به گزارش ایرنا، این تحریم ها، نسخه جدید طرحی است كه پیشتر باعنوان «مقابله بااقدامات بی ثبات كننده ایران در سال 2017» نام گرفته بود.طرح پیشین با 98 رای موافق برابر 2 رای مخالف در سنا تصویب شد.
طرح تصویب شده سنا به دلیل افزودن تحریم های روسیه به آن باید مجددا درمجلس نمایندگان آمریكا به رای گذاشته می شد. اما این رای گیری به دلیل پیشنهاد اضافه شدن تحریم های كره شمالی به آن، در كنگره جنجال برانگیز شد.
با این حال روز شنبه هفته جاری برخی اعضای ارشد جناحهای دمكرات و جمهوریخواه در مجلس نمایندگان اعلام كردند كه درخصوص افزودن تحریم های كره شمالی به این طرح به توافق رسیدهاند.
طرح جدید كه « قانون مقابله با دشمنان آمریكا از طریق تحریم ها» نامیده می شود، عصر سه شنبه به وقت واشنگتن در مجلس نمایندگان به تصویب رسید.
این طرح به دلیل تغییرات ایجاد شده باید در سنا نیز به رای گذاشته شود؛ به همین دلیل فوری به سنا ارسال می شود تا در صورت تصویب برای امضای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا روی میز او قرار گیرد.
سنا اواسط ژوئن (اواخر خرداد) طرح اعمال تحریم های سخت علیه تهران و مسكو را تصویب كرد، اما بررسی متن این توافق در مجلس نمایندگان آمریكا مسكوت ماند، تا اینكه این مجلس روز شنبه در مورد آن به توافق رسید.
ترامپ در ابتدا در مقابل این قانون كه وی را از لغو یكجانبه تحریم های مسكو باز می دارد، ایستادگی كرد و بدین ترتیب تحت نظارت دقیق كنگره در این رابطه قرار گرفت. وی در عین حال، با اجماع نظر نمایندگان جمهوریخواه و دمكرات مواجه شد.
آنتونی اسكاراموچی رئیس جدید ارتباطات كاخ سفید گفته كه تصمیم برعهده ترامپ است كه ذیل این لایحه را برای قانونی شدن امضا كند یا نه.
حتی در صورت مخالفت ترامپ، كنگره می تواند با اكثریت دو سومی دو مجلس سنا و نمایندگان، وتوی ترامپ را لغو كند.
به محض تصویب این لایحه درمجلس نمایندگان آمریكا، سنا بار دیگر آن را تا قبل از تعطیلات تابستانی در ماه اوت (مرداد ماه) به رای می گذارد.
** مبنای تحریمهای جدید
مبنای این لایحه تحریم های جدید كمیته روابط خارجی سنا در رابطه با 'برنامه موشك های بالستیك' و به اتهام 'حمایت از اقدامات تروریستی بین المللی و نقض حقوق بشر' از سوی ایران خواهد بود.
از آنجا كه ایران به تعهدات خود درتوافق هسته ای عمل كرده است سنا به دنبال راه دیگری برای تحریم ایران بود و این لایحه'قانون مقابله با اقدامات بی ثبات كننده ایران در سال 2017 ' را ارائه كرد.
سنای آمریكا تصمیم گیری درباره این لایحه تحریمی را به دلیل حملات تروریستی 17 خرداد 1396در تهران كه 17 شهید و 54 زخمی بر جای گذاشت به تعویق انداخت.
دمكرات ها گفته بودند تنها در صورتی به این لایحه رای می دهند كه تحریم هایی علیه روسیه نیز به آن افزوده شود. بنابراین اعضای جمهوری خواه سنای آمریكا توافق كردند تحریم هایی نیز علیه روسیه در نظر بگیرند.
مقام های ارشد دولت روسیه در این طرح به تلافی آنچه ادعا می شود مداخله روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریكاست هدف قرار می گیرند.
اگر این مصوبه از سنا هم رای تایید بگیرد، باعث دردسر رئیس جمهوری آمریكا خواهد شد، كه خواهان رویكرد آشتی جویانه ای نسبت به مسكو است.
متن كامل لایحه تحریمی كنگره آمریكا علیه ایران در زیر می آید:
ROS17206 S.L.C
كنگره صد و پانزدهم
جلسه اول
به منظور اعمال تحریم علیه ایران در رابطه با برنامه موشك های بالستیك ایران، حمایت از اقدامات تروریستی بین المللی، نقض حقوق بشر و به دلیل سایر مقاصد (ایران) در سنای ایالات متحده آمریكا، آقای كروكر (از جانب خودش و آقای منندز، آقای روبیو، آقای كاردین، آقای كاتن، آقای كیسی، آقای كروز، آقای بنت، آقای ریچ، آقای كونز، آقای سالیوان، آقای بلومنتال، آقای یانگ و آقای كانلی) لایحه زیر را معرفی كرده است كه دو بار خوانده شده و به كمیته ارجاع یافته است.
