشته دانش آموزان است.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: سال قبل، 12 اولویت انتخابی به دانش آموزان اعلام می شد كه این كار امسال هم انجام می شود اما بر اساس عملكرد تحصیلی دانش آموزان در هر رشته، چهار فرصت ثبت نام به دانش آموز داده می شود تا با توجه به اولویتی كه در آن رشته به دست آورده بر اساس اولویت ثبت نام بتواند در دوره دوم متوسطه ثبت نام كند.
زرافشان هدایت تحصیلی را یك كار فرآیندی دانست و گفت: كارهای توجیهی برای دانش آموزان و اولیا از ابتدای سال تحصیلی شروع و اطلاعات دانش آموزان به ویژه نتایج ارزیابی دو آزمون استعداد و رغبت، وارد سامانههای ثبت نام شده است.
وی با بیان اینكه در این سامانه به دانش آموزان فرصت داده شده بود تا اولویت نخست خود را مشخص كنند، ادامه داد: با این اقدام اكنون یك برآورد اولیه مبنی بر اینكه هر دانش آموز در هر استان چه رشته ای انتخاب كرده، وجود دارد كه این مساله به مسئولان مناطق آموزش و پرورش و استانها كمك می كند تا ظرفیتهای لازم را برای تحصیل دانش آموزان در رشته مورد علاقه خود فراهم كنند.
**مدیریت هدایت تحصیلی به مناطق آموزش و پرورش سپرده شده است
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه امسال و در جدیدترین اقدام مدیریت هدایت تحصیلی سال 97 - 96، به مناطق آموزش و پرورش سراسر كشور سپرده شده است، اظهار داشت: در این فرآیند، در هر منطقه و شهرستانی كه اطلاعات دانش آموزان در سامانه سناد تكمیل شود، پس از تایید رییس منطقه، فرم های هدایت تحصیلی صادر شده و در اختیار دانش آموزان برای ثبت نام و انتخاب رشته در پایه دهم قرار می گیرد.
وی با بیان اینكه با پایان یافتن امتحانات و اعلام نتایج پایه نهم، آخرین مرحله ورود اطلاعات دانش آموزان به سامانه سناد تكمیل شده است، ادامه داد: در رشته هایی همچون شاخه كار دانش، فنی و حرفه ای، علوم انسانی و ریاضی فیزیك كه محدودیتی برای پذیرش نداریم، دانش آموزان می توانند با دریافت فرم هدایت تحصیلی در همان مرحله اول ثبت نام خود را انجام دهند.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح كرد: در رشته علوم تجربی با توجه به میزان بالای تقاضا، ابتدا دانش آموزان با اولویت های اول و دوم باید برای ثبت نام مراجعه كنند.
زرافشان بیان داشت: وزارت آموزش و پرورش تمهیداتی فراهم كرده تا به حداكثر تقاضای داوطلبان برای انتخاب رشته های مختلف پاسخ دهد.
**حدود یك میلیون دانش آموز پایه نهم هدایت تحصیلی می شوند
مدیركل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا گفت: 996 هزار و 80 دانش آموز پایه نهم برای ورود به دوره متوسطه دوم در سال تحصیلی پیش رو (97 - 96) هدایت تحصیلی می شوند.
عظیم محبی با بیان اینكه با ثبت نمرات هر سه پایه تحصیلی (پایه های هفتم، هشتم و نهم)، اولویت های انتخابی دانش آموزان پایه نهم مشخص می شود، عنوان كرد: امسال برای اولین بار برای انتخاب هر رشته، حداقل نمره در نظر گرفته شده به این نحو كه نمره میانگین درس تجربی برای دانش آموزان متقاضی ورود به رشته علوم تجربی باید بالاتر از 14 و درس ریاضی بالاتر از 13 باشد.
وی با اشاره به اینكه برای ورود به رشته ریاضی، باید نمره میانگین دانش آموزان در درس ریاضی 14 و در درس علوم 13 باشد، ادامه داد: مبنا برای انتخاب رشته دانش آموزان بر اساس این حداقل های تعیین شده، صورت می گیرد.
مدیركل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه این دانش آموزان پس از دریافت نتایج خردادماه امكان انتخاب رشته داشته اند، اظهار داشت: پیش از این و از اول مهرماه فرهنگسازی برای آشنایی دانش آموزان با مشاغل و رشتههای مختلف تحصیلی آغاز شد.
محبی ادامه داد: همچنین دانش آموزان پایه های هفتم، هشتم و نهم در درس كار و فناوری با مشاغل مختلف آشنا می شوند اما در پایه نهم این درس با جدیت دنبال می شود به گونه ای كه فصلی به نام پروژه هدایت تحصیلی گنجانده شده و در ادامه دانش آموزان ضمن بازدید از هنرستانها از راهنمایی مشاوران بهرهمند می شوند.
