۲۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۵۰
کد خبر: 82603815
T T
۰ نفر

كلپورگان سیستان وبلوچستان آماده ثبت جهانی

۲۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۵۰
کد خبر: 82603815
كلپورگان سیستان وبلوچستان آماده ثبت جهانی

زاهدان - ایرنا - مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: روستای كلپورگان شهرستان سراوان در جنوب شرق استان آماده ثبت جهانی به عنوان نخستین روستای جهانی صنایع دستی است.

كامبیز مشتاق گوهری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شورای جهانی صنایع دستی هر ساله نامزدهای مختلف را برای معرفی به عنوان شهر و روستای جهانی می پذیرد.
وی افزود: امسال در نشستی به میزبانی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نامزدهای مختلف از كشور برای معرفی به عنوان روستا و شهر جهانی صنایع دستی مطرح شدند.
وی ادامه داد: با اجماع نظرات و بدون رای مخالف در پایان این نشست روستای كلپورگان سیستان و بلوچستان به عنوان نامزد ایران برای معرفی به شورای جهانی صنایع دستی انتخاب شد.
به گزارش ایرنا شورای جهانی صنایع دستی در سال 1964 و پس از جنگ جهانی دوم تشكیل شد كه اكنون به عنوان یكی از سازمان های زیر مجموعه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسكو) با عضویت 90 كشور فعالیت دارد و ایران از سال 1347 ( 1968) عضو این شوراست.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: هفته آینده ارزیاب های شورای جهانی صنایع دستی وارد سیستان و بلوچستان می شوند تا ظرفیت های روستای كلپورگان برای جهانی شدن را مورد ارزیابی قرار دهند.
مشتاق گوهری افزود: در صورت تایید شورای جهانی صنایع دستی روستای كلپورگان بعد از شهرسوخته و كویر لوت به عنوان سومین اثر سیستان و بلوچستان ثبت جهانی می شود.
وی گفت: هزار و 700 اثر تاریخی و باستانی سیستان و بلوچستان تاكنون ثبت ملی و 2 اثر شهر سوخته و كویر لوت ثبت جهانی شده است.
**سفال كلپورگان سراوان شاهكار هفت هزار ساله
به گزارش ایرنا سفال كلپورگان شاهكار هفت هزار ساله زنان و مردان دیار نخل و آفتاب «سراوان» با شهرت جهانی و منحصر به فرد در میان سفالینه های تاریخی است.
كلپورگان روستایی در 25 كیلومتری شهر سراوان و 390 كیلومتری جنوب شرق زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان خاستگاه سفالی به همین نام است و آنچه امروز كلپورگان را از سایر نقاط متمایز كرده هنر سفالگری آن با عمری به درازای تاریخ است.
كلپورگان با سفالینه های تاریخی و منحصر به فرد و شهرت جهانی شاهكار اندیشه، ذوق، فرهنگ و هنر زنان بلوچ در سرزمین ایران است، زنان بومی منطقه یگانه خالقان سفال كلپورگان هستند و این هنر ارزشمند را نسل به نسل و سینه به سینه از مادران به دختران منتقل كرده اند و گذشت زمان و حوادث تاریخ نیز نه تنها از اصالت آن كم نكرده بلكه بیش از پیش بر ارزش های هنری آن افزوده است.
آنچه سفالگری كلپورگان را از سایر نقاط متمایز كرده ویژگی های منحصر بفرد آن است به گونه ای كه در ساخت سفال تمام مراحل ظریف سفالگری به وسیله زنان انجام می گیرد و مردان فقط كارهایی مثل حمل خاك رس از معدن مسكوتان واقع در 2 تا سه كیلومتری كارگاه، آماده كردن گل و پختن سفال را انجام می دهند.
همچنین آنچه توجه جهانیان را به سفال كلپورگان جلب كرده استفاده نكردن از چرخ سفالگری در تهیه سفال است به گونه ای كه تمام سفالینه ها با روش های سنتی ابتدایی، بدیع و به كمك دست انجام می شود.
طرح ها و نقش های سفال كلپورگان نیز كاملا هندسی است و تداعی نقشهای باستانی است تزیینات روی سفالینه ها با نمادهای تجریدی است كه از نسلی به نسل دیگر به یادگار مانده است و حكایت از راز و رمز و خواهش های روحی و درونی هنرمند از محیط اطراف و اعتقادات و باورهای او دارد و اغلب نمادها شبیه به نقوش سفالهای ما قبل تاریخ و آغاز دوره تاریخی است.
استان سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، هیرمند، زهك، هامون، نیمروز، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب سوران، مهرستان، ایرانشهر، دلگان، فنوج، قصرقند، نیكشهر، سرباز، كنارك و چابهار و داشتن صدها اثر باستانی، تاریخی، فرهنگی و مكان های تفریحی و دیدنی، سواحل زیبا، بازارهای متعدد با كالاهای داخلی و خارجی، منطقه آزاد و كوه سرافراز تفتان و از همه مهمتر مردمی مهربان و میهمان نواز میزبان مسافران و گردشگران در تمامی فصول سال است.
وجود مرزهای طولانی زمینی و دریایی و سدها و رودخانه های متعدد، باغ های میوه های گرمسیری و صنایع دستی منحصر به فرد از دیگر توانمندی ها و جاذبه های پهناورترین استان كشور است.
سفر به سیستان و بلوچستان از طریق هوایی، دریایی و سه مسیر زمینی خراسان- زاهدان - زابل، كرمان - زاهدان، كرمان - ایرانشهر و جاسك -كنارك - چابهار امكان پذیر است.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی