افزایش چشمگیر مبادلات با قطار تجارت ایران و پاكستان/ ریل ناهموار است

اسلام آباد - ایرنا - رئیس سازمان راه آهن شهر 'كویته' پاكستان با اعلام این خبر كه میزان تردد قطار باری میان ایران و پاكستان در سال جاری نسبت به سال گذشته بطور چشمگیری افزایش یافته است، گفت: افزایش حجم تجارت میان دو كشور، باعث افزایش تردد قطار باری شده است.

'محمد ظفر اقبال' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در شرایط كنونی، هر ماه هفت قطار باری میان كویته و زاهدان رفت و آمد می كند كه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افزایش چندبرابری داشته و تقریبا قابل مقایسه با سال های قبل نیست.
'این افزایش در تردد قطارهای باربری میان كویته و زاهدان، قطعا حاكی از رشد سریع حجم تجارت میان دو كشور در یكی دو سال اخیر است.'
منحنی مبادلات تجاری میان ایران و پاكستان كه در سال های گذشته، بطور مستمر سیر نزولی داشت، پس از امضای برجام در سال 1394، به تدریج روند صعودی خود را آغاز كرد به گونه ای كه در پایان سال 1395، دو كشور شاهد افزایش 35 درصدی در مبادلات تجاری فیما بین بودند.
آمار رسمی موجود درخصوص حجم صادارات و واردات میان ایران و پاكستان، حاكی است در سال 1394، كل مبادلات تجاری رسمی میان دو كشور تنها 861 میلیون دلار بوده است. این رقم در سال 1395 سیر صعودی خود را آغاز كرد.
اعداد و ارقام مربوط به سال 1395 حاكی است حجم تجارت دوسویه بین ایران و پاكستان در این سال، به بیش از یك میلیارد و 150 میلیون دلار افزایش یافت. انتظار می رود در پایان سال جاری، تجارت میان دو كشور نسبت به سال گذشته نیز افزایش یابد.
ارزش اقلام صادراتی ایران به پاكستان در سال 1395 بیش از 795 میلیون دلار و واردات از این كشور همسایه حدود 365 میلیون دلار بود.
'مهدی هنردوست' سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاكستان نیز بخش عمده فعالیت های خود را معطوف فراهم كردن زمینه رشد همكاری های اقتصادی و مبادلات تجاری دو كشور كرده است.

** خط آهن كویته-زاهدان، نیازمند تعمیرات فوری
رئیس سازمان راه آهن كویته گفت: افزایش تردد قطارها درشرایطی است كه خط آهن كویته - زاهدان به ویژه از كویته تا منطقه مرزی تفتان(در خاك پاكستان) به دلیل قدیمی بودن، دارای اشكالاتی است و نیازمند رسیدگی و انجام كارهای تعمیراتی فوری است.
محمد ظفر اقبال اظهار داشت: قطار باری محصولاتی نظیر سیمان مواد شیمیایی و پتروشیمی را از ایران به پاكستان حمل می كند و برخی محصولات غذایی و كشاورزی را نیز از پاكستان به ایران می برد. البته تنوع محصولات صاداراتی و وادراتی میان دو كشور بیشتر از موارد ذكر شده است ولی در شرایط كنونی، بیشتر شامل این اقلام است.
وی با اشاره به مشكلات فنی و خرابی های خط آهن از كویته تا منطقه مرزی تفتان گفت: با توجه به حجم رو به رشد حمل و نقل كالا میان دو كشور، این خط ریلی نیازمند تعمیرات فوری است و ما خواستار حمایت راه آهن ایران برای بهبود شرایط این خط ریلی هستیم.

** مسافران قطار، در انتظار بهبود كیفیت ریل
این مسئول راه آهن پاكستان با اشاره به اهمیت و حجم قابل توجه مسافر بین دو كشور نیز گفت: در صورتی كه مشكلات مربوط به خط آهن كویته – زاهدان برطرف شود، این ظرفیت وجود دارد كه قطار مسافربری بین دو كشور نیز راه اندازی شود و راه اندازی قطار مسافربری، خدمت بسیار بزرگی به بخش گردشگری دو كشور به ویژه برای زائران پاكستانی خواهد بود كه همواره به ایران و یا عتبات عالیات سفر می كنند.
'اما در شرایط كنونی به دلیل پایین بودن كیفیت خط آهن، قطارها مجبور به حركت با سرعت پایین هستند و به همین دلیل طی مسافت كویته تا زاهدن با قطار چند روز طول می كشد. به همین دلیل مسافران فعلا مسیر جاده ای را برای تردد میان دو كشور ترجیح می دهند اما درصورت بهبود كیفیت خط ریل، بدون تردید، تردد با قطار بسیار آسان تر، امن تر و ارزان برای مسافران خواهد بود.
محمد ظفر اقبال در خصوص امنیت مسیر خط آهن كویته-زاهدان، گفت: خوشبختانه مشكلات امنیتی در این زمینه نداریم و قطارها در هر ساعتی از شبانه روز به راحتی می توانند در مسیر تردد كنند.
خط آهن كویته زاهدان، بخش مهمی از طرح بزرگ 'قطار اكو' است كه در صورت اجرا، اسلام آباد-تهران-استانبول از طریق خط آهن با هم متصل خواهند شد. مجموع طول مسیر ریلی كویته تا زاهدان 732 كیلومتر است كه بخش عمده آن در خاك پاكستان قرار دارد.
هفته گذشته نهمین نشست كارگروه طرح ارتباط ریلی اسلام آباد-تهران-استانبول معروف به 'قطار اكو' با حضور 'خواجه سعد رفیق' وزیر راه آهن پاكستان در اسلام آباد و با محوریت تسریع در رفع موانع موجود در مسیر اجرایی شدن این طرح برگزار شد.
آساق**1723 - انتشار دهنده: محمدرضا منافی