وی با یادآوری اینكه دوره های آموزشی ویژه مدیران و مشاوران با كمك دفتر مشاوره وزارتخانه برگزار شده است، افزود: فعالیتهای تبلیغاتی دفاتر فنی و حرفه ای و كاردانش برای معرفی رشته و مشاغل در سطح مدارس از دیگر اقدامات در راستای اجرای هدفمند طرح هدایت تحصیلی است.
مدیركل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه بخشنامه هدایت تحصیلی چند ماه قبل در اختیار استانها گذاشته شده و مشكلی در این رابطه وجود ندارد، پیش بینی كرد فاز اول هدایت تحصیلی تیرماه به پایان برسد و افزود: دانش آموزان شهریوری نیز می توانند بعد از دریافت نتایج امتحانات شهریور نسبت به انتخاب رشته اقدام كنند و مشكلی در این زمینه وجود ندارد.
**50 درصد دانش آموزان تا پایان برنامه ششم جذب هنرستانها می شوند
مدیركل دفتر كار دانش آموزش و پرورش نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس اهداف قانون برنامه ششم توسعه، تا پایان این برنامه پنج ساله، حدود 50 درصد دانش آموزان دوره متوسطه باید در هنرستانهای فنی و حرفه ای و كار دانش تحصیل كنند.
سید مصطفی آذركیش با بیان اینكه در سال اول اجرای برنامه ششم در سال تحصیلی آینده، 38 درصد از ظرفیت آموزش و پرورش باید به هنرستانها اختصاص یابد، اظهار داشت: آمار هنرجویان در سال تحصیلی 96 - 95 در پایه های دهم و سوم هنرستان، 37.5 درصد از كل ظرفیت آموزش و پرورش بوده كه این رقم برای سال تحصیلی 97 - 96 كه شامل دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم است نیز به همین تعداد پیش بینی شده است.
وی یكی از برنامه های آموزش و پرورش را توسعه كمی و كیفی هنرستانها برشمرد و گفت: در همین رابطه، اعتباری حدود 530 میلیارد ریال در ردیف بودجه سال 96 برای تجهیز هنرستانها پیش بینی شده است.
مدیركل دفتر كار دانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین مبلغی حدود 500 میلیارد ریال از محل فروش دو درصد گاز و حدود دو هزار میلیارد ریال در بودجه سال 96 به عنوان تسهیلات بانكها برای به روز آوری كارگاه های آموزشی پیش بینی شده كه نشان می دهد دولت اراده جدی برای توسعه كمی و كیفی هنرستانها در شاخه كار دانش دارد و امید است تمامی این اعتبارات تخصیص یابد.
وی در خصوص فعالیتهای انجام شده برای اینكه دانش آموزان بتوانند آگاهی بیشتری از رشتههای هنرستانهای كار دانش و فنی و حرفه ای سراسر كشور داشته باشند، گفت: همزمان با شروع سال تحصیلی 96 - 95 مجموعه ای از برنامهها در این رابطه ابلاغ و اجرایی شد.
مدیركل دفتر كار دانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: جدی ترین برنامه با شروع مدارس، نواخته شدن زنگ بازگشایی مدارس در مهر 95 در هنرستانهای سراسر كشور با حضور مسئولان استانی، منطقه ای و كشوری بود.
آذركیش افزود: از آنجا كه امسال با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» نامگذاری شده، یكی از برنامه های مهم وزارت آموزش و پرورش توسعه آموزشهای مهارتی است كه در این راستا طرح «یك روز با هنرستانها» در سراسر كشور برای دانش آموزان پایه نهم به اجرا درآمد و نمایشگاهی از دستسازه های هنرجویان در سطح هنرستانها برپا شد.
وی پخش برنامه هایی در صدا و سیما و به ویژه شبكه آموزش برای آشنایی بیشتر بچهها با رشته های كاردانش و فنی و حرفه ای، برگزاری جشنواره مهارتهای هنری برای توسعه فرهنگ كار و كارآفرینی و معرفی توانمندی های هنرجویان هنرستانها در سراسر كشور، تهیه نماهنگ برای دانش آموزان پایه نهم و برگزاری جلسات با مدیران متوسطه اول و مشاوران و معرفی رشته ها در سایت دفتر كار دانش وزارت آموزش و پرورش را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان كرد.
مدیركل دفتر كار دانش وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: همچنین تفاهمنامه هایی با دستگاه های اجرایی دولتی و خصوصی از جمله سازمان فنی و حرفه ای، وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت، جهاد كشاورزی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به امضا رسیده كه یكی از برجسته ترین بندهای آن توسعه فرهنگ كار و كارآفرینی و معرفی ظرفیت های مشترك واحد هنرستانهای كاردانش و دستگاه های مربوطه است.
آذركیش عنوان كرد: به منظور آشنایی بیشتر و بهتر دانش آموزان با رشتههای كاردانش و فنی و حرفهای، طرح «پیوند اولیا و كارگاه» برگزار شد و دانش آموزان به همراه اولیای خود از هنرستانها و كارگاههای موجود خارج از هنرستان های آموزش و پرورش بازدید كردند.
