نامه شالیکاران مازندران به رئیس جمهور

ساری- ایرنا- رئیس‌ مجمع نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از شالیکاران استان با ارسال نامه ای به رئیس جمهور خواستار ممنوعیت واردات برنج و توزیع برنج وارداتی گذشته در فصل برداشت محصول راهبردی برنج در کشور شد.

به گزارش ایرنا، رضا حاجی پور روز سه‌شنبه با ارسال نامه ای به رئیس جمهور خواستار ممنوعیت واردات برنج و توزیع برنج وارداتی گذشته در فصل برداشت محصول راهبردی برنج در کشور شد.

حاجی پور در این نامه با اشاره به تولید سالانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج در کشور خاطر نشان کرد: سالانه حدود ۸۰۰ هزارتن برنج خارجی وارد کشور می شود که نگران کننده است.

وی با اشاره به وابستگی شدید اقتصاد و معیشت برنج کاران شمالی به برنج افزود: بی ثباتی قیمت برنج در فصل برداشت و همزمان واردات غیر متعارف و نامتوازن برنج خارجی اقتصاد برنجکاران استانهای شمالی را تحت تاثیر قرار داده است.

نامه شالیکاران مازندران به رئیس جمهور

نماینده مردم آمل در خانه ملت با اشاره به توافق مجمع نمایندگان مازندران با دولت قبل برای جلوگیری از واردات برنج در فصل برداشت این محصول، از رئیس جمهور درخواست کرد تا دستور اجرایی شدن توافق یادشده را از طریق وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی صادر کند.

حاجی پور بازرگانی وفروش محصول برنج تولیدی زارعان مازندرانی را مسئله حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: مجمع نمایندگان مازندران حمایت همه جانبه از برنجکاران این استان را وطیفه جدی خود می داند.

برداشت محصول شالی از ۲۱۵هزار هکتار شالیزارهای مازندران اکنون به حدود ۱۵۰ هزار هکتار رسیده است و طبق بررسی میدانی همچنان بازار برنج بی رونق و شالیکاران نسبت به نبود تقاضا و قیمت پایین نگران هستند.

در حالی که روزانه حدود ۳۰۰ تن شالی در بیش از ۹۰۰ واحد شالیکوبی ها تبدیل به برنج سفید می شود، اما خرید و فروش برنج نو به صورت عمده ای تقریبا صفر است، وضعیتی که برخی تحلیلگران از آن به عنوان رکود انتظاری و برخی دیگر هم آن را با نگاه بدبینانه ترفند و دسیسه دلالان عنوان می کنند.

نامه شالیکاران مازندران به رئیس جمهور

نخستین برداشت شالی برنج بیست و یکم تیرماه امسال به صورت رسمی با حضور استاندار مازندران در بابل آغاز و طبق آمار جهاد کشاورزی تا کنون برداشت محصول شالی از حدود ۱۰۰هزار هکتار از اراضی استان انجام شد، یعنی هریک از شالیکوبی ها به خصوص مناطق مرکزی استان روزانه حدود ۱۰ تن شالی را به برنج سفید تبدیل می‌کنند.

اظهارات صاحبان چند شالیکوبی در شهرستان های بابل و آمل نشان می دهد که بازار خرید و فروشی برنج نو کاملا راکد است و هیچکس حاضر به اعلام قیمت نیست و ظاهرا همه منتظر اتفاق خاصی برای خرید و فروش همراه با اعلام قیمت برنج هستند.

یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha