۲۹ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۰۵
کد خبر: 82604399
T T
۰ نفر
سه  ماه و يك روز حبس براي آلوده كننده رودخانه زرجوب رشت

رشت-ايرنا- فرد آلوده كننده رودخانه زرجوب رشت با معرفي اداره محيط زيست شهرستان از سوي مراجع قضايي به سه ماه و يك روز حبس محكوم شد .

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي حفاظت محيط زيست گيلان در پي گزارش كارشناسان و ماموران يگان اداره حفاظت محيط زيست رشت ، مبني بر تخليه زباله هاي شهري توسط شخصي بنام ( ف.ف ) به رودخانه زرجوب و تهديد بهداشت عمومي و محيط زيست پرونده تخلف به دادسراي عمومي و انقلاب رشت ارجاع داده شد و متخلف به سه ماه و يك روز حبس تعزيري محكوم شد.
اصغرخودكار رييس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان رشت گفت رودخانه زرجوب يكي از رودخانه هاي مهم استان گيلان است .
به موجب ماده 60 قانون هر كسي عمداً آب رودخانه و انهار عمومي و جويبارها و مخازن و منابع و قنوات و چاه‌ها را با اضافه كردن مواد خارجي آلوده كند مجرم بوده و به مجازات پيش‌بيني شده مي‌رسد. درماده 688 قانون مجازات اسلامي هر اقدامي كه تهديد عليه بهداشت عمومي شناخته شود از قبيل آلوده كردن آب آشاميدني يا توزيع آب آشاميدني آلوده، دفع غيربهداشتي فضولات انساني و دامي و مواد زايد، ريختن مواد مسموم كننده در رودخانه‌ها، زباله‌ در خيابان‌ها ، استفاده غيرمجاز فاضلاب خام يا پساب تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب براي مصارف كشاورزي ممنوع مي‌باشد و مرتكبين چنانچه طبق قوانين خاص مشمول مجازات شديدتري نباشند به حبس تا يك سال محكوم خواهند شد .
رودخانه زرجوب يكي از دو رود شهر رودگذر رشت است. از كوه‌هاي كم ارتفاع هزار مرز، نيزه سر، جوكلبندان و كچا از حدود 25 كيلومتري جنوب شهر رشت سرچشمه مي‌گيرد، پس از عبور از منطقه «بهدان» و «چوماچا» و پيوستن به رودخانه گوهررود رودخانه پيربازار رود را تشكيل مي‌دهد به بخش شرقي تالاب انزلي وارد مي‌شود. اين رودخانه با متوسط حجم سالانه 173.4 ميليون متر مكعب يكي از منابع اصلي و مهم تامين آب تالاب انزلي به شمار مي‌رود.
در گذشته اين رودخانه از مكان‌هاي ديدني رشت به‌شمار مي‌آمد و كنار زرجوب (سياهرود) دو چشمه وجود داشت كه آب آشاميدني ساكنانش را تامين مي‌كرد. و در آن ماهيگيري نيز مي‌شد. اما امروزه اين رود با ورود فاضلاب موجب آلودگي و انتقال اين آلودگي‌ها به تالاب انزلي و ايجاد چهره ناخوشايند شهري مي‌شود.
دريافت خبر:بابايي
6030