مدیركل دفتر كار دانش وزارت آموزش و پرورش اضافه كرد: امسال 153 رشته مهارتی در چهار حوزه صنعت، خدمات، كشاورزی و هنر به استان ها ابلاغ شده و همچنین قرار است با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رشته های جدید مورد نیاز در دو ماه آینده به رشتههای موجود اضافه شود.
به گفته آذركیش، رشته های شاخه كاردانش همواره در حال به روز رسانی است و این آمادگی وجود دارد كه متناسب با نیاز بازار كار رشتههای جدید اضافه شود.
وی با بیان اینكه یكی از ویژگیهای شاخه كاردانش انعطافپذیری در آموزش است، افزود: از سال 71 تاكنون هشت مجموعه رشته كاردانش به كشور معرفی شده است و امكان افزایش رشتههای جدید وجود دارد كه البته این مساله بستگی به تعامل وزارت آموزش و پرورش با دستگاههای متولی و نیاز بازار كار دارد.
مدیركل دفتر كار دانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه در بسیاری از مشاغل، نیاز به تحصیلات دانشگاهی نداریم، گفت: اگر دانش آموزان وارد هنرستانها شده و مهارت های لازم را یاد بگیرند، آینده خوب شغلی برای آنها فراهم خواهد شد و تحقیقات نشان داده میزان بیكاری فارغ التحصیلان هنرستانها به مراتب كمتر از دانش آموزان دیگر رشته های تحصیلی است.
آذركیش از اولیا و خانواده ها خواست تا با دریافت اطلاعات دقیق از رشته های كاردانش و فنی و حرفه ای نسبت به هدایت تحصیلی و انتخاب رشته برای فرزندانشان اقدام كنند.
وی با بیان اینكه كارشناسان در طول ثبت نام آمادگی لازم برای در اختیار قرار دادن اطلاعات و مشاوره به دانش آموزان و خانواده ها دارند، به برخی تسهیلات در نظر گرفته شده برای فارغ التحصیلان هنرستان ها اشاره كرد و یادآور شد: طبق قانون نظام صنفی كشور مصوبه مجلس شورای اسلامی، فارغ التحصیلان 110 رشته از رشته های مهارتی شاخه كاردانش برای دریافت پروانه كسب نیاز به آزمون ندارند و وزارت جهاد كشاورزی نیز تسهیلاتی برای هنرستانها در نظر گرفته است.
وی بیان داشت: همچنین صندوق كار آفرینی امید نیز اعلام كرده هر طرحی كه به ویژه در مناطق روستایی و محروم منجر به تولید شود، از تسهیلات با سود كم بهرهمند خواهد شد.
مدیركل دفتر كار دانش وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: اكنون 350 هزار هنرجو در شاخه كاردانش و حدود 300 هزار هنرجو نیز در شاخه فنی و حرفهای در حدود هفت هزار هنرستان مشغول به تحصیل هستند و در تمامی مناطق آموزشی كشور حداقل یك هنرستان فعالیت دارد.
**سخن آخر
انتظار می رود با برنامه ریزی و درایت مسئولان وزارت آموزش و پرورش اجرای طرح هدایت تحصیلی در دومین سال بتواند به بخش زیادی از خواستههای دانش آموزان در انتخاب رشته دلخواه پاسخ دهد البته خانواده ها و دانش آموزان نیز باید به این مساله توجه جدی داشته باشند كه صرف انتخاب یك رشته از سر چشم و همچشمی و به رخ كشیدن در بین دوستان و آشنایان، صدمات جبران ناپذیری به آینده تحصیلی و شغلی فرزندانشان وارد می آورد.
بر همین اساس، لازم است تا با همفكری مشاوران و مدیران مدارس و در نظر گرفتن توانایی و علاقه دانش آموزان، مسیر تحصیلی بچه ها به گونه ای درست هدایت شود تا ثمره آن تربیت آینده سازان كشور باشد.
اكنون در مجموع سه میلیون و 131هزار و 881 دانش آموز در دوره متوسطه اول مشغول به تحصیل هستند كه از این تعداد یك میلیون و 99 هزار و 670 نفر در پایه هفتم، یك میلیون و 36هزار و 131 نفر در پایه هشتم و 996 هزار و 80 نفر در پایه نهم درس می خوانند.
فراهنگ**1883**1055
خبرنگار: مریم جلوداران**انتشار: زینب كارگر
تهران- ایرنا- هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم برای ورود به پایه دهم امسال در حالی انجام می شود كه وزارت آموزش و پرورش تجربه یك دوره اجرای این طرح در سال تحصیلی 96- 95 را در كارنامه خود به ثبت رسانده است و اكنون با آسیب شناسی تجربه نخست، در آستانه دومین تجربه قرار دارد.