۵ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۴۳
کد خبر: 82611615
T T
۰ نفر

سطح باغ های گردو در خلخال افزایش می یابد

۵ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۴۳
کد خبر: 82611615
سطح باغ های گردو در خلخال افزایش می یابد

اردبیل - ایرنا - مدیر جهاد كشاورزی خلخال گفت: این شهرستان با برخورداری از 2 هزار و 250 هكتار باغ گردو بزرگترین قطب تولید گردوی استان اردبیل است و قرار است سطح باغ های گردو در این منطقه افزایش یابد.

به گزارش ایرنا ، هادی ذبیحی روز پنجشنبه در دوره آموزشی سرشاخه كاری گردو افزود: یك هزار و 450 هكتار از باغ های گردوی این شهرستان بارور و 800 هكتار نیز غیربارور هستند.
وی گفت: میانگین تولید گردوی خلخال در هر هكتار یك تن است كه با میانگین تولید جهانی این محصول كه سه تا چهار تن در هكتار می باشد فاصله زیادی دارد و از این رو مدیریت جهاد كشاورزی برای افزایش راندمان تولید در كنار ارتقای دانش باغداران گردو اقدام به برگزاری دوره های آموزشی سرشاخه كاری درختان گردو كرده است.
ذبیحی اظهار كرد: طرح سرشاخه كاری درختان گردوی سنتی همراه با توزیع نهال های اصلاح شده و با تولید محصول بیشتر و با كیفیت امسال برای نخستین بار در استان اردبیل در باغ های گردوی خلخال اجرا شده كه با توسعه این طرح در سطح كل باغ های گردو در آینده نزدیك باغداران گردو از مزایای این طرح بهره مند شده و میانگین تولید گردوی این شهرستان از لحاظ كمی و كیفی بمراتب افزایش خواهد یافت.
وی معرفی ارقام مقاوم در مقابل سرمای دیررس بهاره و اصلاح باغ های گردو با كاشت نهال ارقام اصلاح شده دیر گل ده و دیر برگ ده برای پیشگیری از وارد شدن خسارات ناشی از سرمازدگی باغ های گردو را از برنامه های این اداره ذكر كرد.
وی گفت: كیفیت پایین محصول و كاشت درختان بذری همراه با تولید غیریكنواخت و مقاومت پایین درختان بومی در مقابل سرمازدگی موجب كاهش میانگین تولید این محصول در این شهرستان شده و مدیریت جهاد كشاورزی خلخال برای پیشگیری از وارد شدن خسارت سالانه به گردوكاران همراه با افزایش كیفیت محصول و ارتقای درآمد گردوكاران برنامه های كوتاه مدت و بلند مدتی را در دستور كار خود قرار داده است.
خلخال در 115 كیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد. بطور میانگین سالانه یك هزار و 450 تن محصول گردو از سطح باغ های گردوی خلخال برداشت و روانه بازار مصرف می شود.
خبرنگار: بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
7119/6018