۲۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۶:۱۲
کد خبر: 82603926
T T
۰ نفر
نشریه امارتی: اجرای چشم انداز برنامه2030 عربستان بسیار اسفناك است

تهران - ایرنا - هفته نامه 'عربین بیزینس' چاپ دبی امارات متحده عربی در گزارشی به نقل از یك عضو اتاق بازرگانی عربستان نوشت: اجرای برنامه چشم انداز 2030 عربستان كه از سوی محمد بن سلمان ولیعهد این كشور مطرح شده است، بسیار تاسف انگیز است.

به گزارش ایرنا، هفته نامه 'عربین بیزینس' روز چهارشنبه به نقل از ' لاما السلیمان' قائم مقام اتاق بازرگانی و تجارت عربستان مستقر در شهر جده این كشور، نوشت: اجرای برنامه چشم انداز عربستان 2030 تاسف انگیز و فرآیند اجرا و تكمیل آن به علت نیاز به اصلاحات فراوان در سطوح گوناگون حاكمیت (سعودی) زمان بر است.
بر اساس این گزارش، این مقام سعودی تاكید كرده است: برخی از افراد جامعه عربستان از تغییرات ناشی از اجرای این چشم انداز واهمه دارند و در برابر آن واكنش نشان می دهند.
وی در ادامه یادآور شد: اجرای این چشم انداز، بی هویتی و اضمحلال فرهنگ (عربی) را به دنبال خواهد داشت و هر كس با كنكاش در لایه های گوناگون جامعه عربستان به این موضوع واضح پی می برد كه مردم به این چشم انداز علاقه ای ندارند.
در فروردین سال 1395 دولت سعودی چشم انداز اقتصادی 2030 را به تصویب رساند و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد وقت عربستان، مسئول اجرای این برنامه راهبردی شدكه می بایست تا سال 2030 میلادی به نتیجه برسد.
پس از قدرت یافتن محمد بن سلمان ولیعهد جدید، اجرای این برنامه چشم انداز 2030 با سرعت بیشتری از سوی دولت آن كشور دنبال شد تا اقتصاد سعودی از وابستگی به نفت خلاص شود.
در همین خصوص، هفته نامه عربستانی 'صوت الشعب' نیز با بیان اینكه برنامه چشم انداز عربستان 2030 كه از سوی جانشین وقت ولیعهد عربستان مطرح شده بود، تنها به فروش و خصوصی سازی بخش های دولتی در این كشور، تاكید كرده و وی از چگونگی استفاده شهروندان عربستان از این چشم انداز سخنی به میان نیاورده است.
بر اساس گزارش های منتشره، گسترش مراكز هنری، توجه به آثار باستانی، گردشگری، تفریحی و ورزشی از دیگر اهداف پیش بینی شده در این چشم انداز است كه با توجه به كسری بودجه شدید و چالش های اقتصادی و سیاسی پیش روی این كشور عربی، تحقق آن در هاله ای از ابهام قرار دارد.
به تازگی انتقادات مقامات و روشنفكران اماراتی از سیاست ها و برخی برنامه های سعودی ها در عرصه های مختلف اقتصادی و سیاسی نظر بسیاری از ناظران را به خود جلب كرده است. امارات و عربستان بزرگترین همپیمان هم در منطقه خاورمیانه به شمار می روند و این انتقادها نشان می دهد كه منافع یكی از این دو شریك راهبردی، در برخی اقدامات آل سعود به مخاطره افتاده است.
خاورم**9377**1144 مترجم: حمید اوضح* انتشار دهنده: علیرضا جباری
۰ نفر