۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۱۵
کد خبر: 82609385
T T
۰ نفر
صادرات خدمات فنی و مهندسیِ صنعت آب و برق، در دولت یازدهم به 4.5 میلیارد دلار رسید

تهران- ایرنا- صادرات خدمات فنی و مهندسیِ صنعت آب و برق در سال های 1392 تا پایان 9 ماهه سال 1395 به 4.5 میلیارد دلار رسید.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، صادرات خدمات فنی و مهندسی به صادرات فعالیت های هدفدار مهندسی، تداركات، طراحی، اجرا، ساخت، تعمیر كالا و تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، نصب، راه اندازی، نظارت و آموزش های مربوط، انتقال دانش فنی، فعالیت های نرم افزاری، مطالعات توسعه و نظایر آنها گفته می شود؛ به نحوی كه صدور كالای صرف محسوب نشود.
در یكی دو دهه گذشته، با ظرفیت های ایجاد شده در بخش های مختلف گردشگری، فرهنگی و هنری، ترانزیت و حمل و نقل، نیروی كار و همچنین بخش های فنی و مهندسی، صادرات خدمات ایرانی شكلی تازه به خود گرفت و صادرات این خدمات در كنار صادرات كالا، افزایش صادرات غیرنفتی را هدفگذاری كرد.
در این بین، با حضور شركت های فنی و مهندسی در پروژه های خارج از مرزها، صادرات خدمات فنی و مهندسی در دهه گذشته نسبت بالایی از صادرات غیرنفتی كشور را به خود اختصاص داد و همیشه 50 تا 98 درصد این صادرات مربوط به صنعت آب و برق بوده است.
میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی نیرو در دهه گذشته سیر صعودی داشت اما از سال 1390 بدلیل اعمال تحریم های اقتصادی و مشكلات نقل و انتقال ارز، شاهد سیر نزولی صادرات در این بخش بودیم. گفتنی است مشكلات سیاسی و وضعیت جنگی در كشورهای منطقه نیز در بروز این وضعیت موثر بوده است.
البته این شرایط فقط به بخش نیرو خلاصه نمی شود؛ كل صادرات خدمات فنی و مهندسی كشور از سال 90 به بعد نزدیك به 50 درصد افت كرد و به همین ترتیب سهم صادارت خدمات مهندسی از كل صادرات كشور كاهش یافت و از 13 درصد درسال 1388 به هفت درصد در سال 1392 رسید.
بر اساس آمارهای سازمان توسعه تجارت، ارزش صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال 1393 یك میلیارد و 26 میلیون دلار، در سال 94 دو میلیارد و 257 میلیون دلار و در سال 1395 دو میلیارد و 187 میلیون دلار گزارش شده است.
با توجه به توانمندی ها و ظرفیت های ایجاد شده در صنعت آب و برق كشور – كه در صورت حمایت اصولی و رفع موانع موجود می تواند رقمی معادل 20 میلیارد دلار درآمد ارزی را به خود اختصاص دهد- در دولت یازدهم مركز توسعه صادرات و پشتیبانی منابع آب و برق در ساختار وزارت نیرو ایجاد شد.
این امر منجر به افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق شده است؛ چانچه به استناد گزارش سازمان توسعه تجارت، بخش نیرو در صادرات خدمات فنی و مهندسی در سالهای 1392 تا 1395 رتبه نخست را كسب كرده است.
بر اساس گزارش های رسمی، سهم صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق در سال 1392 به میزان 47 درصد، سال 1393 به میزان 62 درصد، سال 1394 به میزان 98 درصد و در 9 ماه سال 1395 به میزان 48 درصد از كل صادرات خدمات فنی و مهندسی كشور اعلام شده است.
حمید چیت چیان وزیر نیرو اردیبهشت ماه امسال در همایش تقدیر از صادركنندگان تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق، در این ارتباط گفت: خوشبختانه از سال 92 تا پایان سال 95 شركت‌های فعال در این صنعت توانسته‌اند بیش از 94 پروژه را در كشورهای مختلف با ارزشی بالغ بر 4.5 میلیارد دلار اجرا كنند.
در این ایام، شركت های پیمانكار صنعت آب و برق كشور در كشورهای اتیوپی، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ازبكستان، آفریقای جنوبی، افغانستان، الجزایر، پاكستان، تاجیكستان، تركمنستان، سریلانكا، سوریه، سودان، عراق، عمان و كنیا پروژه های مختفی را اجرا كرده اند.
از مهمترین این پروژه ها می توان به پروژه احداث سد و نیروگاه اومااویا در كشور سریلانكا، پروژه برق رسانی به یك هزار روستا در كشور سریلانكا، سد و نیروگاه سنگ توده 2 در كشور تاجیكستان، سد ونیروگاه راغون در كشور تاجیكستان، نیروگاه حیدریه و صدر در كشور عراق، تصفیه خانه كربلا در عراق، نیروگاه تشرین و جندر در سوریه، سد رواندوز در عراق، تصفیه خانه كركوك در عراق و احداث 6 واحد تصفیه خانه در كشور سودان اشاره كرد.
با وجود ظرفیت های ملی ایجاد شده در صادرات خدمات فنی و مهندسی، پیمانكاران ایرانی می توانند سالانه 25 میلیارد دلار درآمد ارزی عاید كشور كنند؛ این در حالی است كه هم اكنون این رقم در محدوده یك تا 2 میلیارد دلار قرار دارد؛ رساندن این یك تا 2 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی مهندسی به 25 میلیارد دلار، نیازمند تقویت و نوسازی تشكل ها، اصلاح ساختار صادرات خدمات فنی مهندسی و صد البته تداوم حمایت دولت است.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9189**1561** گزارش: اسماعیل داودی** انتشار:مژگان توانا
۰ نفر