۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۲۸
کد خبر: 82607454
T T
۰ نفر

آرامش بازار برنج مازندران در فصل برداشت شالی

۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۲۸
کد خبر: 82607454
آرامش بازار برنج مازندران در فصل برداشت شالی

ساری - ایرنا - همزمان با برداشت شالی و عرضه برنج نو در شالیكوبی های ، آرامش مثبت به نفع برنج كاران در بازار این محصول در مازندران برقرار است و محصولات نوبرانه با اندكی افزایش قیمت در بازار عرضه می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هم اكنون هر كیلوگرم برنج طارم محلی كه در مناطق غربی و مركزی مازندران وارد شالیكوبی ها شده به قیمت 100 تا 110 هزار ریال بسته به مرغوبیت و درصد شكستگی به صورت عمده عرضه می شود.
پارسال در فصل برداشت قیمت عمده فروشی هركیلوگرم برنج طارم محلی در مازندران حدود 90 هزار ریال بود.
آرامش یافتن بازار برنج در مازندران در فصل برداشت مرهون سیاست های دولت یازدهم بوده است كه در 2 سال گذشته ورود برنج خارجی به بازار را همزمان با برداشت ممنوع كرد تا دسترنج یك ساله برنجكاران را دلالان و سودجویان با آشفته كردن بازار به جیب نزنند.
تا پیش از اعمال این سیاست ، كشاورزان برنج كار مازندران در یك روند نزولی قیمت ، محصولشان را وارد بازار می كردند و دلالان با خرید و انبار كردن آن ، سود هنگفتی در پایان فصل برداشت بویژه پائیز و زمستان نصیب خود می كردند.
كشاورزان مازندران به همراه كشاورزان استان گیلان 80 درصد برنج تولیدی كشور را در اختیار دارند كه از این میزان 42 درصد مربوط به مازندران است .
ارقام طارم محلی ، صدری ، هاشمی و دم سیاه به عنوان رقم های كم محصول كیفی زبانزد مردم كشور است و استقبال برای تولید و خرید این ارقام همواره وجود دارد.
نخستین كمباین برداشت امسال بیست و یكم تیر ماه برای درو شالی از نوع طارم محلی وارد شالیزارهای شهرستان قائمشهر در مركز مازندران شد.
گزارش های میدانی خبرنگاران ایرنا پس از 10 روز از نخستین برداشت شالی از شهرستان های بابل ، فریدونكنار، آمل و محمودآباد نشان می دهد كه امسال نیز بازار برنج در شالیكوبی های مازندران از آرامش خوبی برخوردار بوده و این محصول با افزایش ناچیزی در قیمت نسبت به سال قبل عرضه می شود.
** پایان تنش قیمتی
هر چند هنوز بازار برنج به دلیل عرضه كم رونق ندارد ،اما قیمت این محصول حالت تنش زا و غیر واقعی به خود نگرفته است.
یكی ازسهامداران شالیكوبی مستقر در بخش لاله آباد بابل گفت : هر چند هنوز مقدار كمی از شالی های طارم محلی صدری و هاشمی به شالیكوبی های منطقه آمده است ،اما میانگین قیمت هر كیلو برنج نو 105تا 110 هزار ریال است.
حمید موسوی اضافه كرد : بررسی ها نشان می دهد كه كشاورزان از وضعیت قیمت فعلی برنج راضی هستند و با علاقه محصول خودشان را عرضه می كنند.
وی با بیان اینكه از سه سال پیش قیمت برنج برخلاف سال های پیش از آن در زمان برداشت تا پایان برداشت ثبات داشته است، گفت : به همین دلیل شالیكاران بدون دغدغه و با آرامش خاطر محصول خود را به فروش می رسانند.
روح الله میركانی یكی از شالیكاران روستای آهنگركلا بخش مركزی فریدونكنار هم به خبرنگار ایرنا گفت : با توجه به وضعیت مناسب آب و هوایی ، كشت برنج در شرایط خوبی صورت گرفت و كیفیت شالی نیز مرغوبتر از سال قبل است.
** مرغوبیت و سلامت
وی با بیان اینكه امسال مرحله اول سمپاشی علیه آفت كرم ساقه خوار صورت نگرفته است ، افزود : امسال هزینه های شخم وشیار ، خرید نهاده های كشاورزی و دستمزدها نسبت به سال قبل تقریبا برابر بوده است.
این كشاورز مازندرانی وضعیت روان آب های رودخانه های مازندران در سال زراعی جاری را مناسب تر از سال گذشته عنوان كرد و گفت : هم اكنون شرایط برای كشت دوم برنج مهیاست .
