۳۱ تیر ۱۳۹۶، ۸:۱۶
کد خبر: 82605529
T T
۰ نفر
توسعه متوازن تحصیلی هدفی كه در مدارس خراسان شمالی محقق نشد

بجنورد- ایرنا- توسعه و افزایش جذب دانش آموز در رشته های فنی و حرفه ای و كاردانش در حالی توسط آموزش و پرورش هدفگذاری شده است كه هنرستان های خراسان شمالی و بویژه هنرستان های كشاورزی در حال كوچك شدن و رنگ باختن هستند.

به گزارش ایرنا، كاهش جمعیت دانش آموزی در هنرستان های استان 863 هزار نفری خراسان شمالی بحدی است كه مسئولان از این وضعیت بشدت ابراز نگرانی می كنند.
هم اكنون 2 هنرستان كشاورزی استان در شهرهای آشخانه و اسفراین دایر است كه به ترتیب 45 و حدود 80 هنرجو دارند.
هم چنین 100 هنرستان در سطح خراسان شمالی دایر است كه 9 هزار هنرجو در این مراكز تحصیل می كنند در حالی كه شمار دانش آموزان این استان در سایر رشته های تحصیلی بیش از 132 هزار نفر است.
هرچند مدیركل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش در سفر هفته گذشته به بجنورد از هدفگذاری برای سوق دادن 50درصد از دانش آموزان دوره متوسطه كشور به رشته های فنی و حرفه ای و كاردانش خبر داد اما با وضعیت فعلی آمار دانش آموزان مشغول به تحصیل در رشته های گوناگون، رسیدن به اهداف یادشده میسر نمی شود.
سیدمحسن حسینی مقدم به خبرنگار ایرنا گفته بود كه در نخستین سال از اجرای برنامه ششم توسعه باید 38 درصد از دانش آموزان مقطع دهم و یازدهم در هنرستان های كشور جذب شوند.
آن گونه كه مسئولان آموزش و پرورش خراسان شمالی می گویند، اهداف توسعه متوازن تحصیلی در سال جاری به طور كامل محقق نشد و شمار دانش آموزان در هنرستان ها بویژه در آموزشگاه های كاردانش دارد آب می رود.

* اهداف هدایت تحصیلی در سال تحصیلی گذشته محقق نشد
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان شمالی در این باره می گوید: بر اساس هدفگذاری انجام شده، سال تحصیلی گذشته، 15 درصد از دانش آموزان پایه نهم باید در رشته ریاضی ثبت نام می كردند اما 13.8 درصد از این دانش آموزان به این رشته روی آوردند.
عباس سعیدی اظهار می كند: سال تحصیلی گذشته قرار بود 48 درصد از دانش آموزان پایه نهم در رشته انسانی ادامه تحصیل دهند كه 35.21 درصد از دانش آموزان در این رشته جذب شدند.
وی خاطرنشان می كند: دانش آموزان پایه نهم همچون سال های گذشته به صورت هجوم واره در رشته علوم تجربی ثبت نام كردند به طوری كه 50.62 درصد از دانش آموزان پایه نهم به این رشته جذب شدند در حالی كه رویكرد و هدف ما جذب 37 درصد از دانش آموزان در این رشته بود.
وی می افزاید: سهم رشته های كاردانش نیز از جذب دانش آموزان 20 درصد از كل دانش آموزان كلاس دهمی بود اما تنها 14 درصد وارد این رشته ها شدند و در رشته های فنی و حرفه ای نیز تمام اهداف محقق نشد و 18 درصد از دانش آموزان به این رشته ها هدایت شدند این در حالی است كه در اهداف 20 درصد از دانش آموزان باید در رشته های فنی و حرفه ای جذب می شدند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان شمالی اظهار می كند: سال گذشته 11هزار و 300 نفر از دانش آموزان كلاس نهم انتخاب رشته كردند و امسال نیز همان تعداد دانش آموز قرار است برای ادامه تحصیل هدایت شوند.
وی می گوید: اهداف تعیین شده برای هدایت تحصیلی دانش آموزان در سال تحصیلی جدید نیز با تغییر بسیار اندك، مشابه اهداف سال گذشته است و امید می رود امسال بتوانیم به اهداف توسعه متوازن تحصیلی دست پیدا كنیم.
سعیدی تصریح می كند: امسال بیش از نیمی از داوطلبان كنكور در استان را داوطلبان در رشته علوم تجربی تشكیل دادند به طوری كه حدود پنج هزار نفر در این رشته پشت صندلی های آزمون حاضر شدند.