لایحه
به منظور اعمال تحریم علیه ایران در رابطه با برنامه موشك های بالستیك ایران، حمایت از اقدامات تروریستی بین المللی، نقض حقوق بشر و به دلیل سایر مقاصد (ایران) با هدف تصویب در سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریكا در كنگره
بخش 1. عنوان كوتاه؛ فهرست مطالب.
(الف) عنوان كوتاه - این لایحه 'قانون 2017 مقابله با فعالیت های بی ثبات كننده ایران' خوانده می شود.
(ب) فهرست مطالب - محتوای این قانون به شرح زیر است:
بخش 1. عنوان كوتاه؛ فهرست مطالب
بخش 2. تعاریف.
بخش 3. راهبرد منطقه ای مقابله با تهدیدهای متعارف و غیرمتوازن ایران در خاورمیانه و شمال آفریقا.
بخش 4. اعمال تحریم های بیشتر در پاسخ به برنامه موشك های بالستیك ایران.
بخش 5. اعمال تحریم های مرتبط با تروریسم در رابطه با سپاه پاسداران.
بخش 6. اعمال تحریم های بیشتر در رابطه با اشخاص مسئول در نقض حقوق بشر.
بخش 7. اعمال تحریم های تسلیحاتی.
بخش 8. تداوم تاثیر تحریم های مرتبط با حمایت ایران از تروریسم.
بخش 9. گزارش درباره هماهنگی تحریم ها میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا.
بخش 10. گزارش درباره شهروندان آمریكایی بازداشت شده در ایران.
بخش 11. استثنائات درباره امنیت ملی و كمك های انساندوستانه؛ قاعده تفسیر.
بخش 12. اختیار رئیس جمهوری در بلااثر كردن تحریم ها.
بخش 2. تعاریف
در این قانون:
(1) اقدام تروریستی بین المللی- عبارت 'قانون تروریستی بین المللی' همان تعریفی را دارد كه در بخش 14 قانون تحریم های ایران 1996 آمده است (Public Law 104–172; 50 U.S.C.
7 1701 note).
(2) كمیته های مربوطه در كنگره.- عبارت 'كمیته های مربوطه در كنگره' همان معنی را دارد كه در بخش 14 قانون تحریم های ایران 1996 آمده است (Public Law
12 104–172; 50 U.S.C. 1701 note).
(3) شخص خارجی- عبارت 'شخص خارجی' یعنی شخصی كه اهل ایالات متحده نیست.
(4) شخص ایرانی- عبارت 'شخص ایرانی' یعنی (الف) فردی كه شهروند ایران است یا ملیت ایرانی دارد؛ یا (ب) شركتی كه تحت قوانین ایران سازماندهی شده یا در حیطه قوانین دولت ایران قرار دارد.
(5) IRGC.- عبارت 'IRGC' یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
(6) دانسته (آگاهانه) - عبارت 'دانسته' همان معنایی را دارد كه در بخش 14 قانون تحریم های ایران 1996 آمده است (Public Law 104–172;
11 50 U.S.C. 1701 note).
(7) شخص- عبارت 'شخص' یعنی فرد یا شركت.
(8) شخص آمریكایی- عبارت 'شخص آمریكایی' یعنی (الف) یك شهروند آمریكایی یا یك بیگانه كه برای اقامت دائم در آمریكا به طور كامل پذیرش شده است؛ یا (ب) شركتی كه تحت قوانین ایالات متحده آمریكا یا در چارچوب هر یك از حوزه های قانونی ایالات متحده سازماندهی شده باشد. شعبه خارجی چنین شركت هایی شامل این مورد می شود.
بخش 3. راهبرد منطقه ای برای مقابله با تهدیدهای متعارف یا غیرمتقارن ایران در خاورمیانه و شمال آفریقا.
(الف) كلیات- وزیر خارجه، وزیر دفاع، وزیر خزانه داری و مدیر آژانس اطلاعات ملی حداكثر تا 180 روز پس از تصویب این قانون و هر دو سال یكبار باید بطور مشترك راهبردی را در جهت مقابله با تهدیدها و فعالیت های متعارف و غیرمتقارن ایران علیه ایالات متحده و متحدان كلیدی در خاورمیانه، شمال آفریقا و ماورای آن تدوین كرده و به كمیته های مربوطه در كنگره تسلیم كنند.
(ب) عناصر- راهبردی كه در بند فوق آمده باید دربرگیرنده دستكم موارد زیر باشد:
(1) خلاصه ای از طرح ها، ابزارها و اهداف نزدیك و بلند مدت ایالات متحده برای مقابله با فعالیت های بی ثبات كنده ایران، از جمله شناسایی كشورهایی كه هدف مشتركی در مقابله با اهداف بی ثبات كننده ایران دارند.
(2) خلاصه ای از قابلیت ها و كمك های كشورها به تلاش های مشترك در مقابله با فعالیت های بی ثبات كننده ایران و خلاصه ای از اقدامات یا كمك های بیشتر كه هر كشوری می تواند ارائه دهد.