وی با بیان اینكه قیمت برنج طارم محلی در سه سال اخیر بدون نوسان در زمان برداشت و پس از برداشت بوده و تغییر چندانی نكرده است ، افزود : ثبات قیمت محصولات كشاورزی همواره كشاورزان را خرسند می كند و از اینكه محصولشان پس از برداشت افزایش نمی یابد، خوشحال می شوند.
اسماعیل كیانی یكی دیگر از شالیكاران بخش دابودشت شهرستان آمل هم قیمت 110 هزار ریالی هر كیلوگرم برنج در شالیكوبی ها به صورت عمده فروشی را برای كشاورزان مناسب دانست و گفت : هر سال با ورود امكانات و تجهیزات پیشرفته ، كشاورزی سهل تر و كم هزینه تر می شود.
وی با اشاره به اینكه فروش محصولات كشاورزی همواره از دغدغه های جدی كشاورزان بوده است ، افزود : با ساماندهی بازار ، بویژه كنترل واردات و توزیع برنج های خارجی ، بازار برنج از ثبات خاصی برخوردار شده است كه این امر به نفع كشاورزان و مصرف كنندگان است.
** پایان دغدغه كشاورزان
محمد رضا ضیایی مدیر جهاد كشاورزی فریدونكنار نیز قیمت برنج نو در این منطقه را رضایبخش توصیف كرد و گفت : ساماندهی و كنترل واردات و ساماندهی زمان توزیع برنج های خارجی و از همه مهم تر مقدار واردات در سه سال اخیر سبب شد تا نوسان قیمت برنج داخلی به عنوان مهم ترین دغدغه شالیكاران ، از بین برود.
وی با اشاره به این نكته كه قیمت برنج نو در زمان برداشت تا 6 ماه بعد از آن نیز ثابت می ماند ، افزود : هر چند عرضه و تقاضا و نقش تاثیر گذار آن در قیمت یك اصل در اقتصاد است ، اما با مدیریت صحیح دولت یازدهم شاهد تثبیت قیمت این محصول استراتژیك هستیم.
ضیایی با بیان اینكه هر ساله صد درصد 6 هزار هكتار زمین شالیزاری فریدونكنار زیر كشت برنج طارم محلی ، صدری و هاشمی می رود ، گفت : با توجه به برند برنج فریدونكنار به لحاظ كیفی ، قیمت این محصول در این منطقه در هر كیلو گرم 400 تا 500تومان بیشتر از دیگر مناطق استان مازندران است.
وی متوسط قیمت برنج طارم را در منطقه 100تا 110 هزار ریال اعلام كرد و اظهار داشت : این رقم نسبت به سال قبل افزایش ناچیزی داشته است كه البته مورد رضایت كشاورزان و در واقع مقرون به صرفه است.
مدیر جهاد كشاورزی فریدونكنار به گسترش كشت دوم به 2 روش نشای مجدد و یا پرورش ساقه شالی (دونوچ ) در شالیزارهای مازندران اشاره كرد و گفت : 70درصد زمین های این منطقه دوباره كشت می شود.
احمد صادقی مدیر جهاد كشاورزی شهرستان محمودآباد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا قیمت 100تا 110هزار ریال برنج نو طارم محلی را مقرون به صرفه برای كشاورزان دانست و گفت : اینكه با افزایش عرضه قیمت پایین تر از این مقدار بیاید امری طبیعی است اما به طور یقین محسوس نخواهد بود.
وی به وجود حدود 18 هزار هكتار زمین شالیزاری در این شهرستان اشاره كرد و افزود : با سیاست های اقتصادی دولت تدبیر و امید در مقوله واردات و زمان توزیع برنج های خارجی ، نوسان قیمت دیگر دغدغه شالیكاران مازندران نیست ،بلكه امروز شالیكاران در صدد اجرای طرح های تسطیح و تجهیز ، مكانیزاسیون و انجام كشاورزی مهندسی هستند.
بر اساس آمار سازمان جهاد كشاورزی مازندران امسال 213 هزار هكتار از زمین های استان زیر كشت برنج رفته است و تاكنون حدود یكهزار هكتار آن نیز برداشت شد.
پیش بینی می شود امسال 40 هزار هكتار از شالیزارهای استان دوباره نشا كاری و در 60 هزار هكتار نیز برنج دونوچ پرورش داده شود.
با احتساب مجموع كشت اول و دوم در شالیزراهای مازندران ، پیش بینی می شود امسال بیش از یك میلیون و 300 هزار تن شلتوك در این استان تولید شود كه حدود هشت درصد بیشتر از سال قبل است .
خبرنگار : سید رضا هاشمی كروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990/1654
۰ نفر