* مقاومت خانواده ها برای ادامه تحصیل در هنرستان ها
رئیس اداره فنی و حرفه‌ای و كار و دانش‌آموزش ‌و پرورش خراسان شمالی از كاهش چشمگیر دانش آموزان در هنرستان ها ابراز نگرانی می كند و می گوید: اكنون بسترهای فیزیكی و تجهیزات و امكانات برای حضور دانش آموزان در هنرستان ها و ادامه تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای و كاردانش مهیا است اما استقبال از این رشته ها كم است.
حسن شرفی اظهار می كند: علت استقبال كم از این رشته ها، ریشه در طرز نگرش خانواده ها و دانش آموزان دارد.
وی تصریح می كند: خانواده ها تلاش دارند تا فرزندانشان در رشته های نظری به تحصیل ادامه دهند و بر این اساس در برابر ثبت نام در این رشته ها مقاومت می كنند.

* هنرستان های كشاورزی رو به تعطیلی هستند
مدیر آموزش و پرورش شهرستان مانه و سملقان نیز با اشاره به كاهش تعداد دانش آموزان در هنرستان ها می گوید: در سال های گذشته شمار دانش آموزان هنرستان ها به طور چشمگیری كاهش یافته است.
ابوالفضل جنتی اظهار می كند: اكنون رغبت به هنرستان ها به ویژه هنرستان های كشاورزی كمتر شده و هنرستان های كشاورزی رو به هستند.
وی خاطرنشان می كند: یكی از علت های این مشكل، بیكار بودن دانش آموختگان رشته های كشاورزی است.
وی می افزاید: بعضا دانش آموزان متقاضی ادامه تحصیل در رشته های كشاورزی هستند اما هزینه های آموزشی در این رشته ها افزایش یافته و خانواده ها قادر به تامین این هزینه ها نیستند بنابراین نیاز است تا مشوق هایی برای دانش آموزان در نظر گرفته شود.
جنتی با بیان اینكه هنرستان های كشاورزی به صورت به شكل سنتی مدیریت می شود، به درآمددزایی هنرستان تاكید كرد و می گوید: برای بهره وری بیشتر در هنرستان های كشاورزی باید مدیریت این هنرستان ها از حالت سنتی خارج شود.
وی تصریح می كند: برای ارتقای بهره وری، باید به سمت آبیاری تحت فشار پیش برویم و تجهیز زمین های كشاورزی به سیستم های نوین آبیاری، نیاز به استفاده از تسهیلات دولتی دارد اما دولت هزینه ها را به بخش دولتی تزریق نمی كند.
وی می افزاید: بخش دولت قادر به استفاده از این تسهیلات را ندارد و در این باره نیاز است هنرستان ها به بخش خصوصی واگذار شود.
جنتی با اشاره به اینكه هنرستان كشاورزی در این شهرستان به بخش خصوصی واگذار شده است می گوید: در سال های گذشته از محل تولیدات دام، یونجه و مرغ تنها 700 میلیون ریال درآمد به دست آمده بود اما امسال تنها از محل واگذاری به بخش خصوصی 900 میلیون ریال درآمد به دست آمده است.
وی تصریح می كند: اگر سیستم آبیاری قطره ای در هنرستان اجرایی شود با ارتقای بهره وری، درآمدها به یك میلیارد و 600 میلون ریال می رسد.
جنتی به مشكل خشك سالی ها اشاره كرد و گفت: ساختمان آموزشی هنرستان كشاورزی این شهرستان فرونشست كرد و قابل استفاه نیست به طوری كه تعمیر و نگهداری نیز جواب گو نیست.
وی با اشاره به نگهداری از 160 راس گوسفند، 20 راس دام سنگین و پنج هكتار زمین یونجه در هنرستان این شهرستان می گوید: یكی از مشكلات نبود چوپان و گله دار است و در این باره با كمبود نیروی انسانی روبه رو هستیم.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان اسفراین نیز با اشاره به اینكه مشكلات در هنرستان ها در این شهرستان نیز بر همین منوال است می گوید: در هنرستان كشاورزی این شهرستان 2 حلقه چاه داریم كه سطح آب بشدت افت پیدا كرده است و میزان دبی آب از 15 لیتر بر ثانیه اكنون به 6 لیتر بر ثانیه رسیده است.
محمد اكرامی فر اظهار می كند: هنرستان كشاورزی نیاز به بازتوانی دارد تا از وضعیت فعلی خارج شوند.
وی تصریح می كند: هنرستان در شهرستان اسفراین مسافت زیادی با شهر دارد و تلاش داریم تا زمین هنرستان با زمین های نزدیك تر شهر تعویض شود.
وی نبود نیروی آبگیر، چوپان و شبگرد را از مشكلات هنرستان كشاورزی عنوان می كند.