(3) ارزیابی قابلیت های نیروهای متعارف ایران و ارزیابی طرح های ایران برای ارتقای قابلیت های نیروهای متعارف؛ شامل نحوه دستیابی، توسعه و استقرار قابلیت های موشك های كروز و بالستیك، هواپیماهای بدون سرنشین و قابلیت های ضد دسترسی یا منطقه ممنوعه و توان تهاجمی دریایی.
(4) ارزیابی قابلیت های تسلیحات شیمیایی و بیولوژیك ایران و ارزیابی طرح های ایرانی برای ارتقای قابلیت های شیمیایی و بیولوژیك.
(5) ارزیابی فعالیت های غیرمتقارن ایران در منطقه، شامل: (الف) حجم، قابلیت ها و فعالیت های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله سپاه قدس؛ (ب) حجم، قابلیت ها و فعالیت های عملیاتی سایبری ایران؛ (ج) انواع و میزان حمایت ها مالی، كمك های مرگبار و غیرمرگبار و آموزش های ایران كه در اختیار حزب الله، حماس، گروه های ویژه در عراق، رژیم بشار اسد در سوریه، مبارزان حوثی در یمن و سایر گروه های خشونت طلب در خاورمیانه قرار گرفته است؛ و (د) حیطه و اهداف عملیات های اطلاعاتی ایران و استفاده از پروپاگاندا.
(6) خلاصه ای از اقدامات ایالات متحده كه به صورت یكجانبه یا در همكاری با دولت های خارجی به منظور مقابله با فعالیت های بی ثبات كننده ایران انجام شده است، از جمله: (الف) ممانعت از ارسال سلاح های مرگبار ایرانی به گروه هایی كه طبق بخش 219 قانون مهاجرت و ملیت (8 U.S.C. 1189) سازمان های تروریستی خارجی قلمداد می شوند.
(ب) دخالت ایران در خطوط بین المللی كشتیرانی تجاری؛
(ج) تلاش ایران برای تضعیف یا برانداختن دولت هایی در خاورمیانه كه به طور بین المللی به رسمیت شناخته شده اند؛ و
(د) حمایت ایران از رژیم بشار اسد در سوریه، شامل: (a) كمك مالی، تجهیزات و پرسنل نظامی و سایر حمایت های كه در اختیار آن رژیم قرار گرفته؛ و (b) حمایت و هدایت سایر بازیگران مسلحی كه سوری و ایرانی نیستند و از جانب آن رژیم عمل می كنند.
(ج) شكل راهبرد - راهبرد درخواست شده در بخش (الف) باید به شكل طبقه بندی نشده باشد اما می تواند همراه با ضمیمه های طبقه بندی شده ارائه شود.
بخش 4. اعمال تحریم های بیشتر در پاسخ به برنامه موشك های بالستیك ایران.
(الف) كلیات.- رئیس جمهوری باید تحریم های مندرج در بند (ب) را در رابطه با شخصی كه رئیس جمهوری مشخص می كند در همان تاریخ تصویب این قانون یا بعد از آن اعمال كند-
(1) شخصی كه با هر فعالیتی به فعالیت های دولت ایران در رابطه با برنامه موشك های بالستیك آن یا هر برنامه دیگر ایران در جهت توسعه و استقرار یا نگهداری سیستم های شلیك تسلیحات كشتار جمعی من جمله هر تلاشی برای تولید، دستیابی، تملك، توسعه، حمل، انتقال یا استفاده از چنین قابلیت هایی كمك مادی كرده باشد یا خطری مادی ایجاد كرده باشد؛
(2) شركتی كه جانشین شخصیتی شده كه در پاراگراف (1) به آن ارجاع شده است؛
(3) مالك یا كنترل كننده، تحت مالكیت یا تحت كنترل، یا تحت كنترل مشترك یا مالكیت مشترك شخصیتی است كه در پاراگراف (1) آمده است؛
(4) از جانب یا برای شخصیتی عمل می كند كه در پاراگراف (1)، (2) یا (3) آمده است؛ یا
(5) به طور دانسته [آگاهانه] حمایت های مالی، مادی، فنی یا سایر حمایت ها یا كالاها و خدمات در حمایت از شخصیت مورد اشاره در پاراگراف (1)، (2)، (3) یا (4)، ارائه داده یا برای انجام آن تلاش كرده باشد.
(ب) مشروح تحریم ها- شرح تحریم ها در این بخش به صورت زیر است:
(1) توقیف (بلوكه كردن) دارایی ها: رئیس جمهوری باید مطابق با قانون اختیارات اقتصادی در شرایط اضطراری بین المللی، همه نقل و انتقالات دارایی ها و سودهای حاصل از این دارایی ها را كه به هر شخص موضوعه در بند (الف) تعلق دارد متوقف كند، البته اگر چنین سودها یا دارایی هایی در ایالات متحده باشد یا به ایالات متحده بیاید یا در مالكیت یا كنترل شخصیتی آمریكایی قرار داشته باشد یا قرار بگیرد.
(2) راه ندادن به ایالات متحده - وزارت خارجه باید از اعطای روادید به شخصی كه در بند (الف) آمده و بیگانه است امتناع كند و وزارت امنیت داخلی نباید وی را به ایالات متحده راه دهد.
(ب) مجازات ها- شخصی كه هر نوع مقررات، مجوز یا دستوری را كه برای اجرای بند (ج) (1) آمده است نقض كرده، یا در جهت نقض آن تلاش كند، برای نقض آن توطئه كند یا باعث نقض آن شود باید مشمول مجازات هایی شود كه در بخش های (ب) و (ج) بند 206 قانون اختیارات اقتصادی در شرایط اضطراری بین المللی می آید (5091 U.S.C. 1705)؛ درست به اندازه مجازات شخصی كه مرتكب یك اقدام غیرقانونی تشریح شده در بخش (الف) همان قسمت، شده است.
(د) گزارش درباره كمك ها به برنامه موشك های بالستیك ایران:
(1) كلیات: رئیس جمهوری تا 90 روز بعد از تصویب این قانون و بعد از آن هر 180 روز یكبار باید به گزارشی درباره اشخاصی كه در زیر توصیف می شوند به كمیته های مربوطه كنگره ارائه دهد: (الف) شخصی كه در دوره مشخص شده در پاراگراف (2) فعالیتی انجام داده است كه به فعالیت های دولت ایران در رابطه با برنامه موشك های بالستیك یا هر برنامه دیگری در ایران برای توسعه، استقرار یا نگهداری سیستم های دارای قابلیت شلیك سلاح های كشتار جمعی از جمله هر تلاشی برای تولید، دستیابی، تملك، توسعه، حمل، انتقال یا استفاده از چنین قابلیت هایی، كمك مادی كرده یا با ارائه كمك مادی خطری را ایجاد كرده است.
(ب) شخصی كه جانشین شخصی شده كه در زیرپاراگراف (الف) به آن ارجاع شده است؛
(ج) مالك یا كنترل كننده، تحت مالكیت یا تحت كنترل، یا مالكیت مشترك یا تحت كنترل مشترك شخصیتی است كه در زیرپاراگراف (الف) آمده است؛
(د) برای یا از جانب شخصی عمل می كند كه در زیرپاراگراف (الف)، (ب) یا (ج) آمده است؛ یا
(ه) بدانیم یا باور داشته باشیم كه حمایت های مالی، مادی، فنی یا سایر حمایت ها یا كالاها و خدمات در حمایت از شخص مورد اشاره در زیرپاراگراف (الف)، (ب)، (ج) یا (د)، ارائه داده یا برای آن تلاش كرده باشد.
(2) دوره مشخص شده:دوره مشخص شده در این پاراگراف دوره ای است كه (الف) در صورتی كه اولین گزارش طبق پاراگراف (1) ارائه شود این دوره از 14 ژوئیه 2015 شروع شده و در تاریخ تسلیم گزارش پایان می یابد؛ و (ب) در صورتی كه گزارش دیگری وجود داشته باشد و طبق دوره 180 روزه به پیش می رود.
(3) شكل گزارش: هر گزارشی كه طبق پاراگراف (الف) ارائه شود باید به شكل طبقه بندی نشده باشد اما می تواند یك ضمیمه طبقه بندی شده داشته باشد.
بخش 5. اعمال تحریم های مرتبط با تروریسم در رابطه با سپاه پاسداران.
(الف) یافته ها- كنگره به دنبال یافته های زیر است:
(1) سپاه پاسداران مشمول فرمان اجرایی 13382 (50 U.S.C. 1701 note) در رابطه با توقیف دارایی های اشاعه دهندگان و حامیان سیستم پرتاب تسلیحات كشتار جمعی، لایحه جامع تحریمها، پاسخگویی و عدم سرمایه گذاری در ایران 2010 (22 U.S.C.
11 8501 et seq.)، دستور اجرایی 13553 (50 U.S.C. 12 1701 note) در رابطه با توقیف دارایی ها و ممانعت از ورود اشخاص خاصی به ایالات متحده در ارتباط با نقض فاحش حقوق بشر توسط دولت ایران و سوریه از طریق فناوری اطلاعات است.
(2) نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (كه در این بخش ‘‘IRGC-QF’’ خوانده می شود) بازوی اصلی دولت ایران برای اجرای سیاست های آن در حمایت از گروه های تروریستی و شورشی است. نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی كمك لجستیكی، حمایت مادی، آموزشی و مالی در اختیار شبه نظامیان و عوامل تروریستی در سراسر خاورمیانه و جنوب آسیا قرار می دهد و در اكتبر 2007 به دلیل حمایت از تروریسم و از سوی وزارت خزانه داری و متعاقب فرمان اجرایی 1322450 U.S.C. 1701 note) مرتبط با توقیف اموال و منع نقل و انتقالات میان اشخاصی كه مرتكب اعمال تروریستی شده یا تهدید به ارتكاب آن می كنند یا از آن حمایت می كنند) تحریم هایی علیه آن وضع شد.
(3) سپاه پاسداران (نه فقط سپاه قدس) مسئول اجرای برنامه بین المللی ایران برای اجرای فعالیت های بی ثبات كننده، حمایت از اقدامات تروریستی بین المللی و برنامه موشك های بالستیك است.
(ب) كلیات- رئیس جمهوری تا 90 روز پس از تصویب این لایحه، تحریم های مشروح در بخش (ج) را در رابطه با سپاه انقلاب اسلامی و اشخاص خارجی را كه مقام، عامل یا وابسته سپاه هستند، اعمال خواهد كرد.
(ج) مشروح تحریم ها: تحریم های مشروح در این بخش تحریم هایی است كه متعاقب فرمان اجرایی 13224 (50 U.S.C. 1701 note مربوط به توقیف دارایی ها و ممنوعیت نقل و انتقالات [مالی] با افرادی كه مرتكب اعمال تروریستی شده یا تهدید به ارتكاب آن كرده اند یا از تروریسم حمایت می كنند) در رابطه با شخص خارجی اعمال می شود.
بخش 6. اعمال تحریم های بیشتر در رابطه با اشخاص مسئول در نقض حقوق بشر.
(الف) كلیات: وزیر خارجه باید تا 90 روز پس از تصویب این لایحه و پس از آن به صورت سالانه فهرستی از هر شخصی كه وزیر طبق شواهد معتبر زیر تعیین می كند به كمیته های مربوطه در كنگره ارائه دهد.
(1) مرتكب كشتار غیرقانونی، شكنجه یا سایر مواردی كه به طور بین المللی نقض آشكار حقوق بشر خوانده می شود، شده باشد، علیه افراد داخل كه بخواهند: (الف) فعالیت غیرقانونی مقامات دولتی ایران را فاش كنند؛ یا (ب) به آزادی هایی مانند آزادی مذهب، بیان، اجتماع و انجمن و حق محاكمه عادلانه و انتخابات دمكراتیك و حقوق بشری را كه به صورت بین المللی به رسمیت شناخته شده است، دست یابند، یا آنها را اجرا كند، یا از آنها دفاع كنند یا اشاعه دهند؛
و (2) به عنوان عامل یك شخص خارجی یا از جانب آن در فعالیتی كه در پاراگراف(1) شرح آن رفته، فعالیت كرده باشد.
(ب) شرح تحریم ها:
(1) كلیات: رئیس جمهوری می تواند طبق لایحه اختیارات اقتصادی در شرایط اضطراری بین المللی (50 U.S.C. 1701 et seq.) همه نقل و انتقال دارایی ها و سود دارایی های شخص مورد نظر در بند (الف) را اگر در ایالات متحده باشد یا به ایالات متحده بیاید یا تحت مالكیت یا كنترل یك شخص آمریكایی باشد یا دربیاید، مسدود كند.
(2)مجازات ها: هر فردی كه پاراگراف (1) یا هر مقرراتی، مجوزی یا فرمانی را كه در جهت اجرای پاراگراف (1) صادر شده باشد زیر پا بگذارد یا برای نقض آن تلاش كند یا باعث نقض آن شود باید مشمول مجازات هایی شود كه در بخش های (ب) و (ج) قسمت 206 لایحه اختیارات اقتصادی در شرایط اضطراری بین المللی (50 U.S.C. 1705) مطرح شده است؛ درست به اندازه شخصی كه مرتكب عملی غیرقانونی شده و در بخش (الف) همان قسمت توضیح داده شده است.
بخش 7. اعمال تحریم های تسلیحاتی.
(الف) بطور كلی، به استثنای قسمت (د)، رئیس جمهوری باید تحریم های مشروح در بخش (ب) را در رابطه با هر فردی كه در زیر می آید اعمال كند:
(1) فردی كه مشاركت دارد در هر فعالیتی كه از لحاظ مادی به تامین، فروش یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم هر نوع تانك، خودروی زرهی، سیستم های توپخانه ای با كالیبر بالا، هواپیمای جنگی، هلی كوپتر جنگی، ناو، موشك یا سیستم های موشكی طبق تعریف و اهداف برنامه ثبت تسلیحات متعارف سازمان ملل به ایران یا از ایران و استفاده یا بهره گرفتن از آنها در ایران یا توسط ایران نقش داشته باشد؛ یا
(2) شخصی كه هر نوع آموزش فنی، خدمات یا منابع مالی، توصیه یا دیگر خدمات یا كمك های مربوط به تامین، فروش، انتقال، تولید، نگهداری و استفاده از تسلیحات و موارد مربوطه مشروحه در پاراگراف (1) در اختیار ایران قرار دهد.
(ب) شرح تحریم ها:
(1) توقیف دارایی: رئیس جمهوری باید طبق لایحه اختیارات اقتصادی در شرایط اضطراری بین المللی (50 U.S.C. 1701
14 et seq.) همه نقل و انتقالات دارایی ها و سود دارایی های شخص مورد نظر در بند (الف) را اگر چنین دارایی ها و سودهایی در ایالات متحده باشد یا به ایالات متحده بیاید یا تحت مالكیت یا كنترل یك شخص آمریكایی باشد یا دربیاید، مسدود كند.
(2) راه ندادن به ایالات متحده: وزارت خارجه باید از اعطای روادید به شخصی كه در بند (الف) آمده و بیگانه است امتناع كند و وزارت امنیت داخلی نباید وی را به ایالات متحده راه دهد.
(ج) مجازات ها: هر فردی كه پاراگراف (ب) (1) یا هر مقرراتی، مجوزی یا فرمانی را كه در جهت اجرای پاراگراف (1) صادر شده باشد زیر پا بگذارد یا برای نقض آن تلاش كند یا باعث نقض آن شود باید مشمول مجازات هایی شود كه در بخش های (ب) و (ج) قسمت 206 لایحه اختیارات اقتصادی در شرایط اضطراری بین المللی (507 U.S.C. 1705) مطرح شده است؛ درست به همان اندازه ای كه یك شخص مرتكب عملی غیرقانونی شده و در بخش (الف) همان قسمت توضیح داده شده است.
(د) استثنا: نیازی نیست كه رئیس جمهوری تحریم های بخش (الف) را علیه شخصی كه در فعالیتی كه شرحش آمده است، اعمال كند اما به شرطی كه رئیس جمهوری به كمیته مربوطه در كنگره مجوز بدهد كه: (1) اجازه این فعالیت به سود منافع ملی ایالات متحده است؛
(2) ایران دیگر تهدیدی مهم علیه امنیت ملی ایالات متحده و متحدان ایالات متحده نیست؛ و
(3) حكومت ایران حمایت مالی و عملیاتی از اقدامات تروریستی را متوقف كرده است و دیگر شرایط لازم برای معرفی به عنوان یك دولت حامی تروریسم را ندارد.
(ه) تعریف دولت حامی تروریسم: در این بخش، عبارت «دولت حامی تروریسم' به معنای كشوری است كه وزیر خارجه (آمریكا) تعیین كرده است دولتش مكررا بنا به مقاصد زیر از اقدامات تروریستی حمایت كرده است:
(1) بخش6(j)(1)(A) لایحه صادرات دولت 1979 (50 U.S.C. 4605(j)(1)(A ادامه اجرای آن متعاقب لایحه اختیارات اقتصادی در شرایط اضطراری به و به قوت خود باقی است (50 U.S.C. 1701 et 9 seq)
(2) بخش 620(a) لایحه كمك های خارجی 1961 (22 U.S.C. 2371(a)
(3) بخش 40(d) لایحه كنترل صادرات سلاح( 22 U.S.C. 278d)؛ یا
(4) یا هر ماده قانونی دیگر.
بخش 8. ادامه تاثیر تحریم های مرتبط با حمایت ایران از تروریسم.
(الف) كلیات: تحریم های ایالات متحده كه در رابطه با یك شخص طبق دستور اجرایی 13382 (50 19 U.S.C. 1701 note در رابطه با توقیف دارایی های توزیع كنندگان سیستم های شلیك تسلیحات كشتار جمعی) یا فرمان اجرایی 13224 (50 U.S.C.22 1701 note; در رابطه با توقیف دارایی ها و ممانعت از مبادلات با اشخاصی كه مرتكب تروریسم شده یا از تهدید به ارتكاب آن می كنند یا از آن حمایت می كنند) اعمال شده و تحریم هایی كه در نتیجه فعالیت های مشروح در بخش (ب) آمده اند و تا روز قبل از تصویب این لایحه به قوت خود باقی است تا 90 روز بعد از آنكه رئیس جمهوری مجوز مشروح در بخش (ج) در رابطه با آن شخص را به كمیته های مربوطه در كنگره تقدیم می كند به قوت خود باقی خواهد ماند.
(ب) مشروح فعالیت ها: فعالیتی كه در این بخش شرح داده می شود عبارت است از-
(1) فعالیتی كه به برنامه موشك های بالستیك دولت ایران كمك كند؛ یا
(2) از اقدامات تروریستی حكومت ایران حمایت كند.
)ج) مجوز:
(1) كلیات: مجوزی كه در این بخش شرح داده می شود مجوزی است كه شخصی در رابطه با تحریم های اعمالی تحت فرمان اجرایی 13382 یا فرمان اجرایی 13224، طی سه ماهه منتهی به تاریخ مجوز، كسب كرده است و از هر فعالیت مشروح در بخش (ب) حمایت نكرده اما یا آن را تسهیل كرده یا در آن مشاركت داشته است.
(2) ارسال به كنگره:
(الف) كلیات: رئیس جمهوری باید مجوز شرح داده شده در پاراگراف (1) را به صورت مكتوب به كمیته های مربوطه در كنگره تسلیم كند و شامل توجیهات لازم برای صدور مجوز باشد.
(ب) شكل مجوز: مجوزی كه در پاراگراف (1) شرح داده شده است باید به صورت طبقه بندی نشده ارائه شود اما می تواند شامل یك ضمیمه طبقه بندی شده باشد.
(د) اعمال مجدد: اگر تحریم ها علیه شخصی كه مشمول این بخش است، معلق شود اگر رئیس جمهوری مشخص كند كه آن شخص فعالیت های مشروح در بخش (ب) را از سر گرفته است چنین تحریم هایی باید دوباره اعمال شود.
بخش 9. گزارش هماهنگی تحریم ها میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا.
(الف) كلیات: رئیس جمهوری باید تا 90 روز پس از تصویب این لایحه و هر 180 روز پس از آن، گزارشی مشتمل بر موارد زیر به كمیته مربوطه در كنگره ارسال كند:
(1) تشریح هر یك از موارد مطروحه طی دوره مشخص شده در بخش (ب) كه:
(الف) آمریكا علیه شخصی به دلیل فعالیتی در ارتباط با اشاعه تسلیحات كشتار جمعی یا سیستم های پرتاب چنین تسلیحاتی به ایران یا توسط ایران، حمایت از اقدامات تروریستی ایران یا نقض حقوق بشر در ایران تحریمی را اعمال كرده است اما اتحادیه اروپا تحریم های مربوطه را اعمال نكرده است؛ و
(ب) اتحادیه اروپا علیه شخصی به دلیل فعالیتی در ارتباط با اشاعه تسلیحات كشتار جمعی یا سیستم های پرتاب چنین تسلیحاتی به ایران یا توسط ایران، حمایت از اقدامات تروریستی ایران یا نقض حقوق بشر در ایران تحریمی را اعمال كرده است اما آمریكا تحریم های مربوطه را اعمال نكرده است.
(2) توضیح دلیل اینكه چه تفاوتی میان تحریم های اتحادیه اروپا و تحریم های ایالات متحده آمریكا در زیرپاراگراف های (الف) و (ب) پاراگراف (1) آمده است، وجود دارد.
(ب) دوره مشخص شده: دوره مشخص شده در این بخش عبارت است از:
(1) اگر گزارش اول درباره بخش (الف) ارائه شود آغاز آن از 22 سپتامبر 2009 خواهد بود و پایان آن زمانی است كه تحویل می شود.
(2) در صورتی كه گزارش دیگری وجود داشته باشد دوره 180 روزه پیش از تسلیم ملاك است.
(ج) شكل گزارش.- گزارشی كه طبق بخش (الف) ارائه می شود باید به صورت غیرطبقه بندی نشده باشد اما می تواند ضمیمه ای طبقه بندی شده داشته باشد.
بخش 10: گزارش درباره شهروندان آمریكایی بازداشت شده در ایران.
(الف) كلیات: رئیس جمهوری باید تا 90 روز پس از تصویب این لایحه و پس از آن هر 180 روز یكبار، گزارشی درباره شهروندان ایالات متحده بازداشت شده و همچنین آنانی كه شهروند سایر كشورها نیز هستند و توسط ایران یا گروه های مورد حمایت ایران بازداشت شده اند به كمیته مربوطه در كنگره ارائه دهد. این گزارش باید شامل موارد زیر باشد:
(1) اطلاعات درباره هر مسئول دولتی در ایران كه به هر نحوی در این بازداشت ها دخیل است؛ و
(2) خلاصه ای از تلاش های دولت ایالات متحده كه به منظور آزادی سریع این شهروندان انجام شده است.
(ب) شكل گزارش: این گزارش كه در بخش (الف) خواسته شده است باید به صورت غیرطبقه بندی نشده ارائه شود اما می تواند یك ضمیمه طبقه بندی شده داشته باشد.
بخش 11. استثنائات درباره امنیت ملی و كمك های انساندوستانه؛ قاعده تفسیر.
(الف) كلیات- فعالیت های زیر باید از تحریم های بخش های 4، 5، 6 و 7 مستثنی باشد:
(1) هر فعالیتی كه مشمول بند پنج (V) لایحه امنیت ملی 1947(50 U.S.C. 3091 et seq.) یا فعالیت های اطلاعاتی مجوزدار ایالات متحده است.
(2) پذیرش یك بیگانه در ایالات متحده اگر مستلزم تبعیت از تعهدات ایالات متحده در توافقنامه میان سازمان ملل و ایالات متحده آمریكا درباره مقر سازمان ملل (امضا شده در 26 ژوئن 1947 در لِیك ساكسِس و اجرا شده در 21 نوامبر 1947) یا تحت كنوانسیون روابط كنسولی وین (24 آوریل 1963 در وین و اجرا شده در 19 مارس 1967) باشد.
(3) انجام یا تسهیل مبادلات برای فروش كالاهای كشاورزی، غذا، دارو یا تجهیزات پزشكی به ایران یا برای كمك های انساندوستانه به مردم ایران، شامل همكاری در مبادلات مالی مرتبط با كمك های انساندوستانه یا با اهداف انساندوستانه، انتقال كالا یا خدماتی كه برای كمك ها و اهداف انساندوستانه ضروری است یا صرفا برای تماس های تصادفی در مسیر تامین كمك های انساندوستانه یا برای مقاصد انساندوستانه با افرادی كه تحت كنترل شخص خارجی مشمول تحریم های این لایحه است.
(ب) تعاریف- در این بخش:
(1) كالاهای كشاورزی: عبارت 'كالاهای كشاورزی' همان معنایی را دارد كه در بخش 102 قانون تجارت كشاورزی 1978 (7 U.S.C. 5602) آمده است.
(2) تجهیزات پزشكی: عبارت 'تجهیزات پزشكی' همان معنایی را دارد كه 'تجهیزات' در بخش 201 قانون فدرال غذا، دارو و لوازم آرایشی (21 U.S.C. 321) دارد.
(ج) قاعده تفسیر:هیچ یك از بخش های این لایحه نباید به منظور محدود كردن اختیارات رئیس جمهوری در جهت مشمول كردن اشخاص در تحریم ها برحسب قانون اختیارات اقتصادی در شرایط اضطراری بین المللی (21 U.S.C. 20 321) تفسیر شود.
بخش 12. اختیارات رئیس جمهوری در بلااثر كردن تحریم ها:
(الف) مصادیق اختیارات بلااثر كردن (صدور معافیت):
(1) كلیات: رئیس جمهوری می تواند برای مدتی كه نباید بیشتر از 180 روز باشد و طبق الزامات بخش های 4، 5، 6، 7 و 8، به طور مورد به مورد بخش هایی از تحریم های ادامه یافته علیه یك شخص را بلااثر كند. پس از آنكه رئیس جمهوری گزارش هایی را كه برای منافع ملی ایالات متحده حیاتی است به كمیته های مربوطه در كنگره ارائه می دهد می تواند برای مدتی كه كمتر از 30 روز نیست چنین تحریم هایی را بلااثر كند.
(2) تمدید بلااثرها (تجدید معافیت ها): رئیس جمهوری می تواند به صورت مورد به مورد بخش های بلااثر شده تحت پاراگراف (1) را تا 15 روز پیش از انقضای بلااثرها، و برای مدت اضافی دیگری كه نباید بیشتر از 160 روز باشد، تمدید كند. رئیس جمهوری گزارش مشروح در پاراگراف (1) را به كمیته های مربوطه در كنگره ارائه می كند.
(3) تمدیدهای متوالی: اگر رئیس جمهوری از روندهای مندرج در پاراگراف (2) برای هر بار تمدید كردن بلااثرها پیروی كند و گزارش مشروح در پاراگراف (1) را ارائه دهد، می توان از اختیارات مندرج در پاراگراف (2) برای دوره های اضافی بلااثر كردن تحریم ها استفاده كرد. اما این دوره ها نباید بیشتر از 180 روز باشد.
(ب) محتوای گزارش های تحریم های بلااثر شده (گزارش های معافیت): هر گزارشی كه طبق بخش (الف) در رابطه با بلااثر كردن تحریم ها و مطابق بخش های 4، 5، 6، 7 در ارتباط با شخصی یا تمدید بلااثر كردن تحریم ها ارائه می شود باید شامل موارد زیر باشد-
(1) اعلام یك منطق ویژه و دقیق برای مشخص كردن بلااثرها كه این امری حیاتی برای منافع ملی ایالات متحده است؛
(2) توضیح اقدامی كه باعث شده است شخصی مشمول تحریم ها شود؛
(3) توضیح تلاش هایی كه ایالات متحده انجام داده است تا همكاری دولت با نهاد قضایی اولیه را برای مجازات یا خاتمه داده به عمل شخص یا اقدام در محلی كه فعالیتش در پاراگراف (2) شرح داده شده است، تضمین كند.
(4) ارزیابی اهمیت فعالیت توصیف شده در پاراگراف (2) در كمك به توانایی ایران برای تهدید كردن منافع ایالات متحده یا متحدان ایالات متحده، توسعه سیستم های پرتاب تسلیحات كشتار جمعی، حمایت از اقدامات تروریستی بین المللی یا نقض حقوق بشری هر شخصی در ایران.
(ج) تاثیر گزارش در بلااثر كردن تحریم ها (معافیت): اگر رئیس جمهوری در رابطه با بلااثر كردن تحریم ها علیه شخصی مطابق بخش های 4، 5، 6، 7 و یا 8 یا تمدید بلااثر كردن تحریم ها گزارشی طبق بخش (الف) ارائه دهد نیازی نخواهد بود رئیس جمهوری تحریم های بخش های 4، 5، 6، 7 و یا 8 در رابطه با شخص توصیف شده در گزارش دوره 30 روزه مندرج در قسمت (الف) حفظ كرده یا اعمال كند.
اروپام**9423**1590**1572
تهران - ایرنا - مجلس نمایندگان آمریكا بامداد چهارشنبه به وقت ایران طرح تحریم های ایران، روسیه و كره شمالی را با 419 رای موافق و 3 رای مخالف تصویب كرد.