به گزارش ایرنا داوود كشاورزیان روز چهارشنبه در بازدید از پایانه مرزی سرخس و پل جدید بتنی این مرز افزود: ساخت این پل از 1.5 سال پیش آغاز شده كه با وجود تنگناهای اعتباری، با هزینه ای افزون بر 120 میلیارد ریال ساخته شده و در آینده ای نزدیك به بهره برداری می رسد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: ساخت باند جدید برای محور كنونی مشهد – سرخس و دیگر اقدامات عمرانی صورت گرفته در این پایانه مرزی تاثیر قابل توجهی بر روان سازی ترددهای مرزی و روند ترانزیت می گذارد.
كشاورزیان با بیان اینكه سازمان راهداری موافق انتقال تاسیسات پایانه مرزی به منطقه ویژه اقتصادی سرخس است، افزود: مرز نه محل توقف كه تنها محل عبور است و باید به عنوان یك نقطه پایش مورد استفاده قرار بگیرد.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز گفت: در سال 95 ترانزیت خروجی این مرز30هزار و 12 دستگاه و ترانزیت ورودی 24 هزار و 951 دستگاه بوده است و در مجموع 75 هزار و 934 دستگاه از ناوگان های مختلف از این مرز تردد كرده اند.
ابراهیم نصری افزود: بهره برداری از پل جدید پایانه مرزی سرخس، این پایانه را به مركزی برای ترانزیت كالای جاده ای بین آسیای مركزی و آبهای آزاد و تركیه تبدیل خواهد كرد.
وی گفت: هم اكنون كشور تركمنستان خواستار فعالیت 24 ساعته مرز است و ما نیز با این پیشنهاد موافقیم اما خواستار عدم تعیین سقف تردد روزانه هستیم .
مدیر پایانه مرزی سرخس نیز گفت: با راه اندازی این پل تردد ناوگان باری فوق سنگین در این مرز نیز امكان پذیر خواهد شد و در نتیجه ترانزیت مستقیم بار از بندرعباس تا مقصد كشورهای آسیای مركزی افزایش خواهد یافت كه به منزله افزایش درآمد این اداره است.
مجتبی سرگلزایی علی آباد افزود: هم اكنون این مرز از نظر ترانزیت خروجی و ورودی به ترتیب رتبه پنجم و ششم را در بین 32 پایانه مرزی كشور دارد كه پیش بینی می شود با افتتاح پل جدید این رتبه به سوم ارتقاء یابد.
ناوگان ایرانی به تنهایی نیمی از سهم تردد ناوگان ترانزیتی در مرز سرخس را به خود اختصاص داده و به ترتیب تركیه و تركمنستان 18 و 12 درصد و تاجیكستان، قرقیزستان، قزاقستان، ازبكستان و دیگر كشورها بقیه این سهم را به خود اختصاص داده اند.
حسین سنجرانی، فرماندار سرخس نیز گفت: بر اساس اسناد بالادستی حجم مبادلات بین ایران و تركمنستان باید به 10 میلیارد دلار برسد كه توسعه زیرساختها مهم ترین بخش این برنامه است و در این بین اولویت اصلی ساخت جاده ترانزیتی مشهد-سرخس است.
پایانه مرزی سرخس در 185 كیلومتری مشهد واقع است.
خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
3221/5132
مشهد- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پایان كار ساخت پل دوم مرزی سرخس كه به صورت مشترك با تركمنستان اجرا شده، گفت: بهره برداری از این طرح آینده ای بهتر را برای این منطقه مرزی رقم خواهد زد.