* نگران از تعطیلی هنرستان ها
مدیر كل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز در این باره می گوید: دانش آموزی كه از روستا به هنرستان كشاورزی می رود، انتظار دارد چیزی بیشتر از آنچه از پداران یادگرفته در هنرستان ها بیاموزند اما این اتفاق در وضعیت كنون نمی افتد.
براتعلی حاتمی اظهار می كند: وقتی دانش آموز می بیند در هنرستان ها چیزی بیشتر از آنچه از پدران خود به صورت سنتی می آموزد یاد نمی گیرد، رغبتی برای حضور در هنرستان ها پیدا نمی كند.
وی تصریح می كند: اكنون امكانات در هنرستان ها كم است و هنرستان های كشاورزی ما مكانیزه نیستند و به شیوه سنتی مدیریت می شوند.
وی خاطرنشان می كند: باید برای جذب در هنرستان ها، راه كارها و مشوق های ویژه در نظر بگیریم تا این همه سرمایه گذاری در هنرستان ها هد نرود و این مراكز به تعطیلی كشیده نشوند.
مدیركل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی می گوید: هنرستان‌های كشاورزی در استان با مشكل تعطیلی روبه رو شده اند و در این باره باید دولت هنرستان ها را حمایت كند و امكاناتی را در اختیار قرار دهد زیرا مدیریت به شیوه سنتی جوابگو نخواهد بود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان شمالی نیز می گوید: برای ارتقای بهره وری در هنرستان ها، این مراكز باید به بخش خصوصی و یا تعاونی‌ها واگذار شود.
مجید پورعیسی اظهار می كند: در این زمینه انتظار می رود آموزش و پرورش استان طی یك ماه دیگر برای تعیین تكلیف هنرستان ها با جهاد كشاورزی وارد مذاكرده شود و برای واگذاری رایزنی و اقدامات لازم را پیگیری كند.
وی خواستار سرعت دادن به تعیین تكلیف هنرستان‌های كشاورزی شد.
خراسان شمالی در شمال شرق كشور واقع شده كه این استان نیازمند به توسعه در بخش كشاورزی، صنعت و معدن است و به همین دلیل هدایت تحصیلی دانش آموزان برای تحصیل در رشته های مرتبط با این حوزه ها ضروری است.
7185/ 6042 خبرنگار: كبری علی آبادی ** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
۰